Författare Ämne: Har det funnits runskrifter?  (läst 16339 gånger)

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Har det funnits runskrifter?
« skrivet: november 22, 2004, 12:55 »
Det kanske är en dum fundering men jag kan inte förstå varför Sverige inte har motsvarande saker/skrifter såsom Island och England. Har de funnits? Har de förstörts? Varför finns det runstenar och inte skrifter? Vart kan man hitta dem om de finns? Ligger dem nergrävda och väntas på att återfinnas? Kan de finnas bortglömda i gamla kyrkor? Vart ska man leta? Ska man skriva en annons i "Times" och efterlysa med garanterad sträng sekretess? Eller bodde islänningar i Mälardalen ursprungligen och tog med sig skrifterna till Island?  O.s.v.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Har det funnits runskrifter?
« Svar #1 skrivet: november 22, 2004, 13:12 »
Vilka runinskrifter från Island syftar du på? Mig veterligen så finns det inte mycket runinskrifter som är nedtecknat på papper/pergament eftersom skriften främst framkom för att kunna ristat i sten och trä. I Sverige har vi ju dock ett exemplar av den skånska landskapslagen som är skriven med runor på pergament.

I regel så är förutsättningarna för bevarande av trä och papper dåligt i Sverige vilket kan vara en orsak att inte fler runristade träföremål har påträffats.

Vidare, hur belägger du att Mälardalbor åkte till Island?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Har det funnits runskrifter?
« Svar #2 skrivet: november 22, 2004, 19:03 »
Är inte Isländska sagor nedtecknade med runor?
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Har det funnits runskrifter?
« Svar #3 skrivet: november 22, 2004, 21:21 »
Citat från: "elof"
Är inte Isländska sagor nedtecknade med runor?


Nej.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Har det funnits runskrifter?
« Svar #4 skrivet: november 22, 2004, 21:53 »
Så t.ex. Computus Runicus, skriven med runor på papper, är rätt så unikt?
Jag trodde det fanns hyllmetrar med runskrifter (på papper)... :-(
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Har det funnits runskrifter?
« Svar #5 skrivet: januari 17, 2005, 21:01 »
Citat från: "Gorm"
Citat från: "elof"
Är inte Isländska sagor nedtecknade med runor?

Nej.


Olof Månsson (Olaus Magnus) omtalar runskriftböcker: "Åtskilliga dylika böcker, utförda i götisk [run-]skrift, återfinnas i metropolen Upsala och i Skara kyrka samt annorstädes på mera betydande orter". Jag antog tidigare att detta var islänningasagorna. Det kanske bara är påhittat.

------------------------------------------------------------------------

Historia om de nordiska folken, "Om runstafvar" (I:34)

Emellertid kallade man i forntiden äfven dessa de gamles små urkunder [runstafvarna] för böcker, liksom vi ännu i dag kalla omklädnaden på färska träd liber [=bast, bok]. Men det var ej värdigt att anförtro höga vetenskapliga rön åt opolerade brädstycken eller passande att på murkna trädgrenar nedskrifva hvad en öfverlägsen ande kunnat utgrunda. Sådant kunde ju anstå de gamle, enär det (såsom Cassiodorus säger) var naturligt, att en odling i sin första begynnelse betjänade sig af en dylik primitiv uppfinning, som kunde verka eggande på efterkommandes snillegåfvor, till dess en tidsålder af högre kultur frambragte en rikare vetenskap, som den numera anförtrodde åt lätta pappersblad, hvilka erbjuda det säkraste skyddet för det som i alla tider förtjänar att bevaras. Ty minnet är af den beskaffenhet, att om det också behåller kvar sakförhållandena, förändrar det dock oftast orden, till stort men för sanningen. Icke dess mindre funnos i en så folkrik nation män med lysande snille, som åstadkommit åtskilligt avf framstående värde och genom att nedlägga detta i böcker bragt sitt fädernesland gagn och ära samt bidragit till goda vetenskapers fortlefvnade genom tiderna. Åtskilliga dylika böcker, utförda i götisk [run-]skrift, återfinnas i metropolen Upsala och i Skara kyrka samt annorstädes på mera betydande orter.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Har det funnits runskrifter?
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2005, 21:31 »
Med tanke på att de Isländska sagorna inte var särskillt kända utanför Island på 1500-talet så är det rimligt att anta att det är andra böcker som åsyftas. F ö så finns det ett antal runstavar att se på Gustavianum i Uppsala, kan det vara dylika som Olaus Magnus syftar på?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Har det funnits runskrifter?
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2005, 02:27 »
Att runor primärt inte nyttjats för att skriva på pergament beror på deras beskaffenhet. De är primärt gjord för att rista med på trä ( eller dylikt) eller hugga in i sten. De är med andra ord inte anpassade att skriva med. Därav vann den latinska skriften snabbt den kampen.
Det finns dock undantag t ex avsnitt av Skånelagen är skrivna med runor på pergament.
Runristningar av typen skaldediktningen återfinns annars bara på ett fåtal runsten, tex Rökstenen och i vissa kyrkor, tex i Norge.
Att Snorres skrifter och Eddan finns beror på yttre omständigheter. Eddan var ursprungligen en lärobok i skaldediktning, man skall också komma ihåg att de skrevs på medeltid och inte på vikingatid vilket gör dess värde som historiska dokument något diskutabla. Även Beowulfkvädet är nedtecknat betydligt senare än det utspelas. Skrifterna är viktiga för förståelsen av den senare järnåldern men måste också ses igenom filtret att de är nedtecknade under kristen tid, därav kan delar ha redigerats bort eller tillagts beroende på vad som ansets vara möjligt att edera.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Har det funnits runskrifter?
« Svar #8 skrivet: februari 23, 2005, 09:46 »
Intressant att runorna ursprungligen utformades för ristningar i trä. Om det stämmer borde alltså den ursprungliga, och kanske vida spridda folkliga traditionen, ha försvunnit (ruttnat bort) och endast övre samhällsskiktets ristningar i sten bevarats. Det kanske är en dum fråga men kan det förefalla sig så? Finns det någonting bevarat av runristningar i trä?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Har det funnits runskrifter?
« Svar #9 skrivet: februari 23, 2005, 10:41 »
Det är troligt att mycket av ristningarna i trä har försvunnit under årens lopp ja eftersom bevarandeförhållandena inte är de bästa i Norden. Det finns en hel del bevarade ristningar i trä men de är i regel från medeltid, från t ex Bergen. Bevarandemiljön i vissa städer gör att organsikt material bevaras bättre. Om du är intresserad så rekomenderas boken Runmärkt - Från brev till klotter - Runorna under medeltiden med Solbritt Benneth och Marit Åhlén som redaktörer.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Ristningar i trä
« Svar #10 skrivet: april 01, 2005, 16:27 »
Jag undrar om texten som finns i trä innehållar samma typer av budskap som dom på stenarna ut i våra landskap. Jag har för mig att dom på trä är mer hemlighetsfulla än dom på stenarna. Runstenarna var väl till för att synas. Ristningarna på trä kanske inte var till för att synas. :wink:
E

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Har det funnits runskrifter?
« Svar #11 skrivet: april 01, 2005, 16:40 »
Det är snarare så att runinskrifter på trä var mer vardagliga, ibland nedristade i förbifarten.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Har det funnits runskrifter?
« Svar #12 skrivet: februari 26, 2008, 23:35 »
Har det funnits  "turkiska runor"  ??   Fornvännen 1926 sid 240

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Har det funnits runskrifter?
« Svar #13 skrivet: februari 27, 2008, 08:02 »
Det kanske är en dum fundering men jag kan inte förstå varför Sverige inte har motsvarande saker/skrifter såsom Island och England. Har de funnits? Har de förstörts? Varför finns det runstenar och inte skrifter? Vart kan man hitta dem om de finns? Ligger dem nergrävda och väntas på att återfinnas? Kan de finnas bortglömda i gamla kyrkor? Vart ska man leta?

Ja, varför har inte Sverige mer skrifter  bevarade ? Danmark och (vill jag minnas) Norge lät ju skriva sin forntida historia i början på medeltiden. Är det inte troligt att detta skedde även i Sverige ?

Säkert har det funnits många skrifter som p.g.a. olyckor och olyckliga omständigheter  förstörts. Ett sådant tillfälle var ju när slottet Tre Kronor brann. Har många gånger funderat på vad som där försvann för evig tid ! Vill minnas att den tidens riksarkiv fanns där.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Har det funnits runskrifter?
« Svar #14 skrivet: februari 27, 2008, 15:41 »
Det finns ju några runristningar i ben och horn också.
Ju äldre desto bättre.

