Författare Ämne: Mytologistudier för studenter  (läst 3544 gånger)

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Mytologistudier för studenter
« skrivet: november 30, 2007, 13:49 »
I en annan tråd sa Fredrik
Citera
Som ny student har inte vi fått så mycket info var man kan hitta äldre skriftliga källor som isländska sagor mm. Än så länge har det inte varit nödvändigt men jag har talat med studenter som skrivit B-uppsats och som varit lite missnöjda pga att det är dålig handledning gällande att hitta krönikor, sagor mm.

Då detta var lite off topic, men ämnet kändes angeläget så startade jag en ny tråd.

Jag känner igen mig i det Fredrik säger: det är alltid bra att få goda råd som underlättar. Tyvärr kan ju inte lärarna ställa upp hur mycket som helst. Jag vet inte hur ofta jag läste källorna, men på det kändes på något sätt otillräckligt eftersom själva helhetsbilden till mytologin saknades. Men så fick jag ett gott råd av en religionshistoriker att läsa Viktor Rydbergs böcker ”Fädernas gudasaga” och ”Undersökningar i germansk mytologi”. De är ju starkt romantiska och innehåller inte bara några utan väldans massa faktafel och fria tolkningar. Men behållningen av dessa verk är ändå att vi får följa en händelsekedja, det blir ett slags epos av mytologin; från världens skapelse till dess undergång och uppståndelse igen. Som komplement till detta bör man läsa Clunies Ross ”Hedniska ekon. 1998” Genom detta förfaringssätt blir det genast lättare att förstå sagorna, Eddorna och Snorre. Kort sagt: man får en helhetsbild. Den som då vill undersöka ett specifikt fenomen under vikingatid och de religiösa föreställningarna kring detta kan alltså genom att studera enskilda källskrifter av t.ex. Eddan eller sagorna sätta detta i ett vidare sammanhang i mytologin. Varvid man kan upptäcka nya betydelser som skulle ha varit dolda om man endast läste sagan såsom ståendes för sig självt.