Författare Ämne: Inventerare  (läst 26241 gånger)

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Inventerare
« Svar #20 skrivet: april 24, 2006, 18:08 »
Ja, helt klart finns det ljusglimtar i Skog och Historia. När det är som bäst har antalet registrerade lämningar i ett skogsområde kanske tiodubblats. Hur SoH kan vara som sämst ska vi inte tala om för det har inte det minsta med arkeologi att göra. Helt klart är kvalitetsskillnaderna inom projektet extremt stora. Min förhoppning är att man tar vara på lärdomarna och fortsätter i de former som gett någorlunda lyckat inventeringsresultat. Risken verkar dock överhängande att allt rinner ut i sanden.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Inventerare
« Svar #21 skrivet: april 24, 2006, 20:20 »
Ja jag instämmer. Tyvärr har man ibland värderat S&H projekten efter hur mycket pengar som inbringats genom bidrag från EU osv och inte efter hur projektet fungerat i övrigt.

/Urban

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Inventerare
« Svar #22 skrivet: april 24, 2006, 20:26 »
Det är intressant hur kulturarvet används som en bricka i spelet om arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Är kulturarsektor ett bra ställe att dumpa långtidsarbetslösa utan att man har något sorts långsiktligt perspektiv? Hade man t ex inriktat sig mot arbetlösa arkeologer hade man fört inventeringskunskaperna vidare in i framtiden. Hur många av dessa långtidsaretslösa S&H-arbetare kommer att nyttja sina inventeringskunskaper när projektanställningen är över?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Inventerare
« Svar #23 skrivet: april 24, 2006, 21:01 »
Kommer att tänka på en historia som våran ena lärare berättade om de arbetsmarknadspolitiskaåtgärdsanställda som fick hjälpa till att inventera.
Personen i fråga hade inget lokalsinne, vilket resulterade i mer tid lagd på att hålla reda på'n än att inventera. Det konstaterades efteråt att det hade gått snabbare att inventera UTAN någon extra hjälp...
Jajävlar, och här sitter jag och oroar mig för vad som ska ske med mig efter den 10:e Juni  :D
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Inventerare
« Svar #24 skrivet: april 25, 2006, 00:49 »
Citat från: "Gorm"
Hur många av dessa långtidsaretslösa S&H-arbetare kommer att nyttja sina inventeringskunskaper när projektanställningen är över?

En del äldre SoH-deltagare har helt klart fått upp ett intresse som de kommer att fortsätta att odla i någon lokal hembygdsförening. Dessa utgör kanske runt 25 % av deltagarna.

Historian som Daniel återgav är dock ingen engångsföreteelse. Jag har sett en SoH-deltagare få panik när den för första gången i sitt liv var så långt inne i skogen att den inte längre såg bilen. En halvtimme senare var det någon som ramlat ner från en stenmur och bröt någon lem. Dagen efter var det en som kröp på alla fyra genom skogen och en annan som ramlade och slog sig rejält. För att inte tala om det gäng "vana skogsvandrare" som inte såg markägaren, som stod två meter framför dem klädd i orange regnrock! En av "de vana skogsvandrarna" lyckades gå vilse på en skyltad vandringsled och tappa bort ett pratglatt sällskap på 60 personer. Sedan har vi de som låg och slogs framför näsan på en radioreporter. Ja, listan kan göras lång.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Inventerare
« Svar #25 skrivet: maj 06, 2006, 16:05 »
Att det finns behov av nya "special" inventeringar belyses i bland annat i en intressant artikel rörande Flottningslämningar i Meta nr 1 2006 av Ylva Roslund-Forenius "Flottningslämningar - en del av vår skogshistoria". Artikeln knyter an till lämningarna efter skogsindustin, främst i den norra delarna av vårt land, och beskriverett spännande kulturlandskap som åtminstone jag inte var helt välbevandrad i. Hon visar bland annat på behovet av en inventering av dessa lämningar samt  en diskussion rörande hur och vilka av dem skall bevara.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Inventerare
« Svar #26 skrivet: maj 06, 2006, 17:41 »
Ja diskussionen vad som ska bevaras kan ju vara ganska infekterad, eftersom flottningslämningarna kan betraktas som miljöförstörande element. Flottningen innebar ju att naturliga lekplatser för tex öring förstördes. Flottningen i tex Piteälven upphörde ca 1980 och innebar att man rensade botten från större stenar.