Àsvas

  • Gäst
SV: Har det funnits runskrifter?
« Svar #15 skrivet: februari 27, 2008, 15:59 »
Det finns ju några runristningar i ben och horn också.

Så här skriver Olaus Magnus i Charta Marina om en figur på kartan uppe i norr i Scritfinnarnas land( Han beskriver Scricfinia, Lappia och Biarmia): "Här är en av de gamla jättarna, kallad Starkad (Starcatherus) Han har två stentavlor, skrivna med götiska bokstäver för flera hundra år sedan, till minne av att det i dessa länder funnits många stridbara kämpar... ".
På kartan ser man att det är runor.
Jag har också sett en bild från förr i tiden uppe i fjällen av just en rest sten som tidigare hade två skrivna tavlor på bägge sidor. Jag kan försöka återhitta bilden...
Vi  lappar (samer) har ju också runor. Jag skrev lite om det på en annan tråd här tidigare, minns inte vilken... I alla fall i en Acta Laponica.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Har det funnits runskrifter?
« Svar #16 skrivet: februari 27, 2008, 18:03 »
I Dalarna finns det dalrunor ristade i trä, på bänkar, skålar, väggar. Kom till någon gång under tidig medeltid och ser inte riktigt ut som vanliga runor. Användes av bönderna ända in på 1900-talet. De finns kvar på många fäbodar, inristade i bordskivan (om bordet finns kvar) eller taklisten.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Har det funnits runskrifter?
« Svar #17 skrivet: februari 28, 2008, 07:55 »
De äldsta dalrunorna är från 1500-talet, alltså eftermedeltida.

Apropå samiska runor, har du någon referens för det? Det finns såvitt jag vet bara ett runfynd från Lappland och det är mycket osäkert om det är på samiska. Inga runor alls är kända från Norrbotten och Västerbotten och runinskrifterna från mellersta och södra Norrland är såvitt jag vet alla på fornsvenska.

Àsvas

  • Gäst
SV: Har det funnits runskrifter?
« Svar #18 skrivet: februari 28, 2008, 08:14 »
De äldsta dalrunorna är från 1500-talet, alltså eftermedeltida.

Apropå samiska runor, har du någon referens för det? Det finns såvitt jag vet bara ett runfynd från Lappland och det är mycket osäkert om det är på samiska. Inga runor alls är kända från Norrbotten och Västerbotten och runinskrifterna från mellersta och södra Norrland är såvitt jag vet alla på fornsvenska.

Tjaa, jag tror att Vettasjärvi ligger i Norrbottens län  :)  Tex Aronson, Karl Evert "En runstav från Wettasjärvi, tryckt i "Tornedalen", nr 16 1969. Men det är kanske det exemplaret du menar?
Högsröm, Pehr: "Rime, I Katechismus, Katjelwasi.... Sthlm 1748, om Gällivaresamernas runstavar.

Du är verkligen sant intresserad av samerna, tty. Vore kul att få veta varför.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Har det funnits runskrifter?
« Svar #19 skrivet: februari 28, 2008, 08:44 »
Den här debatten har aktualiserat en fråga som jag inte direkt varit medveten om. Den skånska landslagen räknas som en av de äldsta i Danmark (och Sverige). Den är skriven med runor i början av 1200-talet. Varför? En lagtext av detta slag borde givetvis vara skriven av dåtidens lärde på lärdes språk – eller också skrevs den för att gemene man skulle kunna läsa den. Alltså borde detta antyda att runskriften varit mera spridd och mera allmänt använd (också i officiella sammanhang) än vad man kanske kan tänkas tro. Är det detta förhållande som i dag återspeglas i allmogens omfattande bruk av runstavar? En av de yngsta runskrifterna i Skåne (utanför runstavarna) är den text på strävpelaren till Lunds domkyrka som Adam van Düren högg in 1525 när bönderna försökt återinsätta sin älskade kung Christian II men massakrerats. Det var kanske ingen tillfällighet att Adam delvis använde runor i denna inskrift.

Varför inga andra skrifter bevarats med runor? I stort sett hela Lunds medeltida domkyrkoarkiv gick förlorat i Stockholms slotts brand 1697 tillsammans med andra för Sverige unika dokument. Den enormt hyllade (speciellt på söndag) despoten Gustav Vasa lät förstöra tusentals unika handskrifter.