Författare Ämne: metalldetektor + arkeologi = bra  (läst 10015 gånger)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
metalldetektor + arkeologi = bra
« skrivet: april 23, 2008, 08:39 »
Vi har här flera trådar om metalldetektering som drar in på diskussioner kring plundring. Det är med andra ord hög tid att vi startar en renodlad tråd om metalldetektorn i operativ arkeologisk verksamhet. Hur använder man detektorn bäst? I vilka situationer skall man använda detektor? Skall alla arkeologer utbildas i dettektering? Hur lär man sig bäst arkeologisk detektering? Erfarenheter av detektering som prospekteringsmetod? Erfarenheter av detektering i kulturlager? Erfarenheter av detektering vid matjordsavbaning? Etc Etc Etc

Här kan det diskuteras massor vilket jag hoppas att vi kommer att göra på ett sansat men konstruktivt sätt.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #1 skrivet: april 23, 2008, 08:48 »
I Jönköping har vi 1 modern detektor. Vi är knappt 20 arkeologer, men har inte satsat på någon utbildning av arkeologerna i detektering. Detektorn plockas i de flesta fall med lite slentrianmässigt när man gräver gravar. De som är intresserade lär sig själva efter hand.  Ibland tas detektorn med på boplatser eller stadsgrävningar, men detta sker inte systematiskt.

Vi har mig veterligen bara ett exempel på att den använts vid matjordsavbaning av en boplats. Men eftersom vi har rätt gott om bortplöjda vikingatida gravfält så används detektorn givetvis vid avbaning av sådana objekt. En hoardhunter har testats ett par gånger på mossmarker i anslutning till gravfält, dock utan några som helst utslag.

Användandet av detektor är i princip helt avhängig om projektledaren tycker att detektorn är något man behöver eller ej.

Det finns mycket kvar att göra vad gäller vår metalldetektoranvändning. Kanske framför allt att få en systematik i användandet. Givetvis borde vi skaffa ytterligare en detektor så att det alltid finns någon tillgänglig, men då är det ännu mer teknisk utrustning att hålla ordning på....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #2 skrivet: april 23, 2008, 13:43 »
I Jönköping har vi 1 modern detektor. Vi är knappt 20 arkeologer, men har inte satsat på någon utbildning av arkeologerna i detektering. Detektorn plockas i de flesta fall med lite slentrianmässigt... Ibland tas detektorn med på boplatser eller stadsgrävningar, men detta sker inte systematiskt.

OK Leif - vi ska kanske inte använda Arkeologiforum för interninformation kollegor emellan, men ibland verkar det faktiskt nödvändigt med några klarlägganden...   ??? ??? ???

Jag jobbar på samma länsmuseum och borde därför också kunna uttala mig i frågan. Så - Jönköpings läns museum har tre hyfsat moderna metalldetektorer, varav en för undervattensbruk. De båda landbaserade är av typen White XLT - kanske inte det häftigaste på marknaden, men å andra sidan lätta att lära sig / lätta att handha. Dessutom har vi skaffat en PinPointer till fingrävning...alltid bra att ha!

Vi har utnyttjat metalldetektor systematiskt vid tre större enskilda projekt som jag har personlig kännedom om - två stadsundersökningar och ett gravfält. Som förväntat har resultaten varit alldeles utmärkta - se t.ex :

www.jkpglm.se/arkeologi/projekt/torsvik.html

www.jkpglm.se/arkeologi/projekt/diplomaten.html

På Torsviksgravfältet avsöktes merparten av ytan, vilket var en god idé eftersom såväl föremål från skadade gravar som ting som medvetet placerats vid sidan om gravläggningarna förekom. Dessutom detekterades givetvis de tydliga gravarna minutiöst inför / under utgrävning.

Beträffande stadsundersökningarna (kv Apeln 2003-04 & Kv Diplomaten 2007) försökte vi vara så konsekventa som möjligt i en avgjort svårdetekterad miljö. Kulturlager med byggnadsrester och olika former av lämningar efter metallhantverk är inte lätt att arbeta i! I Kv Apeln med dess 8 gårdar med bl.a. vapensmide inriktade vi oss på att detektera själva byggnaderna och de gårdsplaner / aktivitetsytor som fungerat i direkt anslutning till dem. Resultatet blev bland annat drygt 130 mynt, pistolkulor, redskap, personliga föremål och annat som hör livet till. Däremot kunde vi konstatera att faktorismedernas verkstäder var oväntat tomma på metallföremål - man hade hållit rent & passat på sina dyrbara verktyg i denna typ av högteknologisk miljö!

