Författare Ämne: Uppallade stenar  (läst 53801 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppallade stenar
« Svar #20 skrivet: februari 05, 2008, 19:58 »
Om Ni vill veta mer om Uppallade stenar liggande hönor mm  ..Titta in på Bosses hemsida!

Vet inte om du förväntade dig någon kommentar till hemsidan, för min del kan jag säga att det var fina bilder men inte mycket i texten som jag kan köpa.

/Mats

(Gorm: Kanske ska du flytta dessa senare inlägg till den andra "uppallade" tråden...?)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Uppallade stenar
« Svar #21 skrivet: februari 05, 2008, 20:06 »
(Gorm: Kanske ska du flytta dessa senare inlägg till den andra "uppallade" tråden...?)

Bra förslag! *fixar* :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Kris

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Uppallade stenar
« Svar #22 skrivet: februari 08, 2008, 19:35 »
Hej!

Texten är heller inte till salu ...men Boken hans ÄR det!

Mvh

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Uppallade stenar
« Svar #23 skrivet: februari 10, 2008, 18:41 »
Om Bob Lind fått utstå en hel del befogad kritik i det här forumet så är han ändock ett under av vetenskaplig stringens i jämförelse med Bo Westling. En fantastisk röra av Curry- och Hartmannlimjer och en dos gyllenesnittet.
Vad sägs om ett citat från hemsidan-
"   
F: Hur kunde forntidens folk lyfta dessa enorma block?
S: Man behärskade konsten att minska på gravitationen. Antagligen med hjälp av ljudvågor eller tankekraft jfr. med  levitation. "

Varför tycks inte det förflutna (eller för den skull naturen) vara intressant nog utan att den ständigt skall tillskrivas övernaturliga egenskaper?

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Uppallade stenar
« Svar #24 skrivet: februari 11, 2008, 22:09 »
Citera
Vad vet man egentligen om dessa konstruktioner?

De utgör alla kultplatser. Post-processualisten har talat. >:D

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppallade stenar
« Svar #25 skrivet: februari 12, 2008, 10:14 »
För min egen del kan jag säga att jag svängt i denna fråga sen jag skrev mitt första inlägg i denna tråd, och sen jag kikat runt lite på webben och funderat. Jag är numera rätt övertygad om att de allra flesta "liggande hönor" och uppallade stenar är naturbildningar som bildats genom ursvallning på utsatta hällmarker. Då menar jag förstås inte de något mindre konstruktioner som återfinns i gravfältsmiljö (och som vi avhandlat i en annan tråd här), t.ex. på Trullhalsar (Gotland), på Öland och något i Småland.

Trots detta menar jag att dessa konstruktioner är av intresse även ur arkeologiskt synvinkel, i och med att de i många fall verkar ha använts som - ja just - kultplatser. Och det är ju inte så konstigt egentligen. T.o.m. vi, år 2008, tycker ju att de ser märkliga ut, som uppbyggda av människohand, så forntidens människor tyckte säkert de kunde vara guda-platser. Inte undra på att man hittar skålgropar och andra lämningar i anslutning till dessa uppallade stenar, t.ex. vid den liggande hönan ("Offerstenen") i Blackeberg i Bromma. Men det betyder alltså enligt min mening inte att själva stenarna är uppallade av människohand. Som naturbildningar är de ju rätt läckra så jag tycker absolut att de ska uppmärksammas för vad de är. Och att kika lite noggrannare efter t.ex. skålgropar, stensträngar och annat vid dessa platser.

/Mats

Utloggad Kris

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Uppallade stenar
« Svar #26 skrivet: februari 14, 2008, 20:39 »
De som anser att De upplagda stenblocken är naturföreteelser, måste oxå Inse att..

1)  Inlandsisen var MKT intelligent! som kunde räkna ut VAR och HUR stenblocken skulle placeras.

2)  Inlandsisen måste skaffat hjälp..  till uppläggningar av samma typ av stenblock som finns i Australien och Afrika, eftersom den aldrig existerat i dessa världsdelar!

..så Tänk till  ..en gång till!

