Författare Ämne: Nyupptäckt kultplats i Skåne?  (läst 83196 gånger)

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #80 skrivet: december 21, 2007, 09:27 »
I och med att Lind eventuellt har brutit både mot det ena och det andra så är det väl klart att detta leder till diskussion. Varför skulle denna tråd stängas av av den anledningen?
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #81 skrivet: december 21, 2007, 14:29 »
Därför att han får oförtjänt mycket uppmärksamhet...

Utloggad feferoni

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #82 skrivet: december 21, 2007, 16:21 »
All publicitet är god publicitet eller..?  ::)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #83 skrivet: december 21, 2007, 16:25 »
Även om herr Lind får oförtjänt mycket uppmärksamhet är dock diskussionen intressant ur flera aspekter, t ex i vilka fall skall man polisanmäla misstänkta brott mot KML. Det finns få fall där den som gjort åsamkan på en fornlämning offentligt tillkänna ger detta. Min personliga inställning är att Länsstyrelsen bör lämna ärendet till åtalsprövning (nu är jag inte säker på om Länsstyrelsen i Skåne har bestämt sig eller inte) då det inte bör vara åklagarmyndigheten som bestämmer huruvida detta är ett brott eller inte. Till detta kommer den rapport som Wallin kulturlandskap och arkeologi framställt vilken föreslå en återställning, om en sådan sker borde detta inte göras på allmänhetens bekostand utan den som gjort skadan.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad lena.p.ä

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #84 skrivet: januari 14, 2008, 16:07 »
 :)Man får väl förusätta att det är en ny funnen lämning.Och det gjör det bara roligare för mig, att vara ute i skogen och leta..Jag ville bara säga detta :) Lena. :) P.Ä.

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #85 skrivet: januari 16, 2008, 10:23 »
Nej, det var ingen nyfunnen lämning som Bob gav sig på. Men du har ändå goda chanser att göra nyfynd i skog och mark.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #86 skrivet: januari 29, 2008, 18:44 »
Här finns Heimdalls stenars egen hemsida, författad av Bob Lind, där man också kan ladda ned en PDF där han beskriver kultplatsen och vad han vill göra i framtiden. Kritiken har uppenbarligen inte nått herr Linds öron.

Här beskriver han undersökningen och ger ett förträffligt bildbevis på att man gjort "utgrävningar" se t ex sid 28. På sidan 14 beskriver han vidare att åtta borrhål (verkar dock vara gjorda med en sond) har gjorts, som djupast ned till 130 cm djup.

Bob Lind kommer inte att stoppas av att det redan är en registrerad fornlämning (sidan 10)

Citera
...Eftersom jag nu har återupptäckt de 17 redan registrerade stenarna och ytterligare 65 nya på ett stort område av ca 2 hektar förbehåller jag mig rätten att namnge
stensättningen till ”Heimdalls stenar”...

Här beskrivs också vad herr Lind vill göra vid platsen (sidan 11)

Citera
... att helt enkelt frilägga Heimdalls stenar. Det kan vara företag, privatpersoner eller andra intressenter som till eftervärlden vill vara med och måna om detta enastående kulturarv. Detta betyder konkret att man lyfter bort ca 70 cm av den nuvarande markytan. De stora klumpstenarna blir då helt frilagda och ett stort arkeologiskt och arkeoastronomiskt
perspektiv öppnar dörrarna direkt ner till en intakt kultplats orienterad efter solen...

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #87 skrivet: januari 29, 2008, 21:54 »
Sån't crap!
Nästan rörande att se hur han har fått jobbat hårt för att få till sitt mönster på domarringen i söder. Lägg märke till hur han delat in sju stenar i åtta (!) sektorer, och fått ta till stenen utanför i SV till hjälp, som den åttonde, för att få det att gå ihop. Och ändå varit tvungen att placera soluppgångar och solnedgångar på olika sidor om stenarna, utom den sydöstra stenen där det passade bättre (  ;) ) att låta solen gå upp mitt över stenen istället. Han har på detta sätt skaffat sig en toleransmarginal på uppskattningsvis 15 grader för varje "fixpunkt". Nästan så man kan få in vilket himlafenomen som helst i detta!