Vid förra årets stora undersökning av kv Diplomaten (11 gårdar - ett nästan komplett kvarter) gick vi ett steg längre och detekterade samtliga framschaktade nivåer i tillägg till de obligatoriska husgolven och kullerstensgårdarna. Detta innebar bl.a. att vi fick fram ett rikt fyndmaterial med blandad militär och högstatusprägel från de allra äldsta lagren. Ganska oväntat i ett hantverkskvarter! Orsaken? Man hade hämtat fyllnadsmassor från slottsområdet när den nya staden skulle byggas upp på sin blöta plats mellan sjöarna kring 1620. Ett oväntat och mycket kul resultat - som var helt beroende av konsekvent metalldetektorjobb! Bara för att ta ett exempel.


"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: metalldetektor + arkeologi = bra ....Del 2
« Svar #3 skrivet: april 23, 2008, 13:49 »
Ooops - det blev ett alltför långt inlägg. Så går det när man skriver om favoritämnen - därför kommer del 2 här!


Om vi skall gå in på utbildning av personalen så har vi försökt gå lite olika vägar. I Torsvik arbetade framför allt grävledarna med detektorn - eftersom de hade mest erfarenhet. I Apeln hyrde vi in en mycket van kollega utifrån för att på bästa sätt kunna anpassa vår sökmetod till en komplicerad miljö. Förutom att hjälpa oss med inställningar och program lärde han upp en av projektets deltagare som därefter kunde ta ansvar för fortsatt detektering. Men det visade sig vara en flaskhalslösning - bättre då att alla som gräver får pröva på! Så utifrån gjorda erfarenheter lät vi samtliga deltagare i Diplomatengrävningen testa och lära in detektering. Det funkade efterhand också riktigt bra. Vi hade vår trial and error-period i det först framschaktade sena 1700-talet (som vi enligt länsstyrelsen ändå inte skulle ägna alltför mycket uppmärksamhet...!). Väl komna till seklets tidgare del och vidare ner i 1600-talet gick detekteringen galant. OK - vi missade säkert ett och annat samtidigt som några sökgropar grävdes i onödan, men det bästa sättet att lära sig är ju att försöka om och om igen! Vi insåg också att hörlurar är en ren förbrukningsvara - minst 2 par gick åt under säsongen. Fast den investeringen kan man ta när mängden framdetekterade föremål mångdubblades jämfört med undersökningen i kv. Apeln. Och myntskatter är ju t.ex. alltid trevligt att hitta - även om dom råkar härstamma från 1650-talet!  ;D

Kontentan av det hela är att vi fick ett dussin personer - både fast anställda och projektpersonal - som lärde sig detekteringens grunder 2007. Samtidigt som vi kunde bevisa för kollegor och inte minst länsstyrelsens handläggare vilket utmärkt redskap vi har i detektorn - förutsatt att den används genomtänkt och konsekvent. Inte illa så.

Så nog har vi slitit en del på länsmuseets metalldetektorer. Och visst har vi fått väldigt bra resultat. Vad jag däremot gärna ger Leif rätt i är att museet saknar en policy för när detektorn skall tas med ut i fält. Det är inte bra - enligt min mening bör den åka med lika naturligt som GPS, kamera & grävsked. Dessutom vore en organiserad utbildning för hela personalen vid museet att rekommendera. Men förhoppningsvis har vi kommit en bit på väg och alla har fått sig en tankeställare av de ovannämnda projektens resultat. För bättre kan man ju alltid bli!
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #4 skrivet: april 23, 2008, 14:10 »
Claes, som jag skrev (och väl vi är överrens om?): Detektorn plockas inte med systematiskt och det är upp till projektledaren om denne tycker att den behövs eller ej.

Du refererar ett par grävningar med mycket intressanta resultat som snyggt och prydligt demonstrerar detektorns nytta. Det är precis vad vi behöver i tråden. Nu får vi bara hoppas att andra institutioner & individer hakar på och redovisar sina erfarenheter, positiva som negativa.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #5 skrivet: april 23, 2008, 14:35 »
Visst är det så Leif - det väsentliga är att fler och fler får upp ögonen för vilket utmärkt hjälpmedel detektorn är ...under förutsättning att man sliter lite med det praktiska och verkligen tar den tid som behövs för att lära sig handha den.

