Författare Ämne: Nyupptäckt kultplats i Skåne?  (läst 83536 gånger)

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« skrivet: december 08, 2007, 16:57 »
Wöw! Bob Lind har gått vidare till nya forskningsuppgifter! Nu har han "hittat" en 180 meter lång skeppssättning vid Vitamölla på Österlen! Han kallar den "Heimdals stenar". Sensationella rön som ställer hela forskningsläget på huvudet! Go, Bob, go!

http://www.kvp.se/nyheter/1.960024/varldsfynd-pa-osterlen

http://www.kvp.se/nyheter/1.960026/blir-en-attraktion-av-jattelika-matt

http://sydsvenskan.se/skane/article285624.ece

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #1 skrivet: december 08, 2007, 18:10 »
Citat ur Kvp:
Citera
"Manslemmen med tillhörande testiklar, omegatecken och ett flertal inristningar tyder på att Österlenborna redan under bronsåldern hade väletablerade kontakter med de högkulturella folken vid östra Medelhavet."


Hmmm, här räcker väl inte en 180 meter lång "anläggning" för att nå ända ner till kontinenten. Eller har jag missuppfattat något här...

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #2 skrivet: december 08, 2007, 18:29 »
Nu hävdar man i Skånskan att en 3000-årig kultplats är upptäckt!

http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071208/TTINRIKES/953299129

/ Bulten
« Senast ändrad: december 09, 2007, 11:37 av Gorm »

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #3 skrivet: december 08, 2007, 18:30 »
Killar som Bob och jag känner oss ju alltid som representanter för den Kosmiska Fallosens Princip.

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #5 skrivet: december 08, 2007, 19:57 »
Om man filtrerar bort sensationslystnaden, anti-etablissemangsretoriken och regionalpatriotismen så låter det som om det möjligen skulle kunna vara Ravlunda 169:1

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #6 skrivet: december 09, 2007, 00:10 »
Enligt denna artikel: http://sydsvenskan.se/skane/article285624.ece

Så ska den ligga; Länsantikvarie Thomas Romberg åkte till platsen strax norr om Vitemölla på Österlen i fredags.

/ Bulten

Utloggad feferoni

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #7 skrivet: december 09, 2007, 10:48 »
Synd att dett inte går att jämföra med bilder av Ravlunda 169:1 på ex hitta.se.. satellitbilderna är inte bra nog. Men skissen av hur stenarna är placerade påminner om beskrivningen i RAÄ. Nån som har google earth installerad och vill kolla där?

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #8 skrivet: december 09, 2007, 11:19 »
Tyvärr är upplösningen i Google Earth inte heller bra. Ravlunda 169:1 ligger precis på gränsen till en högupplöst bild.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #9 skrivet: december 09, 2007, 11:50 »
Inlägg från denna tråd återfinns nu i detta ämne.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #10 skrivet: december 09, 2007, 12:31 »
För den som vill se högupplösta flygfoto rekommenderar jag att använda Fonsöks Enirolänkar och skifta till flygfotoläge. Syns inget direkt i flygfotot vad jag kan se. Anledningen till att jag föreslog Ravlunda 169:1 är dess geografiska läge, beskrivningen av stenkretsar byggda av klumpstenar, en "erigerad sten" och skålgropsförekomsterna.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #11 skrivet: december 09, 2007, 16:22 »
Heja Bob!
Jag känner mig synnerligen stärkt i mitt testosteronsprudlande sjävförtroende av detta. Tänka sig att jag skulle få en 180 meter lång fallos med åmegatecken uppkallad efter mig. Jag säger som Jesus: "Det är fullbordat!"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #12 skrivet: december 09, 2007, 16:29 »
Tänk så mycket mera spännande världen måste vara för människor av Linds eller Mörners typ. Där vi vanliga gnetare ser skeppssättningar och gravfält ser de förhistoriska observatorier och tvåhundrametersfallosar.

