Författare Ämne: Matriarkat under Stenålder?  (läst 19600 gånger)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Matriarkat under Stenålder?
« skrivet: november 13, 2007, 07:56 »
Denna fråga ställdes till mig på min användarsida på Wikipedia:

Citera
I kinesiska texter nämns ofta att stenåldern också innebar en övergång från matriarkat till patriarkat. Jag misstänker att det kan vara en rest av ett tidigare mer rigit utvecklingsschema som kinesiska historiker (förstås) körde benhårt efter tills helt nyligen, men det ska tydligen finnas lite bevis i form av förändrade gravfynd som stödjer tanken. Är du bekant med tanken eller något liknade?

Jag har lite svårt att veta hur jag skall tolka frågan, så jag välkomnar gärna svar jag kan föra vidare ur flera perspektiv (med avseende på kronologi och geografi t.ex.).

Alltså: Finns det någon som vet något om matriarkat under/efter stenåldern på någon plats? Att man diskuterat matrilokalitet kontra patrilokalitet känner jag till, men kan inte på rak arm säga att jag känner till något om matriarkat kontra patriarkat.

/Micke

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #1 skrivet: november 13, 2007, 13:29 »
Idén om matriarkat i denna form kommer från Herr Engels, som i sina skrifter om mänsklighetens utveckling genom stadieer såsom slavsamhälle - feodalsamhälle osv införde matriarkat som den äldsta och ursprungligaste (och primitivaste) samhällsformen. "Bevis" i egentlig mening fanns inte, men i hårt hållna kommunistiska diktaturer var deta en Sanning att helt enkelt acceptera. Enligt uppgift ska det finnas ganska intressanta utställningar i Kina över denna guldålder, med stenålderskvinnor med imponerande bröstomfång...  ;)

Marija Gimbutas är den som hårdast drivit tesen om att de paleolitiska och även neolitiska kvinnofigurerna ska representera den ursprungliga Modersgudinne-religionen som krossades av patriarkala och beridna indo-europeer under bronsåldern. Riktigt så enkelt är det verkligen inte, det finns få eller inga bevis på förhistoriska samhällen där kvinnor har regerat över männen. Däremot är det troligt att matrilinjära samhällen var vanligare fram till kolonialismens intåg på den globala scenen - dvs släktskapssystem där arvsrätten räknades på mödernet. I dessa samhällen kan dock män också ha starka maktpositioner i kombination med kvinnorna. Där är kärnfamiljen främst mor, bröder och systrar, och systrarnas barn. Vissa paleolitiker diskuterar nu huruvida detta faktiskt var en av de mer ursprungliga organisationsformerna för homniderna, snarare än som gammal forskning helt fokusera på make/maka/barn.

Det finns starka indikationer utifrån hantverkstraditioner och DNA-studier att åtminstone vissa europeiska stenålderssamhällen hade matrilinjärt släktskapssystem. Mer behöver dock göras för att utreda frågan. Man måste alltid vara på det klara med att detta inte är synonymt med matriarkat.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #2 skrivet: november 13, 2007, 13:42 »
"Bevis" i egentlig mening fanns inte, men i hårt hållna kommunistiska diktaturer var deta en Sanning att helt enkelt acceptera.

Jag har läst en del öststatarkeologi (mja, i alla fall de tyska sammanfattningarna), och visst skriver man så här i början (och slutet) av texten. Men när man väl ger sig in och tolkar lite så la arkeologerna ofta in små antydningar om andra tolkningar. Eller så ägnade de sig helt åt typologi för att inte riskera att råka illa ut ;-)

Inte nog med att Gimbutas drivit tesen hårt, hon är en sådan som nått ut ganska långt i vissa intressegrupper med sina ideer.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #3 skrivet: november 13, 2007, 14:26 »
Det finns starka indikationer utifrån hantverkstraditioner och DNA-studier att åtminstone vissa europeiska stenålderssamhällen hade matrilinjärt släktskapssystem. Mer behöver dock göras för att utreda frågan. Man måste alltid vara på det klara med att detta inte är synonymt med matriarkat.

Vad säger etnografin/etnoarkeologin om detta? Om matrilinjära samhällen, och kanske t.o.m. matriarkat varit vanliga under paleolitikum och mesolitikum borde somliga kulturer med ålderdomliga/traditionella levnadssätt uppvisa sådana drag idag (eller "nyligen"), åtminstone samhällen som aldrig upplevt neolitiseringen.

/Mats

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #4 skrivet: november 13, 2007, 14:45 »
Vid dom resor som jag gjort i Kina via Yangshaoprojektet, genom den litteratur jag läst och via de kinesiska arkeologer jag har haft kontakt med har det inte framkommit något som får mig att tro att det neolitiska matriarkat man tidigare framhållit skulle bygga på någon form av arkeologiska bevis, utan endast på dogmer. Det matriarkat man velat framhålla och också fortfarande visar upp, på vissa museer (t ex museet vid Dahe cun), är snarast en omvänd bild, det vill säga kvinnor gjorde allt män sedermera kom att göra. Man framlägger dock sällan eller aldrig vad samhället vann på matriarkatet eller varför det föll utan det viktiga är just att visa upp att matriarkatet funnits.

