Ledsen Gorm, detta är helt urspårat, men samtidigt intressant... Kanske du kan skeppa över detta i en ny tråd?
Àsvas:
Du tycker att Deleuze är löjlig som lånar begrepp från naturvetenskaplen och definierar dem på nya sätt, men menar du att det i sig är löjligt att begrepp kan ha flera olika definitioner? Att begrepp alltid är mer "riktiga" om de definieras naturvetenskapligt? Att det är "synd att använda dem så den skapar förvirring"
Vi kan titta lite närmare på några de termer du tar upp som exempel.
Division, menar du är ett naturvetenskapligt begrepp, som motsvarar phylum. Det är riktigt, botaniker använder Division på samma hierarkiska nivå som zologerna använder Phylum. Men Phylum betyer inte ”stam, släkte”, det betyder inom biologin bara ”stam”. För vi in ”Släkte” här talar vi om en helt annan, mycket lägre hierarkisk nivå. En människa tillhör Fylat Chordata (ryggsträngsdjur), men Släktet Homo. Däremot så har ju ordet phylum en äldre historia, det kommer från grekiskans phylon som betyder familj, släkte eller stam och alltså inte är alltså inte så hårt definierat. Biologin har alltså lånat ett begrepp och gett det en ny betydelse som passar dess syften, just det som du anklagar Deleuze för att göra. Likaså är ordet "division" lånat från militär terminologi som ju ofta har rätt stringenta definitioner. Var det var dåligt gjort av biologerna?
Rhizom betyder inte, som du skriver, ”rot”, utan betecknar en helt annan växtanatomisk företeelse, nämligen ”underjordisk stam”. Däremot betyder ordet ursprungligen ”rot”, men inte i strikt naturvetenskapliga sammanhang. Men biologer använder också termen när det beskriver andra företeelser, t.ex. rhizomania, (en slaggs svampöverförd virusjukdom) som orsakar något som liknar rotbildning, eller trådiga utväxter på bl.a. betor. Andra exempel är rhizoier (rotliknande utväxter på levermossor), och rizomorph (en slaggs rotliknande ansamling av hypher hos vissa svampar). Ordet användning är då mer godtyckligt beskrivande än du tycks tro och refererar allmänt till ”något rotliknande”, m.a.o. inte alls så ”stringent” och egentligen exakt på samma sätt som de filosofer du kritiserar. Deleuze lånar Rhizom för att beteckna något specifikt som han menar är ”rotliknande”.
Att som du påstå att detta är ”löjligt” håller jag inte alls med om. Det är så här språk fungerar, termer lånas och byts ut och måste hela tiden definieras, fenomenet tillhör vetenskapens grunder. Att likaså påstå att det skulle vara ”löjeväckande” för naturvetare att Deleuze använder Rhizom är att fördumma naturvetare som mycket väl är medvetna om ordets ursprung och komplexitet. Det är som att påstå att en frukthandlare skulle finna det löjeväckande att man talar om ”kärnkraft”. Ursprungligen betecknade ju ”kärna” något man fann i frukter och inte någon slaggs töntig subatomär enhet.
Däremot kan jag fortfarande inte säga så mycket om Deleuze, eftersom jag varken läst honom eller förstått vad hans roll egentligen är i denna diskussion. Det enda jag förstår är att han verkar väcka avsky hos vissa debatörer, men argumenten som förs fram emot honom är väldigt konstiga. Jag skulle vilja veta vad det är Deleuze egentligen säger om myter och myters spridning som hans kritiker menar är så felaktigt. Det är inget jag får veta av att läsa att han sitter i psykoanalysens knä eller lånar biologiska termer på ett sätt som vissa tycker är fånigt. Det är inte vad jag kallar substantiell kritik.