Författare Ämne: Nyupptäckt kultplats i Skåne?  (läst 83533 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #140 skrivet: maj 21, 2008, 14:41 »
Fulländad blir den först när han följer upp med en bestseller om detta nordiska Pompeji, en av grekernas viktigaste handelsplatser.

Hela idén i sin befängdhet påminner något om en Lovecraftnovell jag läste en gång där ett gäng flyktingar från antikens Grekland en gång grundade en koloni på Irland, komplett med Artemis-tempel och allt. Tyvärr förstördes kolonin av ett jordskred och det enda som blev kvar var ett stort träsk samt ruinerna av templet. Dessa ruiner står i märklig kontakt med månen och spelar en stor roll i de spökerier som äger rum på platsen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #141 skrivet: maj 21, 2008, 16:08 »
Hela idén i sin befängdhet påminner något om en Lovecraftnovell jag läste en gång...

Nu hädar du, blasfemiker där. Lovecraft är i sig sanningen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #142 skrivet: maj 21, 2008, 17:05 »
Jag får intrycket att Bob liksom har en annan forntid än vi andra. Finns det överhuvudtaget något i hans forntid som är gemensamt med vår forntid?

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #143 skrivet: maj 21, 2008, 19:05 »
Piankhy, nu är du orättvis mot Lovecraft. Han var beläst på sitt sätt och mycket av mytologin i "The Moon-Bog" kommer faktiskt från den medeltida irländska sagocykeln Lebor Gabála Érenn, som t o m innehåller en del historiskt material. Så när det gäller graden av saklighet är nog HPL och Bob fullt jämförbara  :lol:

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #144 skrivet: maj 21, 2008, 19:20 »
Har inte orkat läsa igenom de vilda spekulationer Lind skriver på sin hemsida (men jag ser som väntat att ordet maya flimrar förbi). Man undrar om han och liknande typer i andra delar av denna värld synkar sina s.k. upptäckter med varandra, eller om de var för sig fantiserar ihop en egen fantasivärld? Eftersom mayaforskningen i ännu högre grad dragit till sig sådana här stollerier undrar man om Lind inte borde tidigarelägga sina observatorier, alternativt kultplatser, eftersom han ändå inte bryr sig på arkeologiska dateringsmetoder?

Anledningen? Jo, som ni alla vet så uppstod ju civilisationen i ett huj, när den s.k. långa mayakalendern inleddes 3114/3115 f.Kr. Det är solklart att mayakalendern hör ihop med det som sker i Egypten och Sumer vid samma tid (vi bortser förstås från den grova kronologi som använts för att komma fram till detta ”paradigmskifte”). Denna tid ska ha markerats av att någon slags universell och helig kunskap dök upp och varför ska inte Sverige få vara med på ett hörn i denna universella ”kult”? Kan inte Lind placera Ale stenar, Ravlunda, m.fl. lite längre tillbaka i tiden, så det passar in i med andras ”paradigmatiska forskning”?
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #145 skrivet: maj 21, 2008, 20:35 »
Jasaw, det du säger om paradigmskifte och uppdykande av en hemlig kunskap eller kult här, är det din egen slutsats om vad "vondänikianismens" förespråkare tror på, eller bygger den på vad någon/några beskrivit? Intressant isåfall, men jag beriper isåfall inte riktig hur stållarnas bronsåldersvurm passar in. Om nu 3100-talet f.Kr. vore så viktigt så borde de väll snarare vara mellanneolitikum som man vurmade för?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #146 skrivet: maj 21, 2008, 21:28 »
Mellanneolitikum är för okänd och vikingatiden är för välkänd. Bronsåldern är "lagom" för sådant här flum. Hällristningarna har dessutom adderat en viss "touch" till denna tid.

