Författare Ämne: Uppallade stenar  (läst 53795 gånger)

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Uppallade stenar
« Svar #60 skrivet: juli 07, 2014, 22:15 »
Där jag lever, i sydliga delen av Stockholms län (Södertörn), - finns nägra uppallade stora stenar på sjöstränder.
Kanske är det offerplatser av forna jägar-samlares befolkning. Tar man den lilla stenen underifrån, den stora kan lätt roteras. Då läggde man där möjligen en del av fiskfångsten som OFFER till den lokala sjörån - under den roterande stenen  och genom att krossa skickade den till adressaten. Sen, när jag vandrar omkring i skogarna, ser jag olika sten och stensystem på meningsfulla platser. Men gravar är dem inte. De stensystem (eller sparsamma linjer) är kännemärken för vandringar till (kanske) små lokala offerplatser, där man kunde tillbe några naturkrafter. Landskapet var fullproppad med dem. Singelstenar i centrumet var ibland lätt beartbetade i form av en fåtälj, kanske för en schaman. Arkeologer tar sig inte an såna gamla naturtrons monument. För detta, skulle de först studera etnografin eller religionshistoria, tycker jag.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Uppallade stenar
« Svar #61 skrivet: juli 08, 2014, 13:09 »
BTW Andra bearbetningar av centrala stenar inbegriper utformningen som skallar. - Då var kanske meningen att resten av naturväsens kroppen fanns under jorden på en sån ställe. Sen det är den saken med olika tecken för manliga (yang) och kvinnliga (yin) livsenergin (qi) i Naturen. Yang-stenar är högresta och ibland tillspetsade med människohand. Yin-stenar är platta och möjligen avrundade. Kinesisk geomantiska terminologin är universell. Annars då har vi i folksägner t ex såna omskrivningar som "Krist" for yang-stenen och "djävulen" för yin-stenen. Då menar jag ett par stående i mitten av en stencirkel eller skeppsättning.

Vilken synd att de äldsta jägar-samlares kultplatser är utlämnade åt godtycke av jordägare, golfklubbar eller developers av bebyggelser. Kanske svenska projektanter kunde äntligen lära sig nånting positivt på detta område från bebyggelse-planners på Island. - Se sista konflikten mellan en vägbygge och alvernas område. 

Utloggad fire4h8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: Uppallade stenar
« Svar #62 skrivet: juli 08, 2014, 23:10 »
Där jag lever, i sydliga delen av Stockholms län (Södertörn), - finns nägra uppallade stora stenar på sjöstränder.
Kanske är det offerplatser av forna jägar-samlares befolkning.
Vilka sjöstränder är detta? Många, om inte de flesta, av Södertörns sjöar var vikar och fjärdar i Östersjön när det senast fanns några jägar- och samlarbefolkningar här, och stränderna låg inte där de ligger nu.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Uppallade stenar
« Svar #63 skrivet: juli 09, 2014, 10:49 »
Citera
Där jag lever, i sydliga delen av Stockholms län (Södertörn), - finns nägra uppallade stora stenar på sjöstränder. Kanske är det offerplatser av forna jägar-samlares befolkning.
Dessa stenar, som ofta kopplas till jägar-samlare, många gånger vad som senare blir samer. Att det har kopplingar till samernas levnadssätt står tydligt, då vi kan spåra just de kombinationer av DNA som anses särskilja samerna från övriga befolkningar, vilka anlänt senare. Inom större delen av Skandinaviens befolkningar, så är dock kombinationen väldigt liten andel, utom för Skånes landsbygdsbefolkning, där den är ca 30% jämfört med samernas 40%. Det är alltså inget orimligt att det levt små grupper av människor över hela Skandinavien med det levnadssätt som var det dåtida samiska (jägar-samlande, med kanske svedjebruk, i varje fall inom S halvan). Vi har mängder med skriftliga källor, som omtalar sådant, samt även folklivsforskning (Hyltén-Cavallius, Värend och Virdarna). Till detta kommer mängder med nyregistrerade boplatser vilka varit brukade fram t o m 1600-talet inom Skandibnavien ned till linjen Mälaren-Hjälmaren-N Vänern. Här ingår i princip också Södertörn.
Skulle inte förvåna mig om den gamla skärgårdsbefolkningen inom Stor-Roden (Gästrikland-Bråviken) har liknande DNA, som Skåningar. Man har ju alltid påstått att det fanns en finsk inflyttning mot Mälarregionen. Kanske var det ingen inflyttning utan det var samer. Notera att samerna fanns före de ugriska finnarnas 25 urmödrar anlände österifrån till Finland, före ca 1500 f kr.
Samiska offerplatser á lá uppallade stenar kan alltså ha tillkommit (eller senare underhållits) fram till vikingatid inom större delen av södra Skandinavien. Inom Mellansverige kan de tillkommit eller underhållits fram till ca 1700.

Vad gäller stenar längs sjöstränder, så var väldigt många inom Mellansverige avsnörda redan 1500 f kr. Sannolikt finns stenar endast ned till sådana strandlägen som ca 1700 var strandzon.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppallade stenar
« Svar #64 skrivet: juli 10, 2014, 00:12 »
Det är väldigt problematiskt att likställa den nuvarande etniciteten "samer" med flera tusen år gamla grupper eller levnadssätt, på samma sätt som att vi inte kan föra etniciteten "svensk" tillbaka särskilt långt heller. Att både de flesta "samer" och "svenskar" har förfäder som levt i det geografiska område som idag kallas Sverige under lång tid är en annan sak.

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #65 skrivet: juli 12, 2014, 19:20 »
Right..Samer gjorde alltså nästan 100 identiska stenar i Blek-Inge med INGEN i Skåne.
Den enda stenen i Skåne är Örkel-Ljunga 223:1. ”Pannkaksstenen” på gränsen till Halland. Den ligger nära Fjär-HANE mossen och är en semla, dvs. ett block där toppen klyvs av och hatten har lyfts upp. I detta fall är den roterad också. RAÄ kallar denna sten för naturbildning och isen ser då ut att ha en förkärlek i så fall till just röda pallstenar. Denna sten har bara 2 pallsten men det ligger en likadan röd sten bredvid som kan ha utgjort det 3-dje benet.
En annan semla är den i tråden tidigare nämnda 3 fota stenen vid Pikenborg (Skallsjö 125:1, klassad som naturföremål). Där har isen huggit av toppen, roterat denna 45 gr och petat inunder 3 exakt lika fotbollsstora runda stenar.
Vi har helt uppenbart minst 350 riktiga uppallade stora stenar som RAÄ känner till och jag hävdar att mörkertalet är stort. Varför kör alla huvudet i sanden och blundar?
Finns det någon Blekingebo här som är nyfiken på att inventera de som RAÄ tagit upp? Jag håller på att sammanställa dem och kan skicka listan.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Uppallade stenar
« Svar #66 skrivet: juli 12, 2014, 20:19 »
Citera
Det är väldigt problematiskt att likställa den nuvarande etniciteten "samer" med flera tusen år gamla grupper eller levnadssätt, på samma sätt som att vi inte kan föra etniciteten "svensk" tillbaka särskilt långt heller. Att både de flesta "samer" och "svenskar" har förfäder som levt i det geografiska område som idag kallas Sverige under lång tid är en annan sak.
Det framgår väl av min text
Citera
Dessa stenar, som ofta kopplas till jägar-samlare, många gånger vad som senare blir samer.

Landskapet Skåne, Halland och Vgl (centralt) kan ju tänkas ha antagit andra kultur- resp religionsyttringar så tidigt att deras jägar-samlare inte ännu anammat bruket av pallade stenar. Emellertid så finns i trakten av Tormestorp i Skåne ett exempel på en pallad sten, som dock inte står på småblock. Denna sten ligger i 3 punkter på klippor, så att man kan gå/krypa under den. F ö en känd kontroll i orientering med definitionen "under" stenen. Stenen är inte naturlikt placerad och typen bör räknas in bland uppallade stenar/liggande hönor.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #67 skrivet: juli 13, 2014, 22:29 »
Tack Vetgirig, jag tar gärna emot all info om uppallade stenar. De finns säkert i Skåne med men RAÄ har inte registrerat några. Kan du precisera lite om Tormestorpstenen placering?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Uppallade stenar
« Svar #68 skrivet: juli 14, 2014, 00:30 »
Tyvärr inte. Det stod i en artikel med foto i "Skogssport" för ca 25 år sedan. Det handlade om en tidig vårträning för Tormestorps IF orienterare. Kanske någon i föreningen minns kontrollen om du tar kontakt. Jag bor sedan 40 år i Norrland så jag kan inte hjälpa närmare.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #69 skrivet: juli 16, 2014, 12:41 »
Du råkar inte bo i närheten av Lövånger? (eller någon annan här på forumet) Där finns en sten (lövånger 269:1) som sägs ha 4 ben. Jag har bara 1 sten innan som bevisligen har 4 ben (Borg 218:1) i Norrköping. Kan någon nyfiken själ se efter?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Uppallade stenar
« Svar #70 skrivet: juli 16, 2014, 18:35 »
Jag passerar Lövånger ungefär 1 ggn per kvartal. Har barn m familj i Norrbotten. Stenen ligger så nära E4 att jag har möjlighet att avvika någon halvtima, bara jag kommer ihåg det.
Amatör! Skåning i Norrland!