Det finns mycket material historiskt/arkeologiskt vad gäller en kvinna avbildad med två djur. Som Skade med två vargar. En jaktgudinna i vissa kulturer, eller kanske en fertilitetssymbol, en fertilitets gudinna?
Djurens härskarinna kallas hon för ibland. Hon finns avbildad på ”jägarstenålderns” grottmålningarna i franco-kantabriska bergen, både som en kvinnlig djurfigur, ett djur (ofta en bisonoxe) eller bara ett vulvatecken. Hon är internationell (finns också bland Amerikas indianer också, både som en symbolisk grotta och som en buffelmoder) och hennes kult har säkerligen spridits med människogruppernas vandringar över hela jorden.
Hon symboliseras ofta via behornade djur, (som säkerligen har med nymånen att göra/ menstruationsperioden hos kvinnor). Senare har utvecklingen av kulten gått vidare till att dessa tjurar, hjortar, renar… gäller hennes manlige partner, en roll som från början troligen var shamanens. Gudinnan föder djuren, grottorna ”släppte ut” jaktbart vilt, (på våren när de kom tillbaka från vintervandringen).
Jag anser att det är samma figur som också symboliserar solen och årets gång.
Hennes namn i Skandinavien kan ha varit Hel, Al och Skade. Det finns några till förslag. Al är ett svenskt ord för Lieibbie (samiska) som betyder just al, men också betecknar den blodröda färgen, man får från alträdet, och även menstruationsblodet hos kvinnan. Samerna har haft en jaktgudinna, alträdets bark har varit symboliskt (blod?) vid jaktriter.
Hel är också hennes namn och hon var en gång ansetts vara en dödsgudinna. Dödsriket enligt forntida mytologi låg norrut. Men Hel var också en solsymbol, eller en års/fertilitetssymbol.
Döden, återfödelsen är cyklisk.
Samernas jaktgudinna blev en manlig jaktgud, Lieibbiolbmai, och Al/Hel kanske blev Ull?
Så gott som alla dessa figurer avbildas på skidor. Passar ju bra i vår närhet av snö och is.
(Vem var himmelsjägaren med sina hundar?)
Symboliska djur för gudinnan var också björnen. Man kan hitta myter hos grekerna (tom de har) där fertiliteten symboliseras av björnar. Många folk anser att en björn liknar en kvinna.
Någon hade en idé om att ”Bärsärken” antingen var av shamantyp eller ”heliga” kämpar för en björngudinna eller rentav kämpande kvinnor. Särk är ett kvinnligt plagg. Shamangravar har hittats innehållande både manliga och kvinnliga föremål, shamanen har betraktats som ”transgender”. Men kanske shamanen var kvinnlig vid en viss tid.
En liten snabb idésammanfattning: Namnet Håloga, kanske betyder Hels ö? Det finns många öar som solgudinnan hållit till på, Skades ö är ingen konstighet. Man har Ondurröya, skidgudinnans Skades ö. Ondurr betyder skidor. Skade kommer kanske från betydelsen ”ett land omgivet av två vatten, en udde”, eller en ö rentav. På Lulesamiska heter den sortens land skaide. Skada på Lules. betyder fara, något farligt.
Det finns myter om ”Kvinnornas ö”, om amazoner etc. Det kan vara denna kvinnliga ”gud” man nämner, men allt det nedskrivna är ju mycket senare och texterna, kanske präglade av en annan kult,en annan tid med manliga gudar. Myten om matriarkatet(har nog aldrig funnits något) kan vara det som gett farlighetskänslan, ett sätt att ”ursäkta” patriarkatet.