Författare Ämne: Läskunnighet  (läst 6267 gånger)

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Läskunnighet
« skrivet: oktober 24, 2007, 16:35 »
Detta inlägg är avdelat från diskussionen Modern asatro och vikingatiden.
/Johan - Admin

Men vikingatiden hade många svagheter, som att inte använda skrivkonsten i samma utsträckning som övriga Europa.

Min egen, totalt obevisad vetenkapligt, med risk för att låta dum, teori är att skrivkonsten var väl utbredd i norden, men eftersom folket i allmänhet använde sig av runor, och runor blev olagliga, så visade man hellre upp sig som okunnig i skrift än som laglös..

Exempel på profana runbrev dyker ju upp hela tiden, och speciellt stora fynd har gjorts i Bryggen, Trondheim, Lödöse m.m. Dessa upphittas oftast i avskrädeshögar, och sparades alltså inte. Självklart ville man inte spara på något som pekade ut en till brottsling. Nu är jag inte alls säker på hur stora straffen var i samband med att man skrev runor, men jag kan tänka mig att man ändå inte skyltade med det, trots att alla gjorde det. Typ som hembränning idag..

Exempel på breven (för att visa på att det var småfolket och inte bara de lärda som kunde det) är från Bryggen:
"Ingeborg älskade mig när jag var i Stavanger"
"Gyda säger att du skall gå hem"

Lödöse:
"Tänk du på mig, jag tänker på dig. Älska du mig, jag älskar dig"

Dessutom var runorna oftast ristade i trä eller bark, och dessa tenderar ju relativt snabbt till att försvinna p.g.a. naturliga processer.

Ett annat exempel på var man brukade säga att skriftkonsten var dålig var medeltidens Ryssland, men där har man fått revidera sina påståenden, då man hittat mängder med barkbrev i Novgorod (F.ö. grundat av "nordbor") med profant innehåll. Jag var där för 3 år sedan och tittade på bland annat dessa, och den historiska byggnadskonsten (typ i stavkyrkestil, fast knuttimrat), som enligt lokal tradition härstammar från inflyttade nordbor.

Edit: Tänkte bara tillägga att merdelen av breven är från medeltiden, inte vikingatiden, men de får tjäna som exempel, då breven från norden var skrivna i runor.
« Senast ändrad: oktober 24, 2007, 21:37 av Gorm »

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Läskunnighet
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2007, 18:27 »
...men eftersom folket i allmänhet använde sig av runor, och runor blev olagliga, ...

Det här måste jag ha missat, när och i vilket sammahang blev runor olagliga?

/Mats
« Senast ändrad: oktober 24, 2007, 21:35 av Gorm »

Utloggad Sindre

• Gode
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2007, 18:49 »
Hmm, nu kanske jag blandar ihop det, men var det bara på Island som runor blev olagliga i och med kristnandet? Jag fick för mig att det var större delen av norden också, men det var längesen jag läste om det här..

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2007, 21:17 »
Att man kastar ett runbrev efter att man läst det är väl inte konstigare än att man raderar ett SMS efter att man läst det? ;) Du får gärna belägga att runor blev olagliga. De anvädens ju på vissa ställen ända in på 1800-talet.
« Senast ändrad: oktober 24, 2007, 21:35 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2007, 09:26 »
Jag får förtydliga mig här: Vikingatiden var inte "en skriftlig civilisation" i den meningen att det fanns bibliotek som i medeltiden. Sagorna bevarades genom muntlig tradition.
Vi har bara en källa, den förut nämnde tyske präst från 800-talet, som talar om asatrons "heliga skrifter"
Detta är en svaghet, i den meningen att deras berättelser inte bevarats till eftervärlden, förutom runstenar och de omnämnda runbreven.
Detta innebär ju inte att vikingatiden inte var en läskunnig civilisation, hövdingasönerna i den isländska sagan på 900-talet skulle kunna runor och latin, om man skall tro sagan redan före kristnandet år 1000.

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2007, 09:34 »
Tyvärr så var det i högstadiet på historian som jag läste om det (d.v.s. över 10 år sen), kommer inte ihåg vilken bok det var, men den var något äldre. skall försöka kolla upp, uppskattar all hjälp jag kan få (både för och mot, vill inte ta för givet något som är överbevisat)..

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #6 skrivet: november 07, 2007, 20:25 »
Jag har försökt kolla upp det här mer, men hittar inget. Enda stället jag sett det är en bok som jag fick rekommenderad av min lärare i högstadiet. Frustrerande..

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #7 skrivet: december 22, 2007, 19:30 »
Det på annan plats omnämnda brevet från den frankiske biskopen till vikingahövdingen Rorik visar att han, eller någon av hans män eller trälar, kunde läsa och skriva latin, annars hade det ju varit meningslöst att skicka brevet.
I de isländska sagorna anges att vikingahövdingasöner på 900-talet bland annat skulle kunna runor och latin.