Författare Ämne: Fira jul?  (läst 21594 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Fira jul?
« Svar #20 skrivet: december 14, 2011, 23:50 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Fira jul?
« Svar #21 skrivet: december 15, 2011, 10:26 »
Men hur eller rättare sagt varför ersattes först Julbocken med St. Claus (St  Nikolaus) för att sedan bli Jultomten. Är det inte mer spännande över någonting man inte kan se, typ Julbocken?

De är lika men på något sätt åtskillda..

Julbocken = man lade gåvorna utanför dörren och bankade på dörren och sprang sedan och gömde sig alternativt slängde in grejjerna i huset

St  Nikolaus = Givmild biskop på 300 talet.. Räddade i hemlighet bland annat tre flickor, som inte hade tillräckligt med pengar till hemgift, så att de slapp bli prostituerade genom att tre dagar i rad slänga in en en väska med guld fädernas hus. (Magins/sagans tal tre igen) Klädsel som Nikolaus avbildas med är vanligen iförd röd biskopsdräkt, ofta med detaljer i vitt och grönt.

Nåå Jultomten verkar vara en hybrid av allt.. I stället för att slänga in "gåvorna" går man nu in i huset. Dessutom avbildas tomten i röda byxor rödvit jacka (morgonrock?) och rödvit pyjamasmössa. Så långt man kommer ifrån en biskopsdräkt.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Fira jul?
« Svar #22 skrivet: december 15, 2011, 17:07 »

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Fira jul?
« Svar #23 skrivet: december 15, 2011, 17:32 »
Dom norska traditionerna efter 'julbocken' supplerar om uppgifter man hittar från Sverige:

Citera

Annen juledag var den første av julas besøksdager, og dagen hvor høytidelighetene gikk over i folkelige festligheter. Dette ble omtalt allerede i Gulatingsloven, og ble videreført da kristendommen overtok.

En av de hedenske julelekene var julebukk. Julebukken er trolig en overlevering fra den tiden da man dyrket guden Tor, siden julebukken av og til ble utstyrt med en trehammer, og leken gikk ofte ut på at en død bukk ble levende igjen, slik som bukken til Tor ble.

Etterhvert som dyrkelsen av Tor ble mindre utbredt, og hold av geitebukker ble forbudt, forandret julebukken sin posisjon. På 1700-tallet var julebukken blitt en skremmende, nærgående skikkelse, som ofte krevde mer enn litt godteri. Han dukket opp plutselig i selskapet, og selv om alle visste at det bare var en kjenning som hadde kledd seg ut med hode og horn, var det en truende skapning som skremte barna, og til og med «kunne gjøre fruentimmere med barn, uten at de visste det».

Men julebukktradisjonene er mange og sprikende, og har vært forskjellig fra bygd til bygd og fra generasjon til generasjon. I dag kjenner vi han mest som barn som går ut i romjula, og synger julesanger for å få godteri i belønning.


http://no.wikipedia.org/wiki/Julebukk
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fira jul?
« Svar #24 skrivet: december 15, 2011, 20:42 »
Julbocken fanns i min fars föräldrahem. Jultomten kom senare till Östergötland - utom i julkort och liknande.
Tomtar var förr något negativt - "tomtar på loftet" exempelvis. Nu är det St Nicolaus som smält samman med "gamlefar i huset"
Däremot tycker jag Lindenfors & Sturmarks artickel är svammel. Givenvis är julen en kristen högtid sedan 1700 år
- man har valt en dag att fira kristi födelse. Jag har svårt att se relevansen. Visst firade vikingarla "jol" och vi något
från julbordet härstammar från asatron - vilket idag närmast är kuriosa.
Lindenfors&Sturmarks ateistiska julfirande i statliga skolor ger en obehaglig bismak av gamla Sovjetunionen. Gör som vi gjorde i Skottland - fira terminsavslutningarna. Dra inte in någon diskusion om julen, den kan barnen fira hemma!

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Fira jul?
« Svar #25 skrivet: december 15, 2011, 21:24 »
Karlfredrik, visst är Julen en kristen högtid, det är ju därför kristna firar den, men firar alla den för att det är en kristen högtid eller pga av något annat?? Midsommar är en annan stor högtid, varför firar vi den?? Din kommentar om Sovjetunionen förstod jag inte, åtminstone ryssarna har väl firat Jul under ganska lång tid??

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fira jul?
« Svar #26 skrivet: december 15, 2011, 23:36 »
I Sovjetunionen förbjöds det kristna julfirandet undere 1930-talet och skulle ersättas av en ateistisk variant snarlik julen med nyårsgran och fader frost.Solzjenitsyn berätter i Gulagarkepelagen om en lärare som deporterades till Sibirien för att han misstänktes ha en kristen julgran i sin skolsal.
Det som stör mig med ett ateistisk julfirande i statliga skolor är att det blir en censur av allt som kan tänkas ha kristen bakgrund - ingen stjärna -inga julänglari granen, inga kristna julsånger. Men karameller, fåglar och kulor i julgranen, kan de ha någon dolt kristet budskap? Behöver vi någon lärd professor som kan tala om för osss vad som garanterat inte har någon religiös symbolik? l. Därför menar jag att statliga skolor inte bör fira jul utan midvinter.
Självklart står det vem som helst fritt att fira 25 december, eller vilken som helst annan dag.
Kristendomen i sig innehåller många inslag från olika håll. Religionshistorisk har ett och annat tillkommit sedan
Jesus och Pauli tid.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Fira jul?
« Svar #27 skrivet: december 16, 2011, 20:43 »
"Sluta ljuga om julen"

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article1590391/Sluta-ljuga-om-julen.html

Jag kan bara säga så här till Sturmark och hans gelikar: Ateisten har en aning om ingenting.......