Mvh Kris

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppallade stenar
« Svar #27 skrivet: februari 14, 2008, 22:14 »
..så Tänk till  ..en gång till!

Ja, det är det jag gjort och kommit fram till min uppfattning. Jag säger inte att 100% av alla uppallade stenar i hela världen är naturfenomen, bara att de allra flesta som man ser på bild (när man surfar runt lite), och som ligger häruppe i det område som omfattades av istiden, är naturligt bildade. Jag har ett antal argument för det, som jag inte orkar redovisa här och nu. Jag menar t.ex. att då stenarna placerades av inlandsisen hamnade de antagligen inte direkt som man ser dem idag - de hamnade på ett morän-lager som sedan spolats undan, utom de tre (eller färre) stödstenarna som "naglats" fast p.g.a. av att de burit upp tyngden av blocket och just därför stått emot vatten/våg-erosionen. Det är alltså ingen tillfällighet att dessa liggande hönor nästan alltid tycks återfinnas på hällmarker, där morän och ev. glacial lera spolats bort. Australien och Afrika har jag ingen uppfattning om, där har ju förstås inte varit istid som du säger, men jag tar det inte heller som argument för att våra liggande hönor skulle vara gjorda av forntida människor.

Så anser jag, andra må ha sin uppfattning. Skulle någon kunnig och erkänd arkeolog lägga fram ordentliga argument för att blocken är manuellt uppallade skulle jag lyssna. Men jag har hittills inte sett någon sådan rapport.
Men som jag sagt, stenarna är intressanta ändå, geologiskt, och som möjliga kultplatser under olika tider.

/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Uppallade stenar
« Svar #28 skrivet: februari 15, 2008, 08:21 »
Australien och Afrika har jag ingen uppfattning om, där har ju förstås inte varit istid som du säger

På afrikanska kontinenten, och på många andra platser med vittringsjordar finns gott om fenomen som liknar det som här diskuteras som "uppallade stenar". Det rör sig oftast om residualblock, d.v.s. vittringsrester av berg. (De är naturligtvis mycket äldre än de residualfenomen vi hittar här i form av ursvallade blocksamlingar.)

Utloggad Wölverine

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • Marias galleri
SV: Uppallade stenar
« Svar #29 skrivet: februari 22, 2008, 22:59 »
Jag har varit med och dokumenterat två norrländska "ligghönor", båda ligger ovanför högsta kustlinjen. Den första är en riktig bjässe, 4,5X2,5 ml och 2,3 mh, och ligger på 410 möh. Jag har svårt att föreställa mig att den skapats av människohand, men fråga mig inte hur den bildats?? Det häftiga med den är att den är bemålad med rödockra, så den har av människorna ansetts ha en speciell betydelse. Målningen är dock så fragmentarisk att den går inte att tolka. Länk till rapporten: http://web.telia.com/~u21604992/pdf/alcesocra.pdf
Den andra dokumenterades nu i somras (2007), den har vi inte hunnit rapportera än. Den ligger i sydsamiskt land, på Lögdåkullberget i Fredrika socken X:7129940 Y:1615500 (för er som kan flyga omkring i något GIS program). Den här är betydligt mindre, definitivt skapad av människohand. Det spännande är att den ligger mitt emot ett av tradition samiskt heligt berg, Bastuberget, som är beläget på andra sidan Lögdån. På Bastuberget finns en svårtolkad fornlmning, en cirkelformad ring av stenar med en form av uppallade stenar i ena änden, offerplats?? De två bergen kanske tillsammans utgör någon form av gräns?
Ett bra fornminne är bättre än ett dåligt närminne!

Àsvas

  • Gäst
SV: Uppallade stenar
« Svar #30 skrivet: februari 23, 2008, 11:26 »
Intressant detta. Jag tror att dessa uppallade stenar är U mtDNA-folkets (mest), ja och K mtDNA-folkets också. Ska jag hårddra det så fann det nog någon X mt-DNA där också...Nu gör jag en hypotes bara förståss, men det bygger på den genetiska forskningen som finns. Var finns dessa uppallade stenar eller "megalitgravar" som en hel del av dem kallas. Joo, i stor utsträckning efter atlantkusten och på ställen där det funnits stenådersboplatser, inte på exakt samma ställe men i närheten. (Intressanta mtDNA är Cheddarmannnens U och Ötzis K)

Trullhalsar på Gotland,kan vara ett exempel. Jag kan föreställa mig att det är ett senare folk som döpt det till Trullhalsar, för Trull (se tråden om folk och sagofigurer här på detta forum) betyder hora på forntyska. Jag tror att dessa megaliter är rester av en kult med antingen en gudinna (eller snarare en symbolisk djurföderska) eller en kvinnlig 'präst', eller manlig 'präst' (shamanliknande).