/Mats

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #147 skrivet: maj 22, 2008, 06:25 »
Även jag har min egen Bob G. Lind och han heter Carl Johan Calleman och han skriver allehanda dumheter om maya och lyckas dessutom göra sig ett internationellt känt namn. Jag brukar kolla upp vad han håller på och fann igår att han varit med och skrivit förordet till en bok som heter: ”The Mayan Code: Time Acceleration and Awakening the World Mind”. Det var där jag såg att Calleman kallas för en ”New Paradigm Researcher”. Paradigmet handlar nog snarare om ett kommande paradigmskifte, och det är år 2012 när mayakalenderns långa cykel når sitt slut (på vintersolståndet till råga på allt). Sådant syfte kanske inte Lind har med sin forskning, men vurmen för en bortglömd och ”otroligt avancerad” visdom finns hos dem båda. Ja, ni kan ju läsa själva:

http://www.innertraditions.com/Product.jmdx?action=displayDetail&id=2222&searchString=1-59143-070-4

Även den gamle Thor Heyerdahl höll på sin tid fast vid att en global diffusion ägde rum omkring 3114 f.Kr. men han knöt inte till sig utomvärldsliga företeelser i varje fall. Vad varken han eller Calleman tar hänsyn till är att den 5126 år långa cykeln är en tolkning av etablerade forskare och inte något maya skrev ned. Det enda man vet är att den förra cykeln slutade vid datumet 13.0.0.0.0 (utläses 13 Baktun) och man förlägger det till 11 augusti 3114 f.Kr. Man antar att den nuvarande cykeln ska vara lika lång (som vi vet så kunde cyklerna variera i längd hos t.ex. aztekerna). Följaktligen så räknar man fram 13 baktun (1 872 000 dagar för att vara exakt) och hamnar således vid 21/12 2012. Vad ”New Age” vurmarna bortser från är t.ex. en inskription i Palenque som skriver om en framtida händelse som sker år 20 baktun (omkring år 4770). Det är med andra ord inte troligt att man såg ett slut på cykeln år 2012.

Lind verkar som sagt inte ha samma agenda men han har samma synsätt på forntiden och arkeologin. Arkeologi är bara relevant om den studerar forntida kosmologier, dvs vad de själva ser som de stora och viktiga frågorna. Sedan för de fram idéerna utan hänsyn till övrig information om platserna eller tiden. Hur många hyllmeter har det inte skrivits om mayapyramidernas påstådda kosmologiska betydelser (även av riktiga forskare), men det är inte det man direkt ser när man kartlägger hushåll, malstenar och vattenhål runtomkring pyramiderna. Jag tar itu med kosmologimodellerna inom mayaforskningen i kommande nummer av Cambridge Archaeological Journal. Jag utgår från att jag kommer att få mothugg men faktum kvarstår, hade Lind varit mayaforskare hade hans arkeoastronomiska idéer setts som standardforskning (att de sedan inte stämmer rent arkeologiskt är ju ett annat problem).
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #148 skrivet: maj 22, 2008, 09:13 »
att de sedan inte stämmer rent arkeologiskt är ju ett annat problem.

I och för sig så är det väl ett problem om man nu vill bemöta Bobs spekaulationer. Fast det hade man inte behövt gjort om inte hans enträgna gläfs och beblandning i turistvisningar, publiciteten som expert i tidningar lett till att han får ha (som ende svensk?) sitt namn på raä:s skyltar osv. Det är det som upprör oss arkologer mer än hans teorier tror jag.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #149 skrivet: maj 22, 2008, 09:40 »
Lind verkar som sagt inte ha samma agenda men han har samma synsätt på forntiden och arkeologin.