T.o.m. för att vara kvasivetenskap så är det här en tunn soppa.

/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #88 skrivet: januari 30, 2008, 08:21 »
Kritiken har uppenbarligen inte nått herr Linds öron.

Frågan är om det spelar någon roll om den gör det eller ej.

Och eftersom jag ändå är en looser så kliver jag rakt ner i soppan och böjer mig härmed för Godwins lag:

Det hela kommer mig nämligen att tänka på Herman Wirth, Ahnenerbes (RAÄ i SS-tappning) förste chef, som sommaren 1936 gjorde gipsavgjutningar av Bohuslänska hällristningar (Askum, Backa och Tanum). Han var övertygad om att symboler på hällristningarna var rester av världshistoriens första skriftspråk utvecklat i Ariernas helmland Atlantis för över 12000 år sedan.

Naturligtvis jämför jag inte Wirths politiska idéer med Linds, men väl vissa tydligt gemensamma drag i form av ett fanatiskt fasthållande vid en egen fix, helt ogrundad, idé; kategoriskt förkastande av all tidigare forskning; skicklighet i att dupera arkeologiskt obevandrade och för dem framstå som kunnig samt förmågan att utnyttja underdog-strategien och framstå som modig sanningssägare i kontrast till det tråkiga etablisemanget.

Dock verkar det, vilket jag tidigare påpekat, som att Mörners slutsats om att den ursprungliga markytan täckts av flygsand är riktig, om än vilanade på illegalt framtagen empiri. Jag antar att han använt sig av en sticksond (mycket ringa åverkan) eller en spadborr (ringa åverkan), eller så har han grävt groparna med spade (åverkan).

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #89 skrivet: januari 30, 2008, 10:08 »
Apropå stolligheter så är "mayaområdet" nog värst infekterad av alla områden. För tre år sedan besökte jag ruinstaden Edzna i den mexikanska delstaten Campeche. Mexikos riksantikvarieämbete (INAH) hade vid entrén satt upp en skylt med informationen att dessa ruiner inte byggts av utomjordingar (så bra att man fick reda på det redan där så slapp man sväva i ovisshet). INAH hade väl tröttnat på alla dumma frågor från gringos. Det är frågor om utomjordingar, transatlantiska sjöresor, hemliga astronomiska kunskaper och var de mystiska maya tog vägen som man dessvärre får stå ut med. En amatörhistoriker skrev i Gefle Dagblad för ett par år sedan att maya kanske begick kollektivt självmord (det skulle således förklara varför miljoner människor försvann under 300 års tid). Verkar detta ens trovärdigt i den mest okunniges ögon?

Vår egen Carl Johan Calleman (www.calleman.com) för upp sådana här stolligheter till en helt annan nivå. Bered er på år 2012, ni kommer garanterat att översvämmas av dumheter i drivor. Kom också ihåg att Sverige har en viktig roll eftersom en venuspassage inträffar den 6 juni 2012. Ett smakprov från Calleman himself:

"Om vi ser Sverige som jordens tredje öga, dess tallkottkörtel, kan man inte undgå att undra över det faktum att det var så sent som 1983, dvs såpass nära inpå Venus-passagerna 2004/2012 som den 6 juni gjordes till Sveriges nationaldag. Kanske var det inte meningen att vi skulle ha en dag med nationell yra som norrmän, fransmän och amerikaner, utan att vår skulle ligga i träda för att vara betydelsefull för ett högre planetärt eller till och med kosmiskt syfte. Ett märkligt sammanträffande som talar för detta är ju att exakt när Venus befinner sig mitt över solskivan år 2012 går solen upp över Stockholm, Sveriges huvudstad. Tallkottkörteln är det organ i hjärnan som ytterst styr de biologiska rytmerna. Då kanske vi här uppe i Norr har ett speciellt ansvar att skapa samklang mellan planeten jorden - och alla dess folks - rytmer!"