Säkert också längre norrut se tex det jag skrev här: jag hittade detta när jag googlade på gravar Jävre:
Fornlämningarna i Norrbotten kan uppdelas i två grupper - boplatser i inlandet samt gravar och labyrinter i kustlandet. Av närmare hundratalet kända gravar ligger tre fjärdedelar runt Jävre/Hortlax i Piteå kommun. Här har man märkt ut en stig, som inte bara leder till några av de finaste fornlämningarna utan också till vackra utsiktspunkter och rastplatser. Arkeologstigen är 7,5 km lång, Lillbergsrundan och Sandholmsrundan är 2 km. Det man kan titta på är bl a gravrösen, labyrinter och rösen, stensättning av järnåldertyp och en "liggande höna".
Det verkar vara folk nära havet, eller vatten som haft dessa stenar som kultplatser.
 Det finns intressanta irländska krönikor som skildrar att de tidiga innevånarna tom byggde en damm (egentligen 3 dammar) kring en ö med en sådan kultplats.

Den där cirkelformade stensättningen kan den vara en rest av något labyrintiskt? Eller möjligen stenar som hållit en hyddas väggar på plats?


 

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: Uppallade stenar
« Svar #31 skrivet: februari 23, 2008, 12:49 »
På  Kavelberget i Stora Skedvi socken finns en tre meter hög ansiktsformad sten som går under namnet Lappstenen eller Lappkyrkan.

Det er en Lappkyrkan i Nordanstig kommune i Gävleborgs län registrert i Lantmateriet som en fornlämning. Denne ligger i den sørvestlige skråningen av Nybodberget. Lantmateriet har også registert en Lappstenen ved sørenden av innsjøen Nedre fjärden i Ovenåker kommune, Gävleborg. Det er også registrert andre lappstener litt inn i landet oppover kysten til Norrbotten.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppallade stenar
« Svar #32 skrivet: februari 23, 2008, 19:28 »
Var finns dessa uppallade stenar eller "megalitgravar" som en hel del av dem kallas. Joo, i stor utsträckning efter atlantkusten och på ställen där det funnits stenådersboplatser, inte på exakt samma ställe men i närheten.

Megalitgravar (utefter Atlantkusten) och uppallade stenar är två helt olika företeelser. Om du inte avser något annat med megalit-kulturen än vad som vanligtvis menas.

/Mats

Àsvas

  • Gäst
SV: Uppallade stenar
« Svar #33 skrivet: februari 24, 2008, 13:36 »

Megalitgravar (utefter Atlantkusten) och uppallade stenar är två helt olika företeelser. Om du inte avser något annat med megalit-kulturen än vad som vanligtvis menas.

/Mats


Vad har du för bevis för att de inte är av samma grund?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Uppallade stenar
« Svar #34 skrivet: februari 24, 2008, 19:42 »
Ett litet påpekande: mt-dna haplotyper och "folk" är inte samma sak. Alla mänskliga populationer (såvitt de inte är oerhört inavlade) rymmer individer med ett antal olika haplotyper.

Trullhalsar är ett järnåldersgravfält (delvis utgrävt 1915-16) och har inget med vare sig megaliter, stenålder, troll eller modergudinnor att göra.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppallade stenar
« Svar #35 skrivet: februari 24, 2008, 21:15 »
Vad har du för bevis för att de inte är av samma grund?
Jag har inga egna bevis. Jag bara tolkar det jag läst i (ganska många) böcker. Inga erkända arkeologer omnämner uppallade stenar / liggande hönor i samma veva som man beskriver den västeuropeiska megalit-traditionen. En sådan megalit-fantast som Göran Burenhult nämner heller inga uppallade stenar i sitt standardverk "Arkeologi i Norden", så jag tror inte han heller riktigt räknar in "hönorna" till megalit-traditionen.