Tittar man på gravar och gravgåvor så finns det enstaka exempel på att kvinnor fått rika begravningar, men på de platser jag studerat förefaller det vara just enstaka gravar, ibland är det kvinnor ibland män och allt som oftast barn där könet är förhållandevis osäkert. De flesta gravar visar upp relativt samständiga gravgåvor. Tittar man sedan på förslitningsskador så verkar det vara så att kvinnor uppvisar en något högre frekvens av förslitningsskador till följd av hårt kroppsarbete än män. De mest speciella gravarna är annars enstaka barngravar, samt gravar tolkade höra till schamaner e.d.

Titta gärna in på Yangshaoprojektets blogg och sök på matriarkat, Dahe cun, Banpo etc.

Mvh

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #5 skrivet: november 13, 2007, 14:59 »
Vill du sedan jämföra detta med de som här i västvärlden tror på matriarkatet så ska du läsa Petra Junus avhandling "Den levande gudinnan. 1995". Junus behandlar det som Åsa säger och tror dessutom på det, ja i religiös bemärkelse. För Junus är det liksom inte frågan om det har funnits matriarkala samhällen utan hur de gjorde det. Hon praktiskt taget tolkar arkeologiskt material precis som hon själv vill vilket gör att hon förutsätter det hon vill bevisa. Det tråkiga är då att uppsalas studenter i religionsvetenskap måste ta del av detta, ja även de som gör sin prästutbildning. I sammanhanget kan ju nämnas att Carl Jung spelar en stor roll här. Det gör han förresten ofta när vi talar om matriarkat och forntida religioner i synnerhet. Jungs teser om anima/animus, arkaiska typer, det undermedvetna etc är det som förstört mest för arkeologin. 

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #6 skrivet: november 13, 2007, 15:09 »

Vad säger etnografin/etnoarkeologin om detta? Om matrilinjära samhällen, och kanske t.o.m. matriarkat varit vanliga under paleolitikum och mesolitikum borde somliga kulturer med ålderdomliga/traditionella levnadssätt uppvisa sådana drag idag (eller "nyligen"), åtminstone samhällen som aldrig upplevt neolitiseringen.

/Mats


Det finns åtskilliga matrilinjära kulturer kvar idag, liksom en hel del reseskildringar från Nordamerika t ex om matrilinjära samhällen. Samt lite beskrivningar hur de rättrådiga europeerna satte hård press på dessa grupper att avvika från de perversa tendenserna.
Att tala om vissa kulturer som "ålderdomliga" är helt enkelt inte god forskningssed. Vad antropologin och arkeologin med gemensamma krafter visat är att den gamla trappstegsmodellen för samhällelig utveckling - som rent rationellt bara kunde sluta på det medst upplysta stadiet av industrisamhälle - är baserat på fördomar och eurocentrism. Jägare-samlare-grupper idag är inte oförändrade aningslösa typer som inte förstår sig på odling. De har dels gjort medvetna val att inte övergå till den formen av ekonomi, dels genom politiskt och ekonomiskt tryck förhindrats att bruka jord och äga boskap.

Sen måste man skilja på teorier om de första hominidernas sociala struktur och vad som framträder runt 30.000 f Kr med fullt utvecklade människor. Troligen fanns det både matri- och patrilinjära grupper där. Troligen kan vi aldrig veta detta med säkerhet. Det är dock en missuppfattning att kalla vare sig det ena eller det andra för "primitivt". Flertalet matrilinjära samhällen idag (och i historisk tid) är hierarkiska hövdingadömen, t ex Irokeserna och Trobrianderna.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #7 skrivet: november 13, 2007, 15:43 »
Bures !
I samisk kultur är Máttaráhkku (Urmodern) och hennes tre döttrar Sáráhkká (som hjälper kvinnorna vid födsel), Juksáhkká (Bågmodern, som omvandlar flickor till pojkar i moderlivet) och Uksáhkká (som vaktar dörren till hemmet/kåtan) fortfarande levande traditioner, speciellt Sáráhkká. Det finns en Máttaráddjá (Urfader) också, men han lever liksom mer i skymundan.
 
Návdi

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #8 skrivet: november 13, 2007, 16:22 »
Att tala om vissa kulturer som "ålderdomliga" är helt enkelt inte god forskningssed. Vad antropologin och arkeologin med gemensamma krafter visat är att den gamla trappstegsmodellen för samhällelig utveckling - som rent rationellt bara kunde sluta på det medst upplysta stadiet av industrisamhälle - är baserat på fördomar och eurocentrism. Jägare-samlare-grupper idag är inte oförändrