Författare Ämne: Nyupptäckt kultplats i Skåne?  (läst 83210 gånger)

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #180 skrivet: juli 20, 2008, 17:48 »
Kolla bara så att BL har bokat in det i sin kalender... (eller i nån av dom).

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Så var det dags igen!
« Svar #181 skrivet: oktober 30, 2008, 13:36 »
Bob Lind har slagit till igen. Amatören som fått Riksantikvarieämbetet att snällt gå i hans ledband. Nu har ytterligare ett astronomiskt ur "påträffats" i Skåne. Han jublar, stenarna står rätt precis som han förutspått. Det hela är fullständigt absurt. Fick nyss om det då en journalist ringde och frågade mig om det var sant. Gissa vad mitt svar blev. Om jag förstod henne rätt hade Riksantikvarieämbetets svar däremot varit i stil med att från början har det inte varit någon solkalender men man vet aldrig vad det senare använts till. Hoppas att jag missuppfattade denna formulering men fan trot. Raä:s idiotiska svar är inte något nytt när det gäller de märkligheter som denne man hittar (ursäkta: hittar på).
http://www.kvp.se/nyheter/1.1351834/stenarna-i-everod-stenalderns-solur

 

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Så var det dags igen!
« Svar #182 skrivet: oktober 30, 2008, 15:45 »
Lite kul är det ändå med detta uttalande: "Ett lyft för hela regionen. Kristianstads politiker kan gnugga sina händer..." Jovisst, det här är nog världens åttonde underverk och turisthorderna lär nog strömma till.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Så var det dags igen!
« Svar #183 skrivet: oktober 30, 2008, 21:04 »
Det är klart, får man själv interpolera 93 av 100 stenar skulle det väl vara själva f-n om man inte kan få till ett solur (eller ungefär vad som helst för den delen)

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #184 skrivet: oktober 31, 2008, 13:13 »
Bobban har börjat studera en tredje fornlämning nu. Sensationellt visar sig även denna vara en kalender från bronsåldern!

http://www.kvp.se/nyheter/1.1351834/stenarna-i-everod-stenalderns-solur

(Hoppsan, jag missade att Sven redan uppmärksammat nyheten.)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #185 skrivet: oktober 31, 2008, 14:22 »
(Hoppsan, jag missade att Sven redan uppmärksammat nyheten.)

Det gör inget, nog bra att koncentrera alla Bob's förehavanden till denna tråd, vi kan ju inte fylla upp forumet med en ny tråd för varenda solkalender han hittar!

Jag börjar bli avundsjuk - varför får Skåne alla fina kalendrar? Jag vill också ha en så'n här i Mälardalen. Kan inte Bob komma hit och omtolka lite åt oss här uppe också. Skeppssättningen i Runsa t.ex.? Eller släpp lös honom på Anundshögsområdet!

/Mats

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #186 skrivet: oktober 31, 2008, 16:28 »
Kan inte Bob komma hit och omtolka lite åt oss här uppe också. Skeppssättningen i Runsa t.ex.? Eller släpp lös honom på Anundshögsområdet!

Nänänänä, dem har jag redan omtolkat som landningsplatser för utomjordiska rymdskepp. Kommer i nästa Fornvännen. Temanummer! Thomas di Leva är medförfattare.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #187 skrivet: oktober 31, 2008, 17:31 »
Ja herregud! Nu har han dessutom fått med sig en pensionerad arkeolog som är en värdig vapendragare - om ni förstår vad jag menar...

Men visst är det en intressant nytolkning av kartmaterialets ägogränser, alla håller inte med:

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20081030/KRISTIANSTAD/995830790

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #188 skrivet: oktober 31, 2008, 19:22 »
Vem är den pensionerade arkeologen?

För georadarundersökning krävs markägarens tillstånd om det är produktiv jordbruksmark. Däremot har Länsstyrelsen ingen anledning att handlägga ett sådant ärende då det inte innebär något ingrepp i fornlämningen.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #189 skrivet: oktober 31, 2008, 21:36 »
"Det är sällsynt att hitta något liknande. Ett lyft för hela regionen. Kristianstads politiker kan gnugga sina händer, säger Hans Ekerow, arkeolog som hjälpt Bob Lind med forskningen om Hafradals stenar"

http://www.kvp.se/nyheter/1.1351834/stenarna-i-everod-stenalderns-solur

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #190 skrivet: oktober 31, 2008, 21:51 »
Jag slog ihop Svens inlägg med denna tråd så har vi allt på ett ställe.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #191 skrivet: oktober 31, 2008, 21:51 »
Vår kollega Hans är född 1938 och medförfattare till tre grävrapporter, upplyser LIBRIS och VITALIS. Därutöver har han illustrerat ett par av Mats G. Larssons läsvärda böcker men inte skrivit något på egen hand som registrerats i databaserna.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #192 skrivet: januari 04, 2009, 17:07 »

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #193 skrivet: januari 07, 2009, 13:17 »
Här i Växjö vid Helgasjön finns en bar klipphäll, om man står på den på missommarafton så går solen ner just över ett berg på andra sidan sjön. Inom 3 km finns gravfält, så jag tycker inte det är så konstigt att sjön heter Helga-sjön, här har man inte behövt släpa sten själv för att få till ett solur, här har ju gudarna ordnat det!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #194 skrivet: januari 30, 2009, 18:06 »
Förlåt  - men jag bara måste  länka till denna ledare i dagens Ystads allehanda

http://blogg.ystadsallehanda.se/olatedin/2009/01/30/anarkografi/

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #195 skrivet: januari 30, 2009, 18:29 »
Suck !

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #196 skrivet: januari 30, 2009, 21:43 »
På nåt sätt är det väl ändå ganska skönt att Bobban finns!? Jag menar, allt som någon gör inom arkeologiområdet kan bara bli bättre! ;-)

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #197 skrivet: januari 31, 2009, 05:19 »
Ur artikeln,
"Dessutom med otrolig precision uppförd på en punkt som enligt noggranna beräkningar sannolikt är rakt ovanför jordens centrum."

Kanske är jag lite för trött så här efter baluns. Men är man inte rakt över jordens centrum/kärna var man än står på jorden? Skulle inte tagit den sista drinken då jag förmodligen kommer att drömma om ett jordklot format som en österlenpotatis för att passa herr linds nya teori.
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #198 skrivet: januari 31, 2009, 09:23 »
Ledaren var djupt  :)   ironisk över Bob Lind,  som hade ett reportage på annan plats i tidningen.