Citat från Jazaw.
"Vågar jag föreslå lite bättre källhänvisning i framtiden än att relatera till hörsägen? "
Det är klart att om man själv ser på sina mot/meddebattörer på detta sätt så kan det ju uppstå en hel del motargument som är både barnsliga och arga, men det är kanske meningen? Men jag menade naturligtvis inte Jazaw personligen, utan snarare företeelsen att göra sig av med det som man idag betraktar som onödigt. Framtida forskning behöver säkerligen myterna och forskningen kommer att kasta ett nytt ljus över dem, och över historien.
Just nu har jag också läst Sokal & Bricmont, "Intellektual Impostures" 1997. Och den lär en ju, om inte annat så, HUR man ska ta greppen på mot/meddebattören för att få denne att känna sig underlägsen och pinsam. Det finns flera exempel, Lacan, Kristeva, Deleuze etc.
Även Bergson har fått en liten släng av sleven. Det är nöjsam läsning (Jag har läst Bergson "Skrattet", tidigare, förresten).
En gång i tiden läste jag medicin, men hoppade av pga familjeskäl, så jag är ju också ganska naturvetenskapligt skolad. Jag läste Lacan, men på den tiden tyckte jag han bara var konstig. Nu begriper jag bättre vad det var som var fel. Det gäller nog att vara kritisk, och samtidigt öppen för det som finns. Inte krångla till saker i onödan.