Författare Ämne: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna  (läst 10764 gånger)

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« skrivet: november 21, 2007, 08:10 »
Historiska museet lanserade för två år sedan söktjänsten Sök i samlingarna (www.historiska.se/data) som i första hand vänder sig till forskare, studenter och de som arbetar med kulturmiljövård. Tjänsten gör SHM:s samlingar tillgängliga via Internet på ett ganska traditionellt sätt kryddat med några nya teknologier. En viktig kravställare och diskussionspart i utvecklingen av tjänsten var en fokus/brukargrupp bestående av ett tiotal personer med olika bakgrund här på arkeologiforum i en speciell grupp som höll till i ett dolt forum.

Under 2008 är det dags att utveckla Sök i samlingarna vidare. Förutom att förbättra och förenkla tjänsten ska vi nu satsa mer på interaktivitet och medskapande. Sök i samlingarna möter Web 2.0 och resultatet kommer att bli Sök i samlingarna 2.0. Vi kikar även på möjligheter att bredda tjänsten så att den även fungerar bättre mot en intresserad allmänhet. Det är därför intressant att bredda brukargruppen med personer som inte är skolade arkeologer.

Vill du vara med och ställa krav, komma med idéer, testa och diskutera? Vill du vara med i den nya fokus/brukargruppen? Skicka då en e-post till ulf.bodin at historiska.se där du kort presenterar dig själv, din bakgrund och ditt intresse för internettjänster. Arbetsinsatsen är upp till dig. Kommunikation inom gruppen sker digitalt här på forumet. Tyvärr kan ingen ersättning utgå för arbetet.

/Ulf

IT-utvecklare på SHMM



Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2009, 20:32 »
Nu inleds tester av Mina samlingar inom Sök i samlingarna där ni själva kan bidra med kunskap och information i Historiska museets samlingsdatabas.

Läs mer här:

http://adelso.wordpress.com/2009/03/27/mina-samlingar/

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« Svar #2 skrivet: april 08, 2009, 18:44 »
För att tydliggöra vad Mina samlingar kan göra så har jag några inlägg på gång om funktioner som förhoppningsvis lockar till delaktighet.

Den första handlar om taggar. Du själv kan beskriva objekt med nyckelord: http://adelso.wordpress.com/2009/04/08/mina-samlingar-tagga-sjalv/

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« Svar #3 skrivet: april 14, 2009, 13:42 »
Fler tips om Mina samlingar: Du kan skapa referenser som antingen hämtas från Libris eller så kan du skriva in dem själv: http://adelso.wordpress.com/2009/04/13/mina-samlingar-lagg-till-referenser/

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« Svar #4 skrivet: april 25, 2009, 14:17 »
Nu kan ni läsa mer om några Web 2.0-funktioner i Historiska museets samlingsdatabas som jag vill att ni har synpunkter på: referenser och bildlänkar

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« Svar #5 skrivet: april 18, 2010, 18:22 »
Nu finns en helt nytt sökgränssnitt att testa som förhoppningsvis gör det mycket lättare att hitta i Historiska museets databaser. Söksidan finns under testskedet på en labserver - http://wwwt.historiska.se/mis/ men det är skarpa data som används. Förhoppningsvis är det så enkelt att söka och finna att fler förklaringar inte behövs...

Söksidan använder kulturarvsdataindexet K-samsök som datalager. Det innebär att du genom att välja källa kan söka även i andra databaser som forn- och bebyggleseregistret, andra museers föremål, fotografier, LIBRIS, Fornvännen etc - just är mer än 3,3 miljoner objekt sökbara.

Den gamla webbplatsen finns kvar i bakgrunden (klicka på Webbplats för forskare eller Avancerad sökning för att öppna sidan) och har kvar alla sökmöjligheter för de som vill göra strukturerade sökningar.

Prova och kom med synpunkter!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« Svar #6 skrivet: april 20, 2010, 16:56 »
Den är definitivt snyggare och renare än den förra och verkar fungera bra. I filtreringen saknar jag dock en del; län, kommun, socken. Län och kommun är för övrigt ett par sök alternativ som jag saknat även sedan tidigare.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« Svar #7 skrivet: april 21, 2010, 15:15 »
Tack för förslagen! Sockenfiltret finns och men det dyker upp först när du har valt ett landskap. Sedan har det varit så stora driftstörningar den senaste tiden så jag är impad att du kommit in alls... Just nu fungerar inte föremål från SHM, men de ska enligt uppgift vakna i morgon torsdag.

Län och kommun går att ha som filter men det blir trångt med så många olika geografiska filter samtidigt och det kostar prestanda. Är det bättre att ha län -> kommun än landskap -> socken?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Var med och utveckla Historiska museets Sök i samlingarna
« Svar #8 skrivet: april 21, 2010, 16:22 »
Kan inte annat säga än att det bara blir bättre och bättre. Det som fattas mest nu är bilder på alla föremål, vilket självklart skulle underlätta sökning och forskning. Kanske fler tidsfilter också, gärna med årtal (istället för bara tidig medeltid, högmedeltid, senmedeltid t.ex.).