Ska man skratta eller gråta?
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #90 skrivet: januari 30, 2008, 10:36 »
Ja, det är helt otroligt...vi gråter....ibland får jag som företrädare för arkeologin höra de mest sanslösa ideer och tolkningar SAMT att vi, som någorlunda vetenskapligt skolade egenligen inte vet hur det ligger till och att deras tolkningar är lika bra eller vettiga som nån annans. Man vill gärna tro att vi vaktar vårt revir och inte tillåter andras försök att tolka förhistorien, men det måste ju finnas gränser för rim och reson. Ju fler såna här stollar som yttrar sig desto värre.  Jag kan inte riktigt förstå den här fascinationen för "mystik", "kalender",astronomi", "passager"...finns det inget vettigare för dom att syssla med??? (Dessvärre skulle jag tro att om jag la upp en liknande flashig hemsida om lågteknisk järnframställning i det skånsk-halländska området så skulle jag nog inte få så många besökare.) Vad ska vi göra med herr Lind och hans gelikar...faktum är att han borde yttra sig i detta forumet, kan ingen bjuda in han, trots att han inte förtjänar uppmärksamheten. Det är ju i ett sånt här forum han borde skriva om han hade någotsomhelst fog för sina påståenden...

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #91 skrivet: januari 30, 2008, 11:27 »
Du får nog krydda järnframställningen med lite spekulationer om krig och våld för att locka intresserade till hemsidan. Hjälper inte det så kan du alltid fantisera ihop smedens eventuella kopplingar till gudar, som i sin tur kopplas med någon stjärnbild, där solen stiger upp vid vintersolståndet, osv. Bara bre på så kommer nog media rusande.

Resultatet av den "fina" tanken att allas röster ska få göra sig hörd är ju tydlig i Linds fall. De får oproportioneligt mycket utrymme. Jag tror dessvärre inte allmänheten alltid kan avgöra vad som är väl underbyggt och vad som är rena spekulationer (åtminstone inte vad det gäller arkeoastronomi). Det låter spännande och "revolutionerande" med sådant de pysslar med och för konspirationsteoretiker är det ju alltid stimulerande när någon amatör avslöjar något som "vetenskapen" antingen dolt eller missat.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Àsvas

  • Gäst
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #92 skrivet: januari 30, 2008, 11:29 »
Vår egen Carl Johan Calleman (www.calleman.com) för upp sådana här stolligheter till en helt annan nivå. Bered er på år 2012, ni kommer garanterat att översvämmas av dumheter i drivor. Kom också ihåg att Sverige har en viktig roll eftersom en venuspassage inträffar den 6 juni 2012. Ett smakprov från Calleman himself:

"Om vi ser Sverige som jordens tredje öga, dess tallkottkörtel, kan man inte undgå att undra över det faktum att det var så sent som 1983, dvs såpass nära inpå Venus-passagerna 2004/2012 som den 6 juni gjordes till Sveriges nationaldag. Kanske var det inte meningen att vi skulle ha en dag med nationell yra som norrmän, fransmän och amerikaner, utan att vår skulle ligga i träda för att vara betydelsefull för ett högre planetärt eller till och med kosmiskt syfte. Ett märkligt sammanträffande som talar för detta är ju att exakt när Venus befinner sig mitt över solskivan år 2012 går solen upp över Stockholm, Sveriges huvudstad. Tallkottkörteln är det organ i hjärnan som ytterst styr de biologiska rytmerna. Då kanske vi här uppe i Norr har ett speciellt ansvar att skapa samklang mellan planeten jorden - och alla dess folks - rytmer!"