Det positiva med våra stadsgrävningar var att detekteringen kom in redan i undersökningsplanen och att det under pågående utgrävning gick att visa fram ytterst konkreta resultat för olika makthavare, inte minst då länsstyrelsen. Det torde bli svårt att "förbise" behovet av metalldetektering på liknande objekt i fortsättningen!
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #6 skrivet: april 23, 2008, 18:31 »
Jag håller med om att detektorer kan vara ett mycket nyttigt verktyg i samband med grävningar men också i andra sammanhang. Kan dock ibland känna att det riskerar att bli lite plottergrävning av det hela. Dvs att man koncentrerar sig på områden med många utslag på bekostand av ytor med få utslag och som vi alla vet är det inte bara metal som gömmer sig i jorden. Såvitt jag förstått av CeBes inlägg verkar dock så inte vara fallet i JKPG.

I samband med skadeinventeringen efter Gudrun och Per i Kronoberg nyttjade vi metalldetektor för att försöka avgöra om metalföremål följt med upp i rotvältorna på gravfält och inom  boplatsområden. Tyvärr hade vi inte tid att göra detta på alla platser, främst nyttjade vi den på platser där vi inte helöt bestämt oss för att göra en återställing eller inte.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #7 skrivet: april 24, 2008, 22:43 »
man koncentrerar sig på områden med många utslag på bekostand av ytor med få utslag och som vi alla vet är det inte bara metal som gömmer sig i jorden. .

Magnus Reuterdahl

Jag har svårt att se det som ett problem ytor. Där det finns metall har det funnits aktivitet och det finns vanligtvis också annat material i anslutning till metallen (ben, horn, tyg/läder [inne i spännen, rembeslag etc]. Alltför många prioriteringar är annars av typen; "vi undersöker den  del av lagret som är mörkast, vi tar den anläggningen för den ligger närmast sållstationen" etc.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #8 skrivet: april 25, 2008, 19:30 »
Som jag ser det är det två sidor av samma problem, att bara undersöka ytor med mycket utslag eller endast mörka ytor ger samma fel. Givetvis måste man göra avvägningar då det är sällan man har tid eller möjlighet att undersöka allt lika noga. Men alla metalldetektorutslag är inte utslag utav förhistorisk metall eller aktivitet, en del visar sig t ex vara kapsyler annat blindutslag. Metalldetktorn är ett viktigt verktyg, men i slutändan är det endast ett i mängden. Vårat viktigaste verktyg är till syvendes sist vår erfarenhet att tolka olika konstruktioner, färgningar eller vad det nu är vi råkar se efter avbaningen.

Magnus

Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #9 skrivet: april 25, 2008, 20:30 »
Metall är idag en så pass ovanlig fyndkategori (p.g.a. bristande detektorhistorik) då det gäller förhistoriska platser att det finns all anledning att koncentrera sig på ytor med mycket metallindikationer. Annat material, som är mer vanligt förekommande (flinta, bergart, keramik etc), får man på köpet.

Kapsyler är sällan ett problem om vi talar om anläggningar/lager, men man måste naturligtvis kontrollera åtminstonde ett urval av indikationerna direkt ("fluktraseriet" måste bekämpas). Merparten av den förhistoriska metallen i odlad mark ligger dock i ploglagret och där gräver man naturligtvis fram varenda god indikation. En förvånande stor del av metallen i skogsmark tycks också ligga mycket högt och försvinner raskt vid maskinell avtorvning.

Utloggad Sim_Sim

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #10 skrivet: april 27, 2008, 02:56 »
Da tankte jag gora ett inlagg angaende metalldetektering i arkeologin och beratt lite hur vi gor i Skottland: Vi ar cirka 30 fast heltidsanstallda, fordelade cirka 70/20 mellan Project Officers (mostv. Projektledare) och Project Supervisors (motsv. Gravledare) och ager totalt tre detektorer (kommer ej ihag market) samt tva mindre handdetektorer. Samtlig personal ar utbildad pa alla detektortyper. Nar dessa anvands ar, precis som papekat har, upp till projektledaren (eller gravningsledaren om det ar denne som skoter projektet) med ett undantag: Alla typer av romerska anlaggningar. Detta ar erfarenhetsbaserat och vi soker idag regelmassigt av alla romerska anlaggningar sa fort matjorden har tagits bort.
Vi anvander ocksa metalldetektor betydligt mer an vad man gor i sverige har jag markt. Detta hanger givetvis ihop med lagstiftningar, men jag maste saga att som ett komplement till vara viktigaste verktyg huvud, ogon och skarslev och for att gora prioriteringar (jag menar da givetvis inte att prioriteringarna skall vara helt baserade pa metalldetektorutslagen...) har jag funnit metalldetektorn mycket anvandbar. Jag tror att nyckeln till "good practice" nar det galler detektering ligger i det som har sagts tidigare: Utbildning, genomtankt och konsekvent. Jag anser att man inte skall vara radd for att anvanda metalldetektor. Jag vet att manga kanner sig lite oseriosa och som skattletare nar dom gar runt och letar "godbitar" pa utgravningsplatser, forundersokningar och schaktovervakningar. For egen del sa kan jag bara saga att om jag skall ut och grava eller driva en utgravningsplats sa foljer metalldetektor med i ungefar 7 fall av 10.
Egentligen handlar metalldetektorns vara eller inte vara om precis som alla annan teknologi och elektronisk utrustning (totalstationer, faltdatorer, distos, GPS, 3D- scanners, och allt annat skoj som man kan pilla pa) inom arkeologin: Teknologin finns, varfor inte uttnyttja den som ett vardefullt komplement till vara "traditionella" metoder och verktyg?
"The usual solution to most problems is to put a hole in it...."

