Författare Ämne: RIKET!  (läst 4760 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
RIKET!
« skrivet: november 29, 2004, 11:09 »
Så, vad tyckte ni? Miljöerna var vackra men det verkar som om de lyckats välja ut samma sorts människor som vanligt. Som Robinson i medeltidsmiljö ungefär. :) Skulle varit kul om de valt folk efter färdigheter som hantverk och djurskötsel istället. Nu verkade det bara vara lärare och projektledare. En snickare fick vara med i alla fall. :) Ni som pysslar med historiskt återskapande, hur tidsenliga var kläder mm?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tylluan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • http://www.lajv.org
RIKET!
« Svar #1 skrivet: november 29, 2004, 13:38 »
Kläderna var inte tidsenliga. För mycket linne och för lite ylle hos dom fattiga, men även adeln skulle behöva mer ylle. Den äldsta kvinnas dräkt hos adeln fick mig att tänka på hovdräkten i det svenska hovet.
Snittet är ibland svårare att avgöra, lättast är om man gå fram och studera dräkten. Det enda jag saknade var en lång prinsesstrut :twisted:
Dessutom undrar jag varför de fattiga envisas med att utföra alla sina sysslor iklädda mantel. Det är ju det mest opraktiska plagg man kan bära när man jobbar *suckar djupt och himlar med ögonen*

Annars är det intressant att se hur folk får klara sig. Men jag tror dom missade att det finns ätliga växter i skogen, minns jag inte helt fel så skymtade jag lite kirskål. Med lite kunskap om växter och örter så behöver man inte enbart äta korngröt.

I sanden finns det en del guldkorn, men jag ser miljön och rekvisitan som typiskt lajvstandard än medeltid. Särskilt otätade hus i stockbak :wink:

Utloggad pumpa

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
RIKET!
« Svar #2 skrivet: november 29, 2004, 16:58 »
Helt värdelöst, det var ju bara Robinson i annan utklädnad i princip, inget nytänkande alls.

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
RIKET!
« Svar #3 skrivet: november 30, 2004, 06:09 »
Intressant att ni kallar det stockbak. Jag tror det också kallas bakaved.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Tylluan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • http://www.lajv.org
RIKET!
« Svar #4 skrivet: november 30, 2004, 12:29 »
Elof>> Nåväl, det är ju inget ovanligt att ett fenomen har flera namn. Kärt barn har många namn, okärt desto fler :wink:

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
RIKET!
« Svar #5 skrivet: november 30, 2004, 13:11 »
Men Stefan Sauk är faktiskt riktigt bra...Sedan är det ju ett faktum att hela idén är rätt sprkulativ, visst var även Medeltiden ett klassamhälle och detta märks mycket riktigt tydligt även i Riket. Problemet är att programmet konstaterar att visst var det enorma klyftor men inte lyfter fram något alternativ eller vad befolkningen kan göra åt det. Istället tycks strävan vara att bli härskare och klassamhället blir en norm. Vore ju kul om det istället blev revolution och de fattiga stormade slotet och delade ut överflödet till alla!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
RIKET!
« Svar #6 skrivet: december 03, 2004, 01:20 »
Jag vill inte döma ut en hel serie efter endast ett program, men händelserna i det första programmet kunde ha utspelat sig i vilken dokusåpa som helst. Förhoppningsvis är mer "medeltida" aktiviteter planerade för de deltagande, men sannolikt inte.

Den som tittar får väl se .... eller sövas...

Magnus
Archaeology is taxes well spent!