Författare Ämne: GIS (Geografiska informationssytem)  (läst 14843 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« skrivet: november 28, 2004, 16:34 »
Någon mer än jag som är intresserad av GIS (Geografiska informationssystem)?  Vilka fördelar anser du finns med GIS? Vilket/vilka program föredrar du? Länkförslag?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #2 skrivet: november 30, 2004, 08:14 »

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #3 skrivet: november 30, 2004, 09:08 »
Citat från: "hsu"
http://www.raa.se/uv/intrasis/

/H


Den verkar inte vara uppdaterad på ett tag?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #4 skrivet: december 01, 2004, 22:57 »
I svensk arkeologi finns två dominerande desktop GIS-applikationer: MapInfo från företaget med samma namn och ArcView GIS/ArcGIS från ESRI (se exempelvis http://www.esri.com/industries/archaeology). Just nu dominerar användningen av ArcView GIS stort vid grävande institutioner. Jag tycker att ArcView är mest avancerat, har störst analytisk kapacitet, lättast att lära (och lära ut) och utveckla i.  Själv är jag kvar i ArcView 3.3 och har inte tagit steget upp till de nya versionerna inom ArcGIS.

Intrasis är ett generellt fältdokumentationssystem utvecklat vid Raä som har en GIS-baserad objektmodell och som använder en GIS-komponent (ESRI MapObjects) för att visa och administrera databasens geografiska dimension. Analys och presentation sker i ArcView GIS. Intrasis används vid flertalet stora grävande institutioner i Sverige och har även viss internationell spridning.

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #5 skrivet: december 02, 2004, 09:31 »
Själv har jag främst jobbat i Mapinfo och Idrisi. Jag gissar att Intrasis främst är vektorbaserat (?) eller går det att arbeta med raster också?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #6 skrivet: december 02, 2004, 15:58 »
Det finns möjligheter att utöka ArcViews kapacitet med ett antal tillägg för exempelvis rasteranalys (Spatial Analyst), bildanalys, bildhantering och rektifiering (Image Analyst) och 3D (3D Analyst) mm.

Intrasis lagrar endast vektorer (mätdata eller digitalserade data) i sin databas men genom ArcView kan de flesta GIS-analyser kopplas på enligt ovan. Intrasis står för Intra-Site Information System och är främst vad namnet indikerar - ett system för hantering av data inom en grävning. I den skalnivån är en vektorstrategi att föredra.

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #7 skrivet: december 06, 2004, 22:46 »
Jo, det är lite lättare att koppla attributdata till en vektor.  :wink: Skulle vara intressant att testa Intrasis men man måste väl vara verksam inom RAÄ eller motsvarande för att kunna få den möjligheten?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #8 skrivet: december 07, 2004, 09:28 »
Bästa sättet att få testa Intrasis är nog att kasta sig ut i det stora uppdragsarkeologiska äventyret på UV eller något större länsmuseum (eller åtminstone besöka en undersökning och få en demonstration).  Jag har även för mig att två arkeologiska institutioner använder Intrasis - Göteborg och Lund.

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #9 skrivet: december 07, 2004, 09:47 »
Du får det att låta så enkelt. :) I år blir det tredje året jag söker, tredje gången gillt kanske? I annat fall får jag helt enkelt avlägga ett studiebesök. Hur fungerar rutinerna med själva karttillverkningen; efter arbetsdagens slut eller efter säsongens slut?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #10 skrivet: december 07, 2004, 16:14 »
Geodata byggs upp gradvis i sk. mätjobb med data genererade från totalstationer, GPS-inmätningar, digitaliserade ritningar eller dyl. Jag misstänker att mätjobben töms vid lunch och strax före arbetsdagens slut (eller oftare). Mätjobben bearbetas i en importrutin och informationen lagras i databasen. På så sätt byggs gradvis *en* plan över hela undersökningen upp i skala 1:1.

Trots att UV är usla på att uppdatera sina Intrasis-sidor finns det faktiskt en del nyttig läsning i systemdokumentationen för en tidigare version av Intrasis under följande länk: http://www.raa.se/uv/web_help/index.htm.

/Ulf

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #11 skrivet: december 07, 2004, 21:09 »
Sist jag jobbade med detta, 2001, var tömningen någonting som *en* person gjorde av alla stationer under eftermiddagen. Och det var ofta mängder med felinmätningar (UV hade en annan standard för koderna jämfört med flera andra aktörer, så det var komplicerat att lära sig). De flesta arkeologerna kunde inte själva göra inmätningar utan det var "inmätningsexperter" som gjorde alla inmätning. Jag hoppas att det har börjat bli bättre vid det här laget...

