Författare Ämne: Nyupptäckt kultplats i Skåne?  (läst 83202 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #20 skrivet: december 10, 2007, 20:00 »
Så var det alltså med det "unika fyndet", en gammal känd fornlämning! Tack Stockholm och Riksantikvarieämbetet för att ni släppt fram en sådan som Bo Lind och gett hans vansinniga ideer näring bland allmänheten och den sensationslystna pressen genom att manifestera hans idéer på skyltarna vid Ale stenar.  Väntar nu bara att ni på RAÄ kommer att följa upp denna "forskning" och sätta upp en fornminnesskylt på också denna "fantastiska" plats; en skylt som givetvis prisar toserierna och föraktar den etablerade arkeologin. Till skillnad från RAÄ tycker jag att min gamle kollega Thomas Romberg som den länsantikvarie han är har hållit en bra distans till tokerierna.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #21 skrivet: december 10, 2007, 20:03 »
Om Ystad Allehanda har rätt så gissade jag rätt att det vara Ravlunda 169:1 (Höga stenar).

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #22 skrivet: december 10, 2007, 21:55 »
Ja, får väl ge mig ut och "omtolka" lite häromkring....
Nä, stäng det här ämnet så vi kan ägna oss åt något vettigare.

/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #23 skrivet: december 11, 2007, 08:03 »
Tack Stockholm...

Är det själva den politiska ledningen i Stockolms stad du menar? Själva staden som sådan? Eller Stockholmare i allmänhet kanske? Eller talar du kanske om kommunen?
Förklara gärna hur "Stockholm" har släppt fram Bob Lind.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #24 skrivet: december 11, 2007, 08:32 »
Är det hela Riksantikvarieämbetet du menar, Sven? Eller är det en särskild del, typ UV Syd? Eller de på Glimmingehus? Kan "Malmö" eller "Kåseberga" också vara skyldiga till att det dyker upp anmärkningsvärda tolkningar av stenformationer? Ja, skuldfrågan känns plötsligt än mer svårgreppad...  :-)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #25 skrivet: december 11, 2007, 08:59 »
Det finns ett antal aktiva, engagerade och otroligt kunniga amatörentusiaster runtom i Sverige som letar och finner fornlämningar året runt som det vore en grav förolämpning att jämföra med kverulanter som Bob Lind.

Du missförstår mig. Dessa hjältar kvalar naturligtvis in bland oss nördar. Jag skulle aldrig jämföra dem med Bob Lind och kalla dem stollar.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #26 skrivet: december 11, 2007, 10:33 »
Är det föresten någon som sett Bob Linds pressmeddelande? Där framgår det att (den i sammanhanget inte helt obekante slagrutemannen och geologen) Nils Axel Mörner både grävt och borrat innom fornlämningsområdet, något som dokumenterats i Linds pressmeddelande. Är det någon som vet om han sökt tillstånd för det?

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #27 skrivet: december 11, 2007, 10:40 »
I dagens SvD finns en notis om att fornlämningen visat sig vara känd sedan tidigare. Där nämns också att någon har grävt i den nyligen utan tillstånd. Kul att Lind hänger ut Mörners brott mot kulturminneslagen i ett pressmeddelande!

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #28 skrivet: december 11, 2007, 12:03 »
ja det är otroligt, man kan ju också undra över denna fixering vid kalendrar,undrar just om behovet at veta vilken dag det är var så stort som Bob hävdar.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #29 skrivet: december 11, 2007, 12:51 »
Menar givetvis en myndighet i Stockholm som har ett övergripande ansvar för Ale stenar. Här har vi i Skåne i åratal kämpat en kamp mot tosserierna vid Ale stenar och så beslutar Raä om att sätta upp dessa skyltar vilka är en skymf mot alla de seriösa som här nere försökt hålla stånd mot sensationspress och amatörflum. Stockholm och stockholmare har jag absolut inget emot.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #30 skrivet: december 11, 2007, 13:15 »
Här har vi i Skåne i åratal kämpat...

Jag förstår hur du menar, men har svårt för vi-kämpar-här-nere-kontra-stockholmarna-som-förstör-retoriken som inte leder någon vart. För inte kan väll attityderna i denna fråga på något sätt hänföras till olika regioner. Jämför t.ex. (skånebaserade) Skånskans repotage med vad (stockholmsbaserade) DN skriver. (Men det är klart...skånskan kan ju ha anlitat folk "där uppe som förstör", och DN kan ju ha anställt rediga kämpande skånepågar...)