Ska man skratta eller gråta?
Ja, detta är ju tokroligt!
Men jag tycker nog att det är väldigt fult att jämföra med detta, som Jazaw gör, för uppenbarligen har det funnits en solkult i Skandinavien, uppenbarligen har vi firat midvintersolstånd och annat som har med stjärnorna och himmelskropparna att göra. Man kan mycket väl tänka att det i en tid utan elektricitet,( som gör att vi sitter inomhus hela dygnets mörka tid) var vi mycket mer utomhus och levde med en helt annan kunskap om stjärnhimlen än vi har idag. Och med ett helt annat intresse, för vi visste ju inte VAD det var på himlen som lyste. Kikare kom till mycket sent, som ni vet. Säkert hade tex Druiderna, bland "kelterna" tex, eller andra shamaner, noaidier, mycket stora kunskaper om just himlen. Och om årstiderna.

Jag tycker att det kul att det händer något vid ett så misskött och vanvårdat fornminne som det som Lind "hittat". Men det är klart att visst hade det varit bättre om en skolad arkeolog (eller historiker) kommit på idén först.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #93 skrivet: januari 30, 2008, 11:54 »
Min poäng är att massvis med byggnader i mayaområdet har astronomiska kopplingar om man bara vill hitta dem. De flesta byggnader står i linje med väderstrecken och man kan naturligtvis tillskriva dem vissa "kosmologiska" betydelser osv. Någon har försökt visa på att ruinstaden Cobás 52 vägar varit riktade mot olika stjärnbilder. I och med att dessa vägar går hur som helst så träffar man ju alltid på någon stjärnbild. Lite grann så är det med Lind. Man kan se vilka stjärnbilder som helst om man tittar mellan stenar från vissa perspektiv, även om man tar med luni-solar precisionen i beräkningen som gör att stjärnhimlen långsamt förändras och stjärnor inte har samma position från sekel till sekel. Sådant kände maya till och deras kalendrar antas ta hänsyn till detta. Sedan kommer en person som Calleman (och andra för den delen) och hävdar att mayakalendrarna inte alls har med jordbruk, regncykler och spådom att göra (som forskare tror) utan har med något galaktiskt medvetande att göra. Då blir det bara pannkaka av allt.

Vad innebär en solkult? Bara för att man firar solstånden, dagjämningarna och avbildar en solskiva i sten, tillhör man då en solkult? Måste man bygga dessa "observatorier" i sten, vore inte träpålar ett bättre och precisare instrument än klumpiga stenar?

Vi tenderar att mystifiera och "kosmologisera" forntiden. Hällristningarna är väl ett lysande exempel på detta. Man lägger fokus på några svårtolkade stiliserade streckfigurer och bygger kosmologiska system från detta. Som en guatemaltekisk kollega sa till mig en gång: "I am septic"...
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #94 skrivet: januari 30, 2008, 12:07 »
Citat från: Àsvas
Jag tycker att det kul att det händer något vid ett så misskött och vanvårdat fornminne som det som Lind "hittat".

Hur menar du, "misskött och vanvårdat"? Av bilder att döma är platsen en beteshage, d.v.s. bästa sortens markanvändning för att en fornlämning skall bevaras och vara tillgänglig för studier.

Misskötsel och vanvård, det är när man gör markingrepp utan arkeologisk undersökning eller låter fornlämningen växa igen.
« Senast ändrad: januari 30, 2008, 13:14 av Gorm »

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #95 skrivet: januari 30, 2008, 12:47 »
Citat från: Jasaw
Ett smakprov från Calleman himself: "...Sverige som jordens tredje öga, dess tallkottkörtel

Colt!
« Senast ändrad: januari 30, 2008, 13:14 av Gorm »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #96 skrivet: januari 30, 2008, 12:48 »
Tror det blev fel i ditt citat, mrund, det var Asvas, inte Jasaw, som sa det (fixat! /Johan, Admin).
Alltnog, det jag vill säga är bara att om det behövs en "story" för att liva upp alla igenväxta och misskötta fornlämningar i Sverige, då skulle vi få rätt många sådana fantastiska historier att argumentera för (och emot)!

