Att konstatera att ett område (i detta fall Mälardalen) är kristet utifrån runstenarnas spridning är vanskligt.
Jag håller med om att det kan vara vanskligt att konstatera något, sannolikt har ju religonerna funnits parallellt under en period. Man kan ju också tolka runstensresandet utifrån att man kännt sig tvungna att manifestera den kristna tron mot den gamla. Men att runstenarna och även de tidiga medeltida kyrkorna i sten i Mälardalsområdet visar på att kristendomen fått fäste åtminstonde på 1100-talet tycker jag är klart. Slår man sedan ihop detta med lämningar av eskilstunakistor och protokristna gravar samt de få skriftliga dokument som finns från och med Ansgar, tror jag att man kan säga att kristendom haft ett fotfäste i mälardals området innan 1100-talet. Hur starkt eller svagt detta fotfäste varit kan dock debateras.
Jag håller med dig om att blandar man i Norrland så får vi en annan bild. I det tidiga Svenska riket, proto-sverige, brukar man väl dock endast diskutera Uppland, Mälardalsområdet, Södermanland, Öster- och Västergötland samt delar av Småland möjligen Gotland, möjligen med vissa geografiska tillägg som Dalarna eller Närke etc. Detta bland annat utifrån att de någon gång på 1000- eller 1100- talet fär en mer eller mindre gemensam kungamakt och att de mer eller mindre har kristnats eller håller på att kristnas under 1100-talet.
De flesta dateringar jag har sett på Eskilstuna kistor är daterade till 1000- eller 1100-tal. Se Visingsö, Sverkersgårdens kryptkyrka (Alvastra).
Vidare så finns det tolkade kristna gravar som är tidigare än 900-tal, möjligvis så tidiga som folkvandringstid.
Jo jag vet att vissa talar om gravar tolkade som kristna från folkvandringstid, frågan är hur pass relevanta de tolkningarna är, dels är det förhållandevis få gravar dessutom är det frågan om de är kristna i sin karaktär eller bara avvikande från den gängse normen. De är ju i och för sig inte omöjligt att det funnits "missionärer" i norden innan Ansgar och att de lokalt har lyckats omvända människor, eller att andra "vandrat" ut i Europa och tagit med sig ideér eller influenser. Men det skall väl i så fall kanske diskuteras under en fråga som hur kristendomen introducerades i Sverige eller när började Sverige att kristnas.
Tittar man på perioden när man kan börja tala om att de Skandinaviska länder har kristnasts får man väl ta Jellingestenen som utgångspunkt. Hela Danmark har kristnats under någon gång under 900-talets andra hälft. Detta ger oss också att kristendomen under en period måste ha funnits och verkat åtminstonde i Danmark under 900-talet men sannolikt också i Sverige och Norge.
/Magnus