Författare Ämne: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”  (läst 6589 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Osteologiska föreningen inbjuder till symposiet ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”. Symposiet är öppet både för medlemmar och icke.medlemmar, för anmälan och priser se nedan.

Programmet är som följer:
 
11.00-11.15 WELCOME

11.15-12.15 Fil. Dr. Torbjörn Ahlström, Institutionen för arkeologi och antikens historia, Lunds universitet. ”Climate and skeleton. Towards a Human Ecology of skeletal remains”.

12.15-13.15 Prof. George Maat, University Leiden, Netherland. ”Scurvy. Dying in the cold world of Spitsbergen”. 13.15-14.30 Lunch

14.30-15.30 Fil.Dr. Nikolaos Roumelis, Osteoarchaeological Research Laboratory, Stockholm University. ”The Paleopathology of Kirchberg”.

15.30-16.30 Ph.D. student Anna Linderholm, Archaeological Research Laboratory, Stockholm University: ”Ancient DNA and Pathology”.

16.30-17.15 Coffe

17.15-18.15 Fil. Dr. Caroline Arcini, Riksantikvarieämbetet, UV Syd. ”Reconstructing
daily life in past populations. The future of Paleopathology”.

18.15-19.00 Closing, discussion and reflections. Senior teacher Jan Storå, Osteoarchaeological Research Laboratory, Stockholm University.

19.00 Dinner at the Department

Symposiet kommer att hållas på engelska och vara på Osteologiska forskningslaboratoriet, Stockholms Universitet.

Anmälan
Deltagaranmälan och betalning skall vara föreningen tillhanda senast den 22 januari 2008. Betalning skickas till föreningens Postgirokonto: 45 56 39-5.
Anmälan sänds till föreningens e-postadress of_nyheter@[radera-detta]hotmail.com

Symposium, kaffe och lunch / inkl. middag
Medlemmar              60:- /  150:-
Icke medlemmar        95:- / 200:-

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #1 skrivet: december 21, 2007, 17:17 »
Vilket datum är det?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #2 skrivet: december 21, 2007, 18:01 »
2 februari 2008
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2008, 11:51 »
Jag kommer nog! :)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2008, 13:14 »
Du är varmt välkommen, föredragen verkar vara bra och de brukar hålla hög klass. Välkommen.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2008, 18:58 »
Anmälningstiden har gått ut och det kommer bli fullt hus på Osteologiska föreningens symposium, fyllt till sista plats och lite till. Jag hoppas på en givande dag och kväll och vi har alla förutsättningar för detta genom våra fantastiska föreläsare och deras intressanta ämnen samt genom alla närvarande.

Till er alla som tyvärr utav olika anledningar inte har möjlighet att närvara skall jag försöka skriva ihop en liten rapport från symposiet.

Håll koll på Yangshaoprojektets blogg

Med Vänlig hälsning

Magnus Reuterdahl

Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2008, 13:05 »
Till er alla som tyvärr utav olika anledningar inte har möjlighet att närvara skall jag försöka skriva ihop en liten rapport från symposiet.

låter bra. jag tycker för övrigt att Fornvännen i dagsläget är dåligt utnyttjad för att rapportera om olika konferenser/seminarier. Periodvis har täckningen varit god men idag är den synnerligen bristfällig, å andra sidan så är väl Reuterdahl en av arrangörerna av seminariet (????) och i så fall vore det inte så lämpligt att han rapporterade det till Fornvännen. Eller?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2008, 20:40 »
Hej Leif, jo jag ingår i styrelsen som arrangerade det hela och jag håller med dig det skulle vara bra med fler publicerade sammanfattningar av alla intresssanta symposier e.d. som hålls som man inte har möjlighet att besöka. Du får hälsa dina kollegor som tyvärr inte fick plats, tråkigt nog men samtidigt är vi väldigt nöjda med att så många kom att vi fick byta upp oss lokalmässigt, att de är välkomna nästa gång. De kan också läsa mina noteringar;

I ett svagt ögonblick lovade jag att sammanfatta symposiet, på min blogg Testimony of the spade finns nu anteckningarna från de första föreläsningarna, de följande kommer. Dessa kan dock upplevas som lite kantiga och stolpiga och det är för att de är just anteckningar, tanken är att dessa skall bli grunden för en lite mer koncentrerad sammanfattning som kommer att publiceras i Osteologiska föreniongens tidskrift Benbiten vad det lider.

Om ni var närvarande får ni gärna lämna synpunkter, på sådant jag missat, blandat ihop eller helt enkelt missuppfattat.

Notes from the Osteological Associations 2008 symposium part 1.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2008, 23:59 »
Hmmm  "Testimony of the spade"     Spadens vittnesbörd,   hmm   Gordon Bibby  om jag minns rätt,    1950-talet  kanske

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2008, 00:29 »
Geoffrey Bibby 1956 ;D
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #10 skrivet: februari 18, 2008, 14:20 »
Nu finns anteckningarna från av Nikolaus Romelis föredrag upplagd på Testimony, dvs del 2 av 3 eller 4.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #11 skrivet: februari 28, 2008, 13:13 »
Anteckningarna från det fjärde seminariet har nu lagts ut på Testimony of the Spade, denna gång är det Anna Linderholms föredrag “Ancient DNA and Pathology”.

Magnus Reuterdahl


Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: ”Bones bearing witness- A symposium in honor of Ebba During”
« Svar #12 skrivet: mars 11, 2008, 14:12 »
Då är nu de sista anteckningarna upplagad, denna gång är det Caroline Arcinis föreläsning.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!