Karlfredrik, visst är Julen en kristen högtid, det är ju därför kristna firar den, men firar alla den för att det är en kristen högtid eller pga av något annat?? Midsommar är en annan stor högtid, varför firar vi den?? Din kommentar om Sovjetunionen förstod jag inte, åtminstone ryssarna har väl firat Jul under ganska lång tid??


Från början är det ju inte en kristen högtid; Jesu födelse firades från början den 4:e Februari om jag inte missminner mig?

God Jul och Gott Nytt År! "För god äring och fred, för Tor, Oden och Frej och seger och makt åt konungen!"

Adils
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Fira jul?
« Svar #28 skrivet: december 16, 2011, 20:49 »
Ordet jul torde för övrigt vara detsamma som hjul och att man drack jul och blotade var väl för att "världen skulle snurra ett varv till" så att säga?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Fira jul?
« Svar #29 skrivet: december 16, 2011, 21:10 »
Vi i norr hade också ett julfirande, jag har sett att någon redan berättat om det, men jag gör det också. Vi hade ingen jultomte det var julbocken som bankade på dörren och vi ungar var jätterädda, låg under bordet. Nu hade vi det på julafton, men förr hade man haft detta beroende på månen. Ofta blev det ändå julafton (fast i år skulle det bli 9:e januari).

Vi fick inte gå ut på vintersolståndstiden, för det fanns någon hemsk figur som kallades Julemannen som kunde ta oss med sig om han kom åt, han kom ridande på en häst. Vi skulle vara snälla och tysta ända fram till den första fullmånen.

Egentligen var det detta, den första fullmånen efter vintersolståndet som vi sedan firade med mat och fest.
Man kokade renkött och vi drack buljong och åt kött och blodpalt och någon sorts pölsa (pulsu) som bestod av mosade inälvor och blod, fett och leverbitar. Det var jättegott, med mycket smör till. Efterätt,  lingon och gräddmjölk i dricksglaset.

Buorre basse manno, sa man. God helig måne!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Fira jul?
« Svar #30 skrivet: december 16, 2011, 21:35 »
Kul! Undrar om vittra/vitterfolket och vättar (tontar) inte är samma sak egentligen, för visst finns det "småfolk" hos samerna också?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Fira jul?
« Svar #31 skrivet: december 16, 2011, 22:22 »
Kul! Undrar om vittra/vitterfolket och vättar (tontar) inte är samma sak egentligen, för visst finns det "småfolk" hos samerna också?
Vad intressant ord du använder om vättar, tontar. Var har du hämtat det?

Vi har också historier om en till ruskig typ, han kallades Tonda, han hade en andedräkt som det rök om, och han försökte alltid ta sig in på nätterna till folk. Han rövade bort en kvinna och då följde hennes son efter i spåren som hon lämnade av sin stickning, hon höll på att sticka vantar av harull, sedan blev det rena rama Odysséen av historien, och Tonda blev bländad med eldklamp. Tonda var samma som andra samer kallade Stalo.

Eftersom jag hade en hel del släkt (23andme) i nordöstra Sibirien så var jag nyfiken på dem och då fick jag höra om ett folk som heter Golderna, som hade Tonda som en mytisk figur. Han var Björnen. De hade berättelser om hur hemsk han var. Skulpturer och annat, fantastiskt fina gamla i trä.

Vi hade "De små under jorden". Uhlatfolket= vuollefuol'ke, ibland sa  man vuolleál'muk.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Fira jul?
« Svar #32 skrivet: december 16, 2011, 22:36 »
Vad intressant ord du använder om vättar, tontar. Var har du hämtat det?

En gissning, men jag tror att han slant med fingret, skulle nog vara "tomtar".

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Fira jul?
« Svar #33 skrivet: december 16, 2011, 22:58 »
En gissning, men jag tror att han slant med fingret, skulle nog vara "tomtar".

Haha, jaa, kanske det. Jag googlade på vättar, väldigt intressant, det kunde tom vara gudar som kallades så.


Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Fira jul?
« Svar #34 skrivet: december 16, 2011, 23:03 »
 :P Smiling

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Fira jul?
« Svar #35 skrivet: december 16, 2011, 23:43 »
Kanske lite off topic men på tal om Julen, traditioner & kulturarv, så handlar detta om Lucia.  Det är otroligt vilka upprörda känslor detta kan väcka.  Läs kommentarerna under artikeln.  Detta är underhållning på högsta nivå mina vänner   ;D

Låt även pojkar vara Lucia  http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/12/l-t-ven-pojkar-vara-lucia

Utloggad sjusovarn

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Fira jul?
« Svar #36 skrivet: december 27, 2011, 18:38 »
  Kan det vara så att vår tomte kommer ifrån ordet tomt som i hustomt eller gårdstomt. Tomtvarvet eller tomtevarv  var det första varvet med stockar på huset. Så innanför tomtvarvet var hustomten med husets tomtefar och tomtemor. I rian fanns riatomten och i stallet och smedjan osv. Drängen i stallet blev sagans tomtenisse.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Fira jul?
« Svar #37 skrivet: december 27, 2011, 18:44 »
Nja, inte drängen, men väl tomtens landvätte alt. Fylgia.

Utloggad sjusovarn

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Fira jul?
« Svar #38 skrivet: december 28, 2011, 14:22 »
Flugsvampar och jul? Jag har hört  historier om att flugsvampen är renens favoritgodis och att den kan känna lukten av flugsvamp på flera kilometer. Har flugsvampen används för att locka renen till slakt i samband med jul?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Fira jul?
« Svar #39 skrivet: december 29, 2011, 16:24 »
Undrar om de i så fall inte äter svampar som varit frysta, vilket kanske avgiftar dem som  torkning gör?
Hell thir regin donaraz!