Annars gillar jag Mörners ("en av Sveriges färmsta geologer", antagligen enligt engen utsago) citat i Kvälsposten: "Man trillar baklänges av ren häpenhet". Det är jag beredd att hålla med honom om i den här frågan.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #31 skrivet: december 11, 2007, 20:49 »
Man kan ju undra varför länsantikvarie Thomas Romberg åker ut för att inspektera fornlämningar, jag har för mig att han i grunden är byggnadsantikvarie och inte arkeolog. Kan dock ha fel.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #32 skrivet: december 11, 2007, 21:09 »
Thomas är arkeolog och vi har jobbat ihop många år. Anders Reisnert, stadsantikvarie i Malmö, är däremot en mera byggnadsinriktad arkeolog. Jag kan tänka mig att Thomas tog ut för att det inte skulle heta att "myndigheterna inte bryr sig". 
Det hela är dock en sorglig soppa. Jag blir så fruktansvärt arg över att den samlade arkeologiska kåren inte kan få göra sin röst hörd ut till vanligt folk. Varför ska det alltid framstå som att vi är insnöade, saknar visioner, inte har kompetens till det man är utbildad för etc. Det är i detta sammanhang jag tycker att skyltarna vid Ale och den inställning de speglar är en skymf mot en yrkeskår, delvis skapat av folk i det egna lägret.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #33 skrivet: december 12, 2007, 08:24 »
Då mindes jag fel ang Romberg, sånt är livet. Jag håller vidare med dig att han sannolikt åkte ut för att slippa kommentarer av typen "myndigheterna bryry sig inte e.d.". Efter att ha läst den senast länkade artikeln framgår det ju också att han inte haft möjlighet att i förväg kontrollera det område de skulle besöka.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #34 skrivet: december 12, 2007, 10:21 »
Vilken mardröm. Bobban ringer och vill att länsantikvarien skall komma och kolla på något nytt och häftigt som han har hittat. Väl på plats slår fällan igen: länsant möts av ett domarringsgravfält som verkligen inte går att förklara bort -- och en skock journalister, som redan har hört Bobs version och vill ha myndighetens kommentar.

Sannolikt går länsant inte på det nästa gång.

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #35 skrivet: december 12, 2007, 14:13 »
Senaste i "Arkeologisåpan".... :lol:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=723977

Dock är väl den sista meningen en riktigt bra pik till media.

/ Bulten

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #36 skrivet: december 12, 2007, 19:33 »
ja det är otroligt, man kan ju också undra över denna fixering vid kalendrar,undrar just om behovet at veta vilken dag det är var så stort som Bob hävdar.

Här kanske finns en förklaring....http://arkland.wordpress.com/2007/08/01/nyfunnen-kalender/

Annars tycker jag namnet "Höga stenar" är tänkvärt (Ursäkta Jens: inget fel på namnet Heimdal). Kan det var så att det stiger ångor ur marken så att den som vistas för länge på platsen blir lika hög som stenarna, typ stenad!? :-)

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #37 skrivet: december 12, 2007, 22:49 »
Citera
Annars tycker jag namnet "Höga stenar" är tänkvärt (Ursäkta Jens: inget fel på namnet Heimdal). Kan det var så att det stiger ångor ur marken så att den som vistas för länge på platsen blir lika hög som stenarna, typ stenad!? :-)

Det är inte så att du befann dig bland dessa ångor på plats när du skrev det där?  ;)
« Senast ändrad: december 13, 2007, 07:52 av Gorm »

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #38 skrivet: december 14, 2007, 07:49 »
Efter att ha sett inslaget i TV4 Öresund i morse tar jag tillbaka eventuella positiva yttranden från mig om skånska myndigheters hantering av denna sak. Länsantikvarien står nu i TV och velar och håller faktiskt delvis med Bob Lind. Det är en stor ynkedom.

Länk till inslaget.

Jag gjorde om länken till en textlänk så att man slipper scrolla i sidled.
/Johan - Admin
« Senast ändrad: december 14, 2007, 07:54 av Gorm »

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #39 skrivet: december 14, 2007, 09:30 »
Man får hoppas att media klippte bort den passus då han förhoppningsvis sa " ...men han har ingenting att gå på och den är omöjligen från bronsåldern". Men det leder till en fråga som har dryftats mellan raderna här. Varför är media så ointresserad av det arkeologiska resonemanget? Vilket ansvar har arkeologer för detta? Jag blev glad när jag såg denna nyktra rapportering i DN igår.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=724502

När kommer TV-inslaget? (kul att journalisten heter Ullberg :-)