Författare Ämne: Ett bättre FMIS för forskare - hur?  (läst 33258 gånger)

Utloggad finnaithe

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Ett bättre FMIS för forskare - hur?
« Svar #20 skrivet: februari 01, 2008, 16:27 »
Ursäkta om det hamnar i utkanten av ämnet men eftersom det efterfrågas Open Source så kan jag inte låta bli att posta lite info.

Den som vill prova kan ladda ner ArcheoOS från Italienska Arc-Team (http://www.arc-team.com). Fem unga Italienska grabbar som driver sin firma och undersökningar helt med Open Source. ArcheoOS är en färdig Linuxinstallation med alla de bästa Open Source mjukvarorna för arkeologer. Det gäller bara att veta hur man skall kombinera alla dessa program för att komma fram till rätt resultat. Enklare än så här blir nog inte Open Source inom Arkeologi på ett tag. Visst har Intrasis buggar som ställer till problem men det är nog bara en västanfläkt mot vad man råkar ut för om man försöker implementera det här.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Ett bättre FMIS för forskare - hur?
« Svar #21 skrivet: februari 01, 2008, 19:39 »
Visst har Intrasis buggar som ställer till problem men det är nog bara en västanfläkt mot vad man råkar ut för om man försöker implementera det här.

Säg inte det, jag tycker att det verkar rätt juste, jag har visserligen inte provat alla programmen men jag tycker nog att det verkar rätt gediget. Det hela verkar bygga på Ubuntu som ju i sig är minst lika stabil som Windoze. Därtill kommer den lilla detaljen att hela kalaset är gratis för alla.

/Micke

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ett bättre FMIS för forskare - hur?
« Svar #22 skrivet: mars 07, 2008, 07:39 »
Malin Blomqvist har skrivit ett inlägg om utvecklingen på RAÄ:s blogg: http://www.k-blogg.se/2008/03/05/fmis-sokapplikation-en-blivande-pensionar/

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad jim frölander

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Ett bättre FMIS för forskare - hur?
« Svar #23 skrivet: oktober 29, 2008, 23:57 »
jag är förstås sent ute men jag såg att det diskuterades gis-programvaror.... De AMERIKANSKA  programvaror som man normalt sett använder inom GIS är, enligt mitt tycke; dyra och dåliga. Pröva SuperMap gratis (laddas ner på www.geointel.se) så kan du göra alla analyser du vill.....