Författare Ämne: Historiska kartor  (läst 13958 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Historiska kartor
« skrivet: januari 09, 2008, 17:38 »
Hej

Är det någon som känner igen den här symbolen, hittade den på karta från 1600-talet. Symbolen är gjord inom en By-/gårdstomt som ligger invid ett vattendrag.

Är själv inne på att det skulle kunna vara en alternativ symbol till någon form av kvarn.

Om kartan hade varit nyare hade jag säkert varit inne på en mer milltär tolkning, då jag tycker mig känna igen den från armén, för kanon e.d.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Historiska kartor
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2008, 22:41 »
Jag skulle sätta min peng på kvarn, driven av vatten alt. djur...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Historiska kartor
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2008, 11:47 »
Jag kollade med en kollega som är kulturgeograf och hans kvalificerade gissning är att det är en symbol för en kvarn. Vad är det för sorts karta? Finns den att se på Lantmäteriets historiska karttjänst?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Historiska kartor
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2008, 12:25 »
Just den som jag tittat på var rektifierad och inlagd via Arcview av en kollega som jobbar på en avdelning. Karta är någon forn av lantmäterikarta och är till stora delar ganska skissartad. Jag antar att hon fått tag i den via Lantmäteriverket men är inte helt säker. Jag skall dock titta lite närmare på den i veckan.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Historiska kartor
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2008, 18:04 »
Med tanke på formen, skulle det kunna vara en oxvandring eller något liknande? Sådana var vanliga på 1800-talet i mina hemtrakter i Östergötland, men jag vet inte hur långt tillbaka de går i Sverige.

Om det gäller en kvarn borde det finnas ett vattendrag i direkt anslutning. Det verkar osannolikt att det gäller en väderkvarn, sådana brukar återges med en liten bild av en väderkvarn på lantmäterikartor. Om det är fråga om en lantmäterikarta kan du ju dels se om det framgår något ur explikationen (texten) och om den är skissartad så är det nästan säkert ett original ur den lokala lantmäterimyndighetens arkiv. I sådana fall finns det ganska ofta en renritad karta, med utförligare explikation, i lantmäteristyrelsens arkiv i Gävle.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Historiska kartor
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2008, 18:58 »
I Kulturhistoriskt lexikon står under Hästvandring
Hästvandring antydes av [Olaus Magnus] i samband med beskrivningen av en hästkvarn. H. äro kända genom bilder från antiken och en utförlig beskrivning av Vitruvius [...]. Under medeltiden finns visserligen en och annan beskrivning av h. antydd i olika sammanhang, men först under renässansen få vi närmare uppgifter om teknik och funktion. H. för tröskverk äro långt senare än medeltiden.
Från Köpingsvik (Öland) känner man till en (åtm. medeltida - sitter inte med litteratur här) s.k. skurkvarn, där kalkstenar slipats i en häst- eller oxvandring, (se Tor 1972-73). Så ox- och hästvandringar fanns också på 1600-talet.
/Jan

Utloggad Söderberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Söderbergs hemsida
SV: Historiska kartor
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2008, 22:39 »
Känner inte alls igen symbolen!! Tyvärr.
Åsa (Lantmätare)

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Historiska kartor
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2008, 23:15 »
Norrpil!

Utloggad Söderberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Söderbergs hemsida
SV: Historiska kartor
« Svar #8 skrivet: september 02, 2008, 19:07 »
Mja, det skulle ju kunna vara en norrpil. Men det beror lite på var den är placerad i kartan och exakt hur den ser ut.
Men fullt möjligt!  :)
Jag skulle gärna vilja se en bild av kartan.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Historiska kartor
« Svar #9 skrivet: september 03, 2008, 08:26 »
Tyvärr har jag inte tillgång till kartan längre. Jag är nog mest inne på att, likt det många föreslog, den står för någon form av kvarn. Om mitt minne fungerar rätt fanns symbolen på minst två platser på kartan vilket i detta fall borde utesluta att det rör sig om en norrpil.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Historiska kartor
« Svar #10 skrivet: september 03, 2008, 12:58 »
Jag har inte tittat igenom helt, möjligt att den (eller liknande) går att hitta här:

http://www.symbols.com/

En ganska bra sida, med många sökfunktioner.

Utloggad Söderberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Söderbergs hemsida
SV: Historiska kartor
« Svar #11 skrivet: september 14, 2008, 21:55 »
Ok, och du vet inte vad kartan heter? Aktnummer eller så? För jag får ju fram dom flesta på min dator på jobbet...  :)
Låg symbolen vid ett vattendrag? (ursäkta det kanske du redan svarat på).
Nyfiken och älskar kartor!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Historiska kartor
« Svar #12 skrivet: september 15, 2008, 11:34 »
Tyvärr det var ett tag sedan och det var till projekt en kollega jobbade med så det fastnade inte i mitt huvud.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Historiska kartor
« Svar #13 skrivet: september 16, 2008, 08:28 »
Vad jag förstår, är kartan "ganska skissartad", varför det kan vara en av lantmätaren gjord fältkarta/fältskiss. Jag har stött på sådana, tyvärr bara fragment, och där finns ganska många högst personliga symboler, kopplade till långa mättabeller.
Lantmätarens fältskiss skulle väl sedan omsättas till en vackert ritad och färgsatt karta hemma på kammaren.
Om det är en sådan skiss, kan symbolen helt enkelt vara en fixpunkt, och fanns två likadana ännu troligare en fixpunkt för mätningar.
Jag bor själv på en gård, som på 1660-talet hyste en vattenkvarn. Dock ingen sådan symbol på 1600-talskartan.
Ovan kan vara en gissning god som någon.

Utloggad Söderberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Söderbergs hemsida
SV: Historiska kartor
« Svar #14 skrivet: september 17, 2008, 19:42 »
Och bara för att det kan vara roligt att veta, så kan jag tillägga att det inte var allt för ovanligt att det var lantmätarens fru som ritade kartorna! Ha ha. Hon hade väl mera finess kanske? Och skrev snyggare.
Helt onödigt vetande!  ;D

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Historiska kartor
« Svar #15 skrivet: september 18, 2008, 10:48 »
Lantmätarens fältskiss skulle väl sedan omsättas till en vackert ritad och färgsatt karta hemma på kammaren.

Fältskissen kan innehålla betydligt mycke mer info än vad som brukar framkomma på den karta som slutligen producerades. Den slutliga kartan upprättades i ett ex till lantmäteriet centralt och ett till fastighetsägare. Rätt ofta hittar man konceptkartan på de lokala lantmäterikontoren. Nu håller iofs kartorna på att stuvas om här i världen. De digitaliseras och arkiveras centralt. Vilket iofs gör dem tillgängliga, men det är sällan lika informationsgivande att studera en inscanning än att studera originalet (då helst konceptkartan).
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/