Författare Ämne: GIS (Geografiska informationssytem)  (läst 14835 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #20 skrivet: december 20, 2004, 12:53 »
En stor del inom GIS är själva presentationsdelen och då kan just 3d-visualisering tillämpas, så en kombination skulle vara trevlig. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Södraskåne68

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #21 skrivet: oktober 21, 2008, 12:56 »
GIS i arkeologi
Ja jag jobbar som Gis handläggare i Försvarsmakten men Arkeologi är min stora passion. Har fri tillgång till all data som lantmäteriet har och jobbar företrädes vis i ESRI program Arc GISdesktop 9.2


Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #22 skrivet: oktober 22, 2008, 09:58 »
Eftersom jag är i ett förvirrat sinnestillstånd (kallat avhandlingsarbete) glömde jag helt bort att tipsa i tid om en nätbaserad distanskurs på halvtid (15 hp - vilket motsvarar 10 hp i gamla systemet) som ges vid arekologiska institutionen i Uppsala till våren.

GIS för arkeologer

Förkunskap är inte ett måste, men upplägget är så pass fritt att de som har grundkunskaper lätt kan välja att fördjupa sig (man väljer sitt eget projekt).

Ansökningstiden gick ju egentligen ut den 15:e oktober - men nuförtiden är detta inget som är hugget i sten på universiteten. Anmälningar mottages fram till kursstart. Man kan vända sig till studievägledare Eva-Lena Wahlberg för mer information.

Jag hade inte tid att ta denna kurs förra våren, men har nu anmält mig till den kommande.

Utloggad Lowenborg

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
    • Hemsida på UU
SV: GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #23 skrivet: november 12, 2008, 16:58 »
GIS-kursen som Åsa nämner har även en (nyligen uppdaterad) sida på http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/GIS/GIS.htm som beskriver kursen lite mer, och där finns även en länk till en sida som beskriver de labbar som ingår lite, så man kan se vad man kan förvänta sig. Kursen syftar till mer övergripande landskapsanalyser med hjälp av framför allt FMIS och Digitala Kartbiblioteket, och blev mycket uppskattad av studenterna som läste den i våras.