Ok, då är jag med. Jag tycker det är intressant med sådana här "nyreligiösa" strömningar ur ett idéhistoriskt perspektiv och undrade om jag missat något fundamentalt här, men någon uppebar koppling verkar det altså inte finnas här, mer än en gemensam syn på att forntidens folk innehade en slaggs bortglömd visdom som vi idag förlorat, och som inte går att komma åt med traditionell vetenskap som man därmed föraktar.
Verkar förövrigt vara jobbigt att vara mayaforskare, om Bobs gelikar betraktas som accepterade. Intressant att se hur man lyfter fram Callemans doktorsgrad (i något medecinskt ämne som jag förstår det?) här. Den är ju fullständigt irrelevant i sammanhanget, men uppenbarligen imponerar det att skriva "PhD" i sådana här sammanhang, paradoxalt när man samtidigt föraktar forskning. När jag blir gammal, självgod och skönt förvirrad (jag är redan på god väg, varje dag blir jag mer av allt det där) ska jag skriva om att Store Cthulhu verkligen ligger drömmande under Stilla havets botten, och då ska jag använda min doktorsgrad som bevis för att jag har rätt.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #150 skrivet: maj 22, 2008, 09:48 »
Alla mayaforskare är inte likadana som Lind men det finns en omfattande falang av arkeoastronomer som gör god forskning som nog inte skulle reagera negativt på det han skriver om solstånd osv. Men om de blev mer insatta i hans negligering av arkeologisk information och dateringar skulle de nog reagera.

Det som är gemensamt med Lind och Calleman är att de båda utger sig för att vara experter (Calleman har ofta med sin doktorstitel (som han fick i något helt annat ämne)). De refererar sällan till etablerad forskning och på så sätt kan de hävda att de är unika och har funnit något som ingen annan kommit på (arkeologer förstår sig inte på astronomi heter det oftast). Stora svepande förklaringar är ofta mer tilltalande för allmänheten än detaljerade arkeologiska rapporter. Jag tror dessvärre det är denna typ av ”pseudoarkeologi” som allmänheten tycker är kul, det är åtminstone min erfarenhet. Man vill ta del av tolkningarna (inte faktaunderlaget) och ju mer urflippade tolkningarna är desto roligare. Min forskning kring grottors betydelse under klimatförändringar i mayaområdet blir desto mer intressant om jag kopplar ihop detta med dinosauriernas utdöende (en sådan koppling finns, tro det eller ej). Som mediafenomen (dock i liten skala) är Lind intressant och det är intressant att se arkeologernas reaktioner.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #151 skrivet: maj 22, 2008, 10:15 »
Tror jag börjar förstå hur du har det som Maya-forskare, Jasaw  :P. Och att vi i Sverige kanske är relativt förskonade från sådan här pseudo-forskning, ändå, i ett internationellt perspektiv. Faktum är att just i här i Sverige tycker jag nog din utsaga att allmänheten bara är ute efter "spännande" tolkningar är lite överdriven. Journalister må uppfatta det så (eftersom de alltid lyfter fram de här fantasterierna), men pratar man med folk "ute i bygderna" så är de på ett lokalt plan ofta lika intresserade av ganska raka, "tråkiga"  tolkningar också, typ "här låg en stenålderboplats, man fiskade i sjön här...osv". De här arkeoastronomiska sakerna tror jag egentligen inte röner så stort intresse här, när det verkligen kommer till kritan. Kanske har det att göra med att många svenskar ändå har en relation och en upplevelse av vårt gamla bondesamhälle och kulturlandskap, och man vill gärna knyta an till det, och till relativt enkla tolkningar.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #152 skrivet: maj 22, 2008, 15:10 »
Citat från Heimdahl:
Citera

Nu hädar du, blasfemiker där. Lovecraft är i sig sanningen.

Citat från TTY:
Citera
Piankhy, nu är du orättvis mot Lovecraft. Han var beläst på sitt sätt och mycket av mytologin i "The Moon-Bog" kommer faktiskt från den medeltida irländska sagocykeln Lebor Gabála Érenn, som t o m innehåller en del historiskt material. Så när det gäller graden av saklighet är nog HPL och Bob fullt jämförbara


Ja, jag kan hålla med om att är Lovecraft troligen är mer vederhäftig i arkeologiska spörsmål än Bob G Lind. Dessutom är han ju oändligt intressantare. The Moon-Bog är faktiskt en av mina favoriter, den är härligt stämningsfull.