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #11 skrivet: april 29, 2008, 17:07 »

Egentligen handlar metalldetektorns vara eller inte vara om precis som alla annan teknologi och elektronisk utrustning (totalstationer, faltdatorer, distos, GPS, 3D- scanners, och allt annat skoj som man kan pilla pa) inom arkeologin: Teknologin finns, varfor inte uttnyttja den som ett vardefullt komplement till vara "traditionella" metoder och verktyg?
Bingo! Det är precis det här det handlar om! Det mest absurda argumentet mot just att använda metalldetektorer som jag hört är att det skulle vara "fusk"! Och totalstationernas intåg ska vi inte tala om...  :-)

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #12 skrivet: april 29, 2008, 22:00 »
Det mest absurda argumentet mot just att använda metalldetektorer som jag hört är att det skulle vara "fusk"! Och totalstationernas intåg ska vi inte tala om...  :-)

Jo, nog har man mötts av en del dumma argument under åren.

Ibland haltar den arkeologiska slutledningsförmågan betänkligt hos en del (äldre) kollegor; "Det finns ingen metall på boplatserna - det vet jag för jag arbetat i 20 år utan att hitta något..."

En förändring i inställningen kan dock anas. Själv har jag tillbringat de senaste två veckorna med att matjordsdetektera en boplats från yngre järnålder.



Att leta efter metall utan metalldetektor är som att göra slitspårsanalys utan mikroskop!


Utloggad Sim_Sim

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #13 skrivet: april 29, 2008, 23:29 »
Att leta efter metall utan metalldetektor är som att göra slitspårsanalys utan mikroskop!

Absolut Lars! Haller med. En anledning till att det anvands sa lite i Sverige hanger antagligen ocksa ihop med lagstiftningen. Sist jag kollade (notera att jag kan ha brutalt fel har och ber da om ursakt..) sa dom enda som ar undantagna fran att behova soka tillstand hos Lansstyrelsen innan detektor skall anvandas ar den hederliag gamla Forsvarsmakten och da bara i ammunitionsrojningssyfte. Vore det inte lite enklare och skulle man inte mojliggora anvandandet genom att ge alla arkeologiska aktorer (Ambetet, museerna som kommersiella) generellt anvandandetillstand? Jag vet inte om detta nu ar fallet i Sverige (var ett tag sen jag kollade just denna delen av den svenska lagen..) men skulle det visa sig att man idag har ett generellt anvandandetillstand for ovanstaende aktorer sa ser jag inte riktigt problemet langre. Isafall maste attetyden andras och metalldetekteringen "avmystifieras".

Och bara for att man har jobbat i 20 ar inom arkeologi sa betyder det nodvandigtvis inte att man vet vad man pysslar med... Det har jag fatt bevisat.... Manga ganger...
"The usual solution to most problems is to put a hole in it...."

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: metalldetektor + arkeologi = bra
« Svar #14 skrivet: maj 07, 2008, 12:41 »
Sverige i början av maj. Min bättre hälft visade mig Vårboken 2008 från danskägda (!) leksakskedjan BR. Där kan man speciellt lägga märke till artikel #470803 - Metalldetektor !!!

I texten beskrivs den följande :

Sök efter dolda skatter.
Med två känslighetsnivåer  och
bipljud. Aluminiumskaftet
kan justeras från 58 till 96 cm.
Använder 1 st. D-batteri.
Ord. pris 299:50
NU 199:50!

Undrar om barnen får ansöka om tillstånd individuellt, eller om generella tillstånd delas ut till förskolor och skolor? Eller har polisen fått extra resuser för att kunna möta anstormningen av minidetektörer?  :lol:
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)