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #13 skrivet: december 09, 2007, 18:39 »
DN ger en *lite* mer nyanserad bild:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=722931


Utloggad feferoni

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #14 skrivet: december 09, 2007, 23:29 »
DN ger en *lite* mer nyanserad bild:

Ja, åtminstonde gällande Linds äventyr... ;D Men allvarligt, om det nu skulle visa sig vara Ravlunda el nåt liknande (läs: redan dokumenterat), kan Lind verkligen inte komma på att kolla i FMIS innan han kommer med dessa fantasifulla tolkningar? Fanatiskt garv från min sida i så fall >:D

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #15 skrivet: december 10, 2007, 08:52 »
Å andra sidan; om det visar sig att det verkligen är något som Lind upptäckt här så tycker jag det visar på att sådana som han också är nyttiga för kulturarvet. För vilka är det som verkligen bryr sig om några gamla stenar i mossan? Förutom arkeologer och kvartärgeologer (m.a.o. nördar) så är det väll stollar? Med tanke på hur få nördar det finns i förhållande till stenar i Sveriges mossa så är det nog tur att stollarna hjälper till med en del spaningsarbete.








Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #16 skrivet: december 10, 2007, 10:00 »
Var ju och gick en bit på Österlen-leden i dessa trakter tidigare i år, som jag rapporterat i en annan tråd här. Just runt Haväng och Ravlunda uppfattade jag fornlämningsbilden från järnåldern som typiskt "resta stenar" - domarringsområde. Fanns några sådana spännande resta sten-gravfält på vägen mellan Haväng och Brösarp. Att dra till med en bronsåldersdatering som första kandidat för en ev. nyfunnen stencirkel är därför absurt. Men visst, det finns ju alla tidsskikt på Österlen.

/Mats

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #17 skrivet: december 10, 2007, 15:22 »
Å andra sidan; om det visar sig att det verkligen är något som Lind upptäckt här så tycker jag det visar på att sådana som han också är nyttiga för kulturarvet. För vilka är det som verkligen bryr sig om några gamla stenar i mossan? Förutom arkeologer och kvartärgeologer (m.a.o. nördar) så är det väll stollar? Med tanke på hur få nördar det finns i förhållande till stenar i Sveriges mossa så är det nog tur att stollarna hjälper till med en del spaningsarbete.

Det finns ett antal aktiva, engagerade och otroligt kunniga amatörentusiaster runtom i Sverige som letar och finner fornlämningar året runt som det vore en grav förolämpning att jämföra med kverulanter som Bob Lind. Dessa pålästa, intresserade och intelligenta individer är kulturmiljövårdens ryggrad, även om deras entusiasm ibland kan dra iväg dem lite väl långt. Individer som Lind är inte intresserade av att lära sig något eller tillföra forskningen något. Bara att pådyvla sina egna ideer på ting i sin omgivning, bortse från grundläggande vetenskaplighet och bete sig otrevligt och agressivt mot alla som argumenterar mot honom.

I nuläget vet vi inte ens om Bob upptäckt något nytt, eller om han helt enkelt snubblat på en fornlämning känd sedan länge. Förstår inte varför inte länsantikvarien inte kunde kolla upp det innan han pratade med DN. Även om han hittat en ny fornlämning så gör det inte honom till en ny Heyerdahl - bönderna i Skåne hittar fornlämningar tre dagar i veckan...och har bättre kunskap om dom dessutom.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #18 skrivet: december 10, 2007, 15:44 »
Ja, var ju med och hittade ett nytt (äldre?) järnåldersgravfält i somras, nära där jag bor. Hade vi bara fått bråkdelen av Bob Linds mediala uppmärksamhet så hade vi blivit så malliga så vi inte hade gått att prata med på flera veckor. Nu blev det bara en liten notis i lokalblaskan, inte dåligt det  :)

Och vi kollade faktiskt i registret före vi överhuvudtaget knystade...

/Mats

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Nyupptäckt kultplats i Skåne?
« Svar #19 skrivet: december 10, 2007, 19:23 »
Senaste nytt om   -  hmm

http://www.ystadsallehanda.se/article/20071210/SIMRISHAMN/500994942/1365

Gissar att det kommer mer senare :)