Dessutom har jag nyligen, vid en skogspromenad, upptäckt en underlig mosse med en fallisk träpåle mitt i av märkligt beskaffenhet, undrar vad den döljer för hemligheter? :)
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #153 skrivet: maj 22, 2008, 17:03 »
Mats har rätt i att jag är färgad av mitt möte med tokstollar som hävdar både det ena och det andra när det gäller maya. Maya är exotiska för dessa människor och dem kan man tillskriva saker som man vet inte skulle gå att tillskriva en stensättning eller ett röjningsröse i Sverige. Man blir lite frustrerad då jag mest arbetar med lämningar efter bönder jag med. Men även i ett enkelt vattenhål ska vissa forskare tvunget slänga in en kosmologisk förklaring, för att inte tala om de grottor jag studerar idag. Även svedjebruket kopplas till kosmologiska modeller. Ja, urk är nog min ståndpunkt när det gäller detta. Nu är ju bronsåldersforskningen här hemma delvis belamrat med liknande föreställningar även om man inte kan dra lika långtgående slutsatser. Så fort det dyker upp bilder på hällar och krukor eller det finns en något strukturerad plan bakom en byggnad så kan man ge sig sjutton på att en kosmolog poppar upp med någon antropologisk parallell.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #154 skrivet: maj 26, 2008, 08:59 »
Mats har rätt i att jag är färgad av mitt möte med tokstollar som hävdar både det ena och det andra när det gäller maya. Maya är exotiska för dessa människor och dem kan man tillskriva saker som man vet inte skulle gå att tillskriva en stensättning eller ett röjningsröse i Sverige. Man blir lite frustrerad då jag mest arbetar med lämningar efter bönder jag med. Men även i ett enkelt vattenhål ska vissa forskare tvunget slänga in en kosmologisk förklaring, för att inte tala om de grottor jag studerar idag. Även svedjebruket kopplas till kosmologiska modeller.

Det finns en liten antydan till sådant även i röjningsröseforskningen.... Minns en artikel för ett par år sedan med titeln "Röjningsrösen i ett religiöst perspektiv".... Har för mig att det var i en seminarierapport från SLU Alnarp kring agrrhistoria.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #155 skrivet: juni 01, 2008, 14:38 »
Att män med så mycket fantasi inte skriver fiction istället. Borde sälja bättre
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #156 skrivet: juni 23, 2008, 16:56 »
"Kultplatsen" och hanteringen av densamma på Studio 1 (första timmen) på P1. Idag. Repris ikväll, kl 22.00, tror jag.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #157 skrivet: juni 24, 2008, 08:16 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #158 skrivet: juni 24, 2008, 10:04 »
Programmet börjar smärtsamt med Linds självförhärligande svada, men går faktiskt över i riktigt bra intervjuer med representanter frå Österlens museum - som står upp för arkeologin som vetenskap.
All heder till dom.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #159 skrivet: juni 24, 2008, 14:37 »
riktigt bra intervjuer med representanter frå Österlens museum - som står upp för arkeologin som vetenskap.
All heder till dom.

Ja, det var bra att någon gjorde en saklig redogörelse av lämningen. Fast i och med att sådana som Bob Lind får härja fritt i media så lutar det nog åt vi hädanefter får dras med en ny sorts Västgöta-skola. Det skulle inte förvåna mig om vi snart får se tv-program om lämningar som Alestenar där Bob är den så kallade sakkunnige. Kunde Dag Stålsjö göra det under 1980-talet så kan man säkert göra det idag också. Han har ju dessutom fått legitimitet av riksantikvarieämbetet, så det är i stort sett fritt fram här för Bob Lind. Jag måste dock få visa exempel på andra stolliga amatörarkeologer. Det handlar om en rik Bosnier som utsett ett helt berg till en pyramid. Diskussionen förs på Skalman i denna tråd..