Det latinska ordet "Nordmanni" betyder "nordbor", ej att förväxla med ordet "normander" som betydet "Normandie-invånare"
Ordet "viking" användes inte i källorna på vikingatiden, där talades det om "Nordmanni"
I fritext använder jag ordet "viking" som vedertaget, i direkta citat "nordbor"
Walther Vogel var en tysk forskare som gick igeniom samtliga källtexter från det forna frankerriket från 800-900-talet, samt ett antal arabiska texter. Hans bok,
"Die Normannen und das fränkische Reich bis zur Grundung der Normandie 799-911.,"
Heidelberg 1906.
Hans bok är ännu standardverket om vikingarna i Frankerriket.
Vad jag och Fotevikens museum håller på med är en svensk, förkortad version av Vogels bok, med uppdaterade källor och en nyskriven avslutning.
Boken innehåller uppgifter från många i Sverige okända eller svårutkomliga källor.
Hur många vikingaintresserade svenskar har till exempel läst den samling 800-900-talskällor
om vikingar som återges i Martin Bouquets: "Recueil des historiens des Gaules et de la France," Paris 1738?
Just därför tycker jag, och Fotevikens museum, att en förkortad nyåtgåva av Walther Vogels bokpå svenska för de som inte kan tyska eller har tillhgång till Vogels orginalupplaga.. Hans referat av en otolig mängd källor är lika intressanta att läsa idag som för hundra år sedan. Självklart har ny forskning och nya arkeologiska fynd gjort en del av de slutsatser som 1800-talets stora vikingaforskare, som Vogel, Steensrup och Dûmler, lagt fram, föråldrade.