Författare Ämne: Uppallade stenar  (läst 53786 gånger)

Utloggad hifi

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
  • *****
SV: Uppallade stenar
« Svar #40 skrivet: november 13, 2008, 20:39 »
Hur vanligt är det att man hittar tecken på att dessa uppallade block varit kultplatser?
Finns det områden inom riket (eller utom) där det är vanligare att uppallade stenar är förbundna med spår av kultplatser. Har man någon aning när i tiden dessa kultplatser användes. Jag förstår ju att de hönor som har seite status kan ha varit heliga platser och fortfarande kan vara så, men alla andra?

Jag ska nog gå och titta på ligghönan och rösena i Bissjön ngn dag (till våren).

/GN

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Uppallade stenar
« Svar #41 skrivet: november 14, 2008, 13:21 »
Bures "hifi" !
Du kan gå in på denna sida
http://medlem.spray.se/jaaaaa/LiggandeHonor.html
och läsa mera.
MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppallade stenar
« Svar #42 skrivet: november 14, 2008, 16:40 »
Festligt. Jouni Tervalempi har upphöjt mig till "arkeolog". Som fullständig amatör ska man väl känna sig smickrad. Hoppas jag inte får facket på mig bara. ;D
Under punkterna 1 och 4 på hans sajt för han någon slags diskussion med mig (istället för här på forumet), fastän jag liksom inte är inbjuden. Nåväl, jag bjuder på det. :)

Som svar till hifi kan jag säga att det är nog ingen från "etablerat" forskarhåll som egentligen har inventerat och tittat på kult-aspekten kring alla uppallade stenar. I alla fall inte som jag känner till. Delvis tror jag det beror på att själva skapandet av monumenten är så ifrågasatt (dvs. den här diskussionen om det är naturfenomen), så den etablerade arkeologin inte riktigt har velat lägga så mycket möda på "hönorna".
Din fråga är intressant, alltså. Om ingen annan gjort detta så kan ju du göra det  ;) .
Om du har en sommar till övers och vill kuska runt med bil över hela landet. Man kan ju börja med träffarna i fornlämningsregistret som jag tror vi nämnde i början på denna tråd.

/Mats

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Uppallade stenar
« Svar #43 skrivet: november 14, 2008, 17:09 »
Festligt. Jouni Tervalempi har upphöjt mig till "arkeolog". Som fullständig amatör ska man väl känna sig smickrad. Hoppas jag inte får facket på mig bara. ;D
Under punkterna 1 och 4 på hans sajt för han någon slags diskussion med mig (istället för här på forumet), fastän jag liksom inte är inbjuden. Nåväl, jag bjuder på det. :)

Märkligt. Är han portad här eller finns det någon annan förklaring?

Utloggad hifi

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
  • *****
SV: Uppallade stenar
« Svar #44 skrivet: november 14, 2008, 20:04 »
Hoho jag finns (fanns iaf) också omnämnd på Tervalempisidan ;D tack vare mina första inlägg här på forumet. Men åter till hönan. Ja, vem var först på plats - hönan eller äggen - jag tror tillsvidare på äggen ;). Det kostar iaf den minsta prestigeförlusten om man skulle råka ha fel.

Ha de
/GN

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppallade stenar
« Svar #45 skrivet: november 18, 2008, 22:17 »
Festligt. Jouni Tervalempi har upphöjt mig till "arkeolog". Som fullständig amatör ska man väl känna sig smickrad. Hoppas jag inte får facket på mig bara. ;D

Jouni har uppenbarligen justerat till texten på sina sidor nu, så jag är inte arkeolog längre. (Kort karriär för min del alltså, kul så länge det varade).
Och jag slarvade med stavningen av hans efternamn förut, det ska vara Tervalampi, ursäkta.
/Mats

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Uppallade stenar
« Svar #46 skrivet: januari 01, 2009, 22:34 »
Var och fotograferade Trefotastenen i Skallsjö idag, ca 3 mil NO Göteborg - tyvärr glömde jag att knacka på den... :-\ "Hönan" är ca 1,8 x 1,8 m stor och är belägen omedelbart nedanför fornborgen Pikenborg.

Bengan

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Uppallade stenar
« Svar #47 skrivet: januari 03, 2009, 17:42 »
Bures !
Här är en läsvärd artikel om
Lappbord, Dimbord och Stenbord

http://medlem.spray.se/jaaaaa/HonorDomarring.html
Návdi

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppallade stenar
« Svar #48 skrivet: augusti 19, 2011, 13:13 »
Var längesedan det skrevs någonting om uppallade stenar / liggande hönor-problematiken nu. Verkar vara fortsatt ointresse från arkeologhåll, jag tolkar det som näst intill konsensus kring naturfenomen-förklaringen.

DN har lustigt nog publicerat några bilder på sådana här uppallade stenar på "Namn och nytt"-sidan under de senaste veckorna i deras bild-serie med kuriosa från olika håll i landet. Även bilder på en del märkliga/roliga flyttblock (utan "uppallning") har visats.
För några dagar sedan var det en bild från Örsö nära Ljusterö i Stockholms skärgård. Ett stort uppallat block på en strandhylla, högst 4-5 meter ovanför vattenytan som det såg ut. Vilket alltså daterar denna skapelse till medeltid eller senare (om den skulle vara gjord av människohand alltså, vilket undertecknad inte håller för troligt).

/Mats

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #49 skrivet: augusti 31, 2012, 18:28 »
Det finns uppskattningsvis mellan 30000-100000 uppallade stenar bara i Sverige. De flesta är platta flak med 3 stenar inunder och man missar dem lätt då de inte underhållits på 1000 år.
Vanligt är 1 stapel med minst 2 stenar på varandra inunder så stenen lutar (häller).
Vissa är "semlor", block med hatt som lyfts upp av 3 (endast 3, inte 2 eller 4) andra små stenar.
Med den mängden människouppallade flak/stenar så begränsas användarområdet avsevärt.

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #50 skrivet: september 10, 2012, 06:53 »
Det var svalt intresse.
Få se om jag kan väcka någons nyfikenhet.
Samhälle=samman inom hällorna.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Uppallade stenar
« Svar #51 skrivet: september 10, 2012, 11:33 »
Så du menar att de uppallade stenarna är en gränsmarkering?? Kan du utveckla det lite mer??

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #52 skrivet: september 10, 2012, 15:26 »
Boarder, eng = skiva, något platt och gräns.
Innan 3,4 eller 5 stena-röserna och tolparna hade man uppallade hällor.
Hittar du en så pekar lutningen mot nästa och en av understenarna, oftast avlång, pekar mot en annan. Snittavstånd ca 300 m.
Sen är det bara att skratta hela gränsen runt.
Självklart fattas det några efter 1000 år.
Ett bra ställe att leta upp första hällan är på eller i närheten av gammal sockengräns, före skiftet.
Jag har några där man helt fräck bygg tolpe ovanpå hällan.
Gräs och mossa täcker dem så man måste veta vad man letar efter.
Måste gränsen över ett krön så la man 4 fotbollsstora stenar, ett före, dvs föra vidare (4 och för är samma ord).
De stora stenarna med 3 stenar inunder tillhör ett överliggande system, men det tar vi senare.
Ut och leta! Ta noggrann position, helst i swereff 99TM och skicka till mig med en bild.

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #53 skrivet: september 25, 2012, 16:44 »
Ska vi göra bokslut i frågan och sammanställa?
Raä ger 780 svar på "uppallad" varav jag kan säga att minst 600 är äkta "hönor" eller flak
Stenarna är:
1) markeringar och utmärkande av currylinjer och hartmankryss. Bo westling
2) samiska kultstenar. Jouni Tervalampis mfl
3) klangstenar, allmän uppfattning
4) picknickbord, Raä i rapport om björketorp 40:1
5) Utmärker leder och malmer.  Agorelius
6) Gränsystem,   Johannes
7) Naturbildningar, skeptiska arkeologer i allmänhet.
8  Markerar gravar, Raä

Fler bud?


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Hyperboreiska megaliter
« Svar #55 skrivet: mars 15, 2014, 20:13 »
Ständigt nya bilder av okända och megaliter från Kola, Karelen och det övriga Ryssland:
http://www.shaping.ru/yperboreia.org/tour08-19.asp
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Uppallade stenar
« Svar #56 skrivet: mars 16, 2014, 19:35 »
Megaliter och 'terra-formationer' väcker nya frågor även i USA:

Citera

There are hundreds of elaborate, man-made stone structures throughout New England and upstate New York in the northeast of the US, with many structures found in remote areas – far from any recognised ‘human settlements’.

But why do establishment-funded archeologists and academics still pretend and cover-up evidence of ancient and highly advanced civilisations, particularly those located in North America?


http://21stcenturywire.com/2014/03/11/why-do-archeologists-lie-new-englands-ancient-stone-chambers-revealed/

Inte bara lett att vara arkeolog i USA heller. Nu lär även kravet på public relations öka eftersom skattemedlen reduceras.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #57 skrivet: juli 01, 2014, 13:02 »
Denna tråden kan aldrig bli för gammal så länge det finns uppallade sten där ute.
Blek-inge har 135 träffar i fornsök på uppallad varav i vart fall 80 ser ut att vara "grisar" på 2-3 ton med 3 pallsten, varav 1 ben med 2 sten på varandra. Inte 0, 2 eller 3 ben utan bara 1 ben. Jojo.. Isen kunde allt fixa till det.
Har någon sammanställt dessa Blek-Inge stenar?
Skåne ser ut att ha bara 1 sten och den ligger NV om Örkelljunga, de övriga träffarna är typ makadamstenar.
80 för lilla Blekinge mot 1 i norra stora Skåne på gränsen mot Halland.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Uppallade stenar
« Svar #58 skrivet: juli 01, 2014, 18:18 »
I andra delar av Norden inkl Regionen N Ladoga, V Vita Havet samt Klolahalvön, har isarna inget med uppallade stenar att göra. Så varför i Blekinge?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Uppallade stenar
« Svar #59 skrivet: juli 07, 2014, 20:48 »
Det är ju det jag säger. Isen kan det inte inte vara så då återstår människan. RAÄ anser de flesta är naturbildningar eller grav markerad med block. Det har aldrig funnits minsta spår av gravrester under en uppallad (h)ene-sten, eller H-öne-sten som det sägs idag. Just Blek-Inges (jag delar upp plats/ortnamnen i sina stavelser, de är lättare att förstå då) är speciella i utseendet just bara för det området.