/H

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #12 skrivet: december 07, 2004, 23:46 »
Visst finns det många exempel på att implementationen av digitala dokumentationssystem haltar betänkligt. Ett system som Intrasis kommer aldrig att få full effekt om inte var och en på undersökningen kan ansvara för sin egen dokumentation.

Detta syntes exempelvis vid implementation av Intrasis vid Kaupang-undersökelsen (Oslo universitet). Den hierarkiska norska organisationsmodellen med fynd- och dokumentationsansvariga fungerade dåligt med Intrasis. Först när de anammade en "plattare" svensk modell, där kompetensen att nyttja systemet och ansvarsfördelningen breddades gick det bättre. De hade resurser och insikt nog att kunna satsa på utbildning.

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #13 skrivet: december 08, 2004, 16:08 »
Citat från: "ueb"
Visst finns det många exempel på att implementationen av digitala dokumentationssystem haltar betänkligt. Ett system som Intrasis kommer aldrig att få full effekt om inte var och en på undersökningen kan ansvara för sin egen dokumentation.


Vad görs för att motverka detta? Jag har snappat upp nånstsans att alla nyanställda emanuenser skickas på utbildning? Hur garanterar man kvalitén på inmätningarna som görs i fält?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #14 skrivet: december 08, 2004, 19:38 »
Dethandlar om att ha en organisationsfilosofi som uppmuntrar delegerat ansvar, men framförallt att få in utbildningsmoment med digitala dokumentationssystem, databashantering och GIS i den arkeologiska grundutbildningen. Det är orimligt att uppdragsarkeologin ska bekosta all utbildning av nyanställd personal, även om det är bra om detta förekommer.

Mätprecisionen garanteras på flera sätt:
* När mätutrustningen etableras mot koordinatsystem (RMS-fel)
* Intrasis värderar RMS-felet (som lagras i mätfilen) mot en fastställd tolerans vid import av en mätning
* Användaren värderar visuellt mätningen mot tidigare utförda mätningar vid import.
Mätprecisionen är sällan ett problem i praktiken.

Viktigare är kvalitén på mätningarnas attribut, dvs de objektdata som beskrivs i mätkoderna och de relationer mellan objekt som finns i kodningen. Kodningen och relationer värderas vid import mot undersökningens metadata- och objektdatabas.

/Ulf

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #15 skrivet: december 08, 2004, 19:42 »
Är det inte dags att flytta tråden till Metoder?

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #16 skrivet: december 08, 2004, 20:05 »
Done!  :D

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #17 skrivet: december 08, 2004, 20:16 »
Citat från: "ueb"
Dethandlar om att ha en organisationsfilosofi som uppmuntrar delegerat ansvar, men framförallt att få in utbildningsmoment med digitala dokumentationssystem, databashantering och GIS i den arkeologiska grundutbildningen. Det är orimligt att uppdragsarkeologin ska bekosta all utbildning av nyanställd personal, även om det är bra om detta förekommer.


Håller med. Detta är dock något som de hittils missat på Stockholms universitet där jag läst arkeologi. Man får förvissa praktiskt använda totalstation men själva teorin och efterarbetet går man miste om. Eftersom jag är intresserad av ämnet ifråga så läste jag Kulturgeografi och läser nu GIS på Södertörn. Tyvärr finns det inga fördjupningskurser om man inte vill läsa naturvetenskap.

Det är viktigt att inse den potential som GIS har för arkeologin, inte bara för inmätningar utan för större rumsliga analyser.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #18 skrivet: december 09, 2004, 09:09 »
Om man vill ut och röra på sig så har jag för mig att det finns en kurs i IT-arkeologi på Göteborgs universitet och högskolan på Gotland brukar väl också profilera sig med IT...

Väldigt få tar sig från en visuell "spridningskarts-GIS" till mer analytiska tillämpningar. Det är inget fel med det - det finns många stora vinster med att använda GIS för att skapa en överblick och se visuella sammanhang (och hålla reda på en massa data). Jag har sett ganska få "riktiga" GIS-analyser som givit värdefulla resultat och samtidigt inte reducerar människan till en optimerande, av naturen styrd, maskin. Många GIS-analyser inom arkeologin (som man exemepvis möter vid olika konferenser) genomförs mest för att verktygen finns tillgängliga och att det ser färgglatt, trevligt och avancerat ut. Men det är säkert ett ämne för en annan tråd...

/Ulf

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
GIS (Geografiska informationssytem)
« Svar #19 skrivet: december 09, 2004, 18:31 »
Det finns en GIS-kurs i Göteborg som heter Archaeological Computing där man får en introduktion till både INTRASIS och Arcview. Kursen är ny och startade i höstas.

Kursen som går vid högskolan på Gotland är vad jag förstått mer inriktad mot 3d-visualisering, inte så mycket GIS.