Nästan allt skiljer mellan västeuropeisk megalit-tradition och uppallade stenar: Miljön, utseendet, geografisk utbredning.

/Mats

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Uppallade stenar
« Svar #36 skrivet: september 15, 2008, 22:36 »
Uppallade stenar diskuteras i den nyutkomna ”Stora boken om naturfenomen” av Clas Svahn. Stenarna anges vara speciellt vanliga runt sjön Sommern i Östergötland, men det kanske beror på att det är entusiasten Bo Westlings hemmamarker.  Hans lite okonventionella åsikter accepteras dock inte av författaren. För ett antal naturfenomen som beskrivs i den riktigt intressanta boken finns ingen uppenbar förklaring (tex. de underliga jordkasten), men så är inte fallet med de uppallade stenarna i vår del av världen. De förklaras enkelt med inlandsisen. Så varför blanda in Cheddarmannen?

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Uppallade stenar
« Svar #37 skrivet: september 18, 2008, 16:29 »
Såg en liknade formation högst uppe på ett berg mitt ute i skogen i Ryd (Gransbo) strax öster om Lekeryd Jönköping. Finns inte med i Fmis.
Vad jag kommer ihåg så såg det ut som ett stenbord ungefär uppe på en klippa mitt ute i ingenstans.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Uppallade stenar
« Svar #38 skrivet: september 19, 2008, 01:42 »
Jag har alltid trott att stenar som dessa är naturligt tillkomna genom inlandsisen genom att blocket ifråga först legat på en grusbädd, som sedan spolats bort av smältvatten och där stenar då funnits i gruset under blocket.

Jag har hittat ett sådant block i södra Sarek, södra sluttningen av fjället Valak. Denna ”upplyfta” sten är drygt en halv kubikmeter stor och den vilar på tre punkter. Två av dessa punkter är stenar mindre än en knytnäves storlek, den tredje punkten är två stenar på varandra, också dessa av en knytnäves storlek, själva stenblocket blir alltså på denna punkt alltså tredje stenen.

Det hela ser väldigt fint ut eftersom allt vilar på en snedställd markbunden sten.

Här finns ingen strandlinje eftersom denna ”upplyfta” sten ligger på ca 1100 meters höjd en bit upp på fjällsidan. Det vatten som spolade bort grusbädden måste alltså ha varit smältvatten från själva inlandsisens sista rester högre upp på fjällsidan.

När jag har visat denna sten för folk har jag alltid förklarat ”fenomenet” med inlandsis och bortsköljd grusbädd.

Kan detta block ha lyfts upp av människor? Möjligt – men knappast troligt eftersom det ligger ganska högt upp, en bra bit ovanför trädgränsen, ganska otillgängligt. Men, om man bar dit några hävstänger så skulle det vara fullt möjligt.

Platsen är en bra plats för en Seite. Jag har alltid trott att en sådan skulle finnas i området, just på denna sluttning, men jag har inte kopplat ihop denna ”upplyfta” sten med en Seite – men det kan ju vara så att detta är en Seite – och att den verkligen är lyfts upp på sin svävande plats – men jag tvivlar…

Om någon vill ha bättre beskrivning på var denna ”upplyfta” sten finns så hör av er.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad JEP

  • Novis
  • Antal inlägg: 19
SV: Uppallade stenar
« Svar #39 skrivet: oktober 24, 2008, 16:12 »
I min hemby Bissjön, Skellefteå kommun, Västerbotten finns den Liggande Höna som Du kan se på bifogade bild. Den ligger intill Bottenvikens strandlinje för ca. 3000 år sedan. Dessutom finns tre stora gravrösen inom en radie av 500 m därifrån.
Mer om detta kan Du se på byns hemsida under Besöksmål på länken www.skelleftea.org/bygden/bissjon

JEP

PS: Engelska namnet "Brooding hen" tycker jag är mer talande än det svenska DS