/Urban

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Inventerare
« Svar #27 skrivet: juli 06, 2006, 09:08 »
Citat från: "Urban"
Det finns exempel på skog och historia projekt som varit hyfsat lyckade, fast det går ju inte att jämföra med fornminnesinventering av antikvarisk personal.


Samtidigt skall man nog passa sig för att i allt för hög grad glorifiera den saligen avsomnade fornminnesinventeringen. Jag har för närvarande tillträtt en tjöänst dör jag skall skadeinventera registrerade fornlämningar som drabbats av stormen Gudrun. Ibland blir jag riktigt riktigt förvånad över vad som registreratas av fornminnesinventeringen. Man undrar i sitt stilla sinne vad som fanns i deras cigaretter eller kaffetermosar.....

Det jag vill säga är att det (givetvis) fanns såväl bättre som sämre lämpade inventerare även inom den gamla fornminnesinventeringen och att det är en sanning med modifikation att i alla lägen höja den personalens kompetens till skyarna!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Inventerare
« Svar #28 skrivet: juli 24, 2006, 20:44 »
Ja även solen har fläckar!

/Urban

Utloggad Malin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
Inventerare
« Svar #29 skrivet: september 04, 2006, 18:30 »
Citat från: "Urban"
Tyvärr saknar många grävande arkeologer inventeringserfarenhet och kan därför inte bedöma lämningar på rätt sätt utan att gräva!
Jag tror att det motsatta är minst lika vanligt - att det finns många vana inventerare som knappast tagit i en hacka eller skärslev och därför inte har en aning om hur det ser ut under mossan. Hur mycket det är som man inte kan inventera fram. Blandad erfarenhet är bäst, men hur många har det, inte jag tyvärr  :( och tyvärr lär det knappast bli vanligare.
That´s why we became archaeologists in the first place - because we get to play pretend for months at a time until we have to be serious and write papers. (McCaffrey/Lackey)

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Inventerare
« Svar #30 skrivet: september 05, 2006, 20:35 »
Ja för att kunna vara komplett inom fältarkeologin bör man ha både erfarenhet av arkeologiska undersökningar samt inventering.

/Urban

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Inventerare
« Svar #31 skrivet: oktober 11, 2006, 16:05 »
Citat från: "Urban"
Ja för att kunna vara komplett inom fältarkeologin bör man ha både erfarenhet av arkeologiska undersökningar samt inventering.

Du glömde:
1: vara medial och pedagogisk gentemot "den intresserade allmänheten"
2: vara skrivkunnig
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad tomfra

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
inventerare
« Svar #32 skrivet: december 01, 2006, 11:15 »
Ett projekt där man inventerade kulturmiljöer är/ var Gröna jobb som skogsstyrelsen har/hade
Jag hade turen att som geograf få jobba som inventerare i två år på skogsstyrelsen men efter projektets slut så fick jag inte någon fortsättning :cry: tomfra

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Inventerare
« Svar #33 skrivet: december 01, 2006, 20:16 »
Ja "Gröna jobb" har ju genererat en del arbeten inom inventeringen för kulturmiljöutbildade. Tråkigt att du inte fick någon fortsättning. Men reglerna kanske är sådana. Du kanske kan söka jobb inom något närliggande "Skog och historia" projekt. Tyvärr ser framtiden väldigt osäker ut för arbetsmarknadsåtgärder som "gröna jobb" och "Skog och Historia" projekt. Det beror på vad den nya regeringen har för vilja med sin politik. Läggs projekten ner kommer tyvärr många arkeologer att bli arbetslösa.

/Urban

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Inventerare
« Svar #34 skrivet: mars 19, 2007, 14:59 »
Samtidigt skall man nog passa sig för att i allt för hög grad glorifiera den saligen avsomnade fornminnesinventeringen. Jag har för närvarande tillträtt en tjöänst dör jag skall skadeinventera registrerade fornlämningar som drabbats av stormen Gudrun. Ibland blir jag riktigt riktigt förvånad över vad som registreratas av fornminnesinventeringen. Man undrar i sitt stilla sinne vad som fanns i deras cigaretter eller kaffetermosar.....