En igenväxt fornlämning är otillgänglig och trist, men inte nödvändigtvis skadad eller hotad för framtiden. Ett (oförsiktigt) avlägsnande av 70cm lager över en hektarstor yta är däremot ett allvarligt ingrepp med bestående följder.

/Mats
« Senast ändrad: januari 30, 2008, 13:15 av Gorm »

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #97 skrivet: januari 30, 2008, 13:31 »
Det finns flera resta stenar på platsen som är fullt synliga idag. Om alltså Mörners flygsandslager existerar så är det sannolikt äldre än gravfältet. Mycket få ytsynliga fornlämningar på den svenska landsbygden går djupare än 70 cm under torven. Att schakta till ett sådant djup skulle med andra ord inte bara vara ett ingrepp, det skulle medföra att fornlämningen utplånades. Bob är helt otrolig.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #98 skrivet: januari 30, 2008, 14:17 »
Om alltså Mörners flygsandslager existerar så är det sannolikt äldre än gravfältet.

Jag är inte så säker på det. Enligt Mörners rapport är flygsandslagret omkring 45 cm djupt och begraver en äldre markhorisont. Just där han grävde med spade var flygsanden mäktigare (drygt 60 cm) och det var där han gjorde observartionen att stenen vilade på den äldre markhorisoneten. Av detta drog han slutsatsen att flygsanden är yngre än monumentet. Enligt Mörner verkar flera av stenarna i området ha sin underdel djupt under dagens markyta, vilket stödjer tanken på att flygsanden är yngre.

Vad som gör mig osäker här är huruvida alla stenar i området är äldre än flygsanden. Om inte så skulle det tyda på att lämningen är olikåldrig. Om flygsanden schaktades bort skulle bara de fornlämningar som är yngre än denna utplånas.

Àsvas

  • Gäst
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #99 skrivet: januari 30, 2008, 14:18 »
Citat från: Àsvas
Jag tycker att det kul att det händer något vid ett så misskött och vanvårdat fornminne som det som Lind "hittat".

Hur menar du, "misskött och vanvårdat"? Av bilder att döma är platsen en beteshage, d.v.s. bästa sortens markanvändning för att en fornlämning skall bevaras och vara tillgänglig för studier.

Misskötsel och vanvård, det är när man gör markingrepp utan arkeologisk undersökning eller låter fornlämningen växa igen.

Jodå, korna trampar och knuffar omkull stenar, har gjort det länge. Men visst är det rätt att det är bra med betesmarker för att bevara lämningar. Men jag tänkte mest på att det finns inga skyltar ingenting och det är ändå ett så stort område, vi har varit och tittat. Och nu är det värdefullt som den, när Lind har  "hittat" det. Det finns äldre grävningar där också och annat skräpigt, som nog påverkar marken. De där "70 cm" har jag ingen aning om. Det vet väl arkeologerna bäst.
Solkult ska vi inte förneka. På kontinenten har forskare hittat många indikationer på en relativt internationell solkult. Och varför träpålar? Om man vill göra något storslaget, även om det inte är stort till storleken är ju sten ett ämne som är mer monumentalt? Inte tror jag att de som sysslade med den tidens "astrologi" (ekller vad man kan kalla det) såg det som något tillfälligt. Det var det nog inte. Man kan finna spår av solkult långt tillbaka i människornas historia. Årstider och djurhjordarnas säsongsvandringar, under jägarstenålder pch senare jordbruksårets säsonger.
Tom båtar har förekommit, resan över himlen varje dag av solen i båt och också (senare) med häst och vagn, tjurar och vagn(?), katter(?) och vagn...