Författare Ämne: Det försvunna Sundholms slott i småland  (läst 9890 gånger)

Utloggad Puke

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
Det försvunna Sundholms slott i småland
« skrivet: november 15, 2007, 11:23 »
Är det någon som känner till något om de olika platser där detta slott ska ha legat? En teori är att det ska ha legat i Sandsjö socken i Jönköpings län vid Uppsjön. 2006 hade man på en vid sjön liggande restaurang tryckt upp lappar där det stod att dykare skulle undersöka platsen under våren/sommaren. Sedan har jag inte läst eller hört något om detta. Någon som vet mer?

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Det försvunna Sundholms slott i småland
« Svar #1 skrivet: november 16, 2007, 22:31 »
Det första jag kommer att tänka på är att läsa i Ann-Christin Mattissons avhandling "Medeltida nordiska borg- och sätesgårdsnamn på -holm" från 1986. Ni andra kanske har annan litteratur i hyllorna att titta i. Nåväl, vad skriver då Ann-Christin, jag citerar från s. 123:

Citera
Sundholms fäste, som omtalas mellan åren 1374 och 1423, har hittills inte lokaliserats. Styffe [...] förlägger med tvekan Sundholm till N Sandsjö sn, Västra hd, och pekar samtidigt ut en "tjänlig plats" mellan två sjöar. [...] Hildebrand [...] anser att Styffe inte angivit några skäl för sin lokalisering. Han vill i stället förlägga Sundholm till Fröryds sn, Västra hd, bl a därför att prosten Karl i Fröryd beseglade det brev som 1393 utfördades i Hjämseryds kyrka.  Ett annat förslag från Hildebrand är att Sundholms fäste skulle vara identiskt med en gård Sundsholmen i Järsnäs sn, Tveta hd.
Ytterligare ett förslag till lokalisering av Sundholm föreligger. Wrangel [...] menar att Sundholm kan ha legat "vid en sjö eller mellan två sjöar i Hultsjö socken".

Så långt Mattisson. Hon lyckas själv inte hitta platsen för Sundholm, men avvisar i alla fall Hildebrands förslag om Sundsholmen. I inledningen anger hon om platsen: "?Västra hd".
/Jan
« Senast ändrad: november 16, 2007, 23:41 av Gorm »

Utloggad Puke

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Det försvunna Sundholms slott i småland
« Svar #2 skrivet: november 17, 2007, 19:41 »
Vad kan man förvänta sig finna för spår efter ett sådant här fäste? Eftersom ingen kunnat lokalisera det hittills så förstår jag att det inte kan finnas några särskilt tydliga rester, men något borde väl finnas?


Utloggad Bockgård

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Det försvunna Sundholms slott i småland
« Svar #3 skrivet: december 09, 2007, 17:29 »
Självklart finns det lämningar efter borgen, mer eller mindre tydliga. Sannolikt finns den att finna bland redan kända lämningar där namn saknas. Se Christian Lovén, "Borgar och befästningar i det medeltida Sverige", tr.1996.

Utloggad Kaba

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Det försvunna Sundholms slott i småland
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2013, 12:21 »
Jag tror jag vet var det låg. Dels genom berättelser från min far och berättelser från hans mormor.
Samt iakttagelser och studier i böcker. Frågan är hur man ska bevisa det...

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Det försvunna Sundholms slott i småland
« Svar #5 skrivet: oktober 08, 2013, 16:04 »
Jag tror jag vet var det låg. Dels genom berättelser från min far och berättelser från hans mormor.
Samt iakttagelser och studier i böcker. Frågan är hur man ska bevisa det...




Var?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kaba

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Det försvunna Sundholms slott i småland
« Svar #6 skrivet: november 09, 2014, 18:01 »
Mellan Norra Sandsjö och Stensjön. Inte långt från Äpplaholm. Skulle vilja visa det för någon kunnig person!