Ja det kan jag hålla med om. Ibland har de registrerat lämningar som inte finns (inte ens med den allra bästa vilja), ibland har de prickat in lämningars läge uppemot 100 meter fel på sina kartor. Det förekommer också lämningar som är inprickade från historiska kartor utan att inventeraren överhuvudtaget besökt platsen i fråga i fält.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Inventerare
« Svar #35 skrivet: mars 19, 2007, 19:54 »
Citera
Det förekommer också lämningar som är inprickade från historiska kartor utan att inventeraren överhuvudtaget besökt platsen i fråga i fält.

Det är vad man kallar excerpering! Finns det några historiska källor om bebyggelselämningar eller fornlämningar inom inventeringsområdet? Vad gäller tex torplämningar och bytomter är historiska kartor en mycket bra källa. Vissa gånger finns inga spår ovan mark från en by. Vid sådana tillfällen är historiskt kartmaterial en bra källa!
Citera
Ibland har de registrerat lämningar som inte finns (inte ens med den allra bästa vilja), ibland har de prickat in lämningars läge uppemot 100 meter fel på sina kartor.

Det förstnämnda beror kanske på det sistnämnda! Det finns något som heter mänskliga faktorn. Fornminnesinventeringen hade en mycket hög arbetstakt, så givetvis uppkom även felaktigheter!

Den erfarenhet jag har av fornminnesinventeringen är att materialet håller en hög kvalité.

/Urban

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Inventerare
« Svar #36 skrivet: mars 20, 2007, 10:58 »
Det är vad man kallar excerpering! Finns det några historiska källor om bebyggelselämningar eller fornlämningar inom inventeringsområdet? .

I ett av de fall jag tänkte på finns tydliga lämningar kvar, men eftersom inventeraren inte varit på plats och sett (eller mätt upp) lämningarna så blev inprikningen på registerkartan fel.

Den erfarenhet jag har av fornminnesinventeringen är att materialet håller en hög kvalité.

Den erfarenhet jag har säger mig att det är av växlande kvalitet. Många lämningar är fel inprickade och en del är också felbestämda.
Kan ju för övrigt nämnas att vid digitaliseringen av fornminnesregistret hittades tusentals felaktigheter i form av felnumreringar, dåliga inprickningar och liknande. En del av fornminnesinventeringens objekt blev heller inte ordentligt granskade av platsledare.

Det kan ju vara av intresse att någon gång i framtiden göra en uttömmande studie där man jämför kvaliteten på materialet från fornminnesinventeringen med materialet från Skog och Historia.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Inventerare
« Svar #37 skrivet: mars 20, 2007, 11:26 »
Kan ju tillägga att också jag tycker att hisoriska kartor är ovärderliga för att hitta lägen för vissa typer av objekt. Men man måste ju givetvis (särskilt under ett inventeringsarbete) också på plats kontrollera vilka synliga lämningar som finns kvar av det som man ser på den historiska kartan.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Inventerare
« Svar #38 skrivet: mars 20, 2007, 12:48 »
Citera
Du glömde:
1: vara medial och pedagogisk gentemot "den intresserade allmänheten"
2: vara skrivkunnig

Och glöm för guds skull inte: Question authority… but politely, and while kneeling.
 :)

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Inventerare
« Svar #39 skrivet: mars 20, 2007, 13:37 »
Det finns ju givetvis en skiftande kvalité vad gäller lämningar som inte granskats av platsledare.

Citera
Kan ju tillägga att också jag tycker att hisoriska kartor är ovärderliga för att hitta lägen för vissa typer av objekt. Men man måste ju givetvis (särskilt under ett inventeringsarbete) också på plats kontrollera vilka synliga lämningar som finns kvar av det som man ser på den historiska kartan.

Vid inventeringen har man byråmässigt lagt in vissa objekt som tex bytomter. Sedan är det ju en fråga om vilken tid man har på sig i fält att besikta objekten. Personligen vet jag att registrering av fasta fornlämningar har prioriterats om tiden är knapp.

Citera
Många lämningar är fel inprickade och en del är också felbestämda.

Det är inte något större problem om en fornlämning är felbestämd. Statusen är det viktiga! Frågan om vad som värderats som fast fornlämning har varierat under åren. 

Skog och historia genererar fornminnesinformation av god kvalité, om de berörda fornlämningarna har granskats av behörig platsledare. För närvarande ska allt som införs från S o H i FMIS vara granskat av behörig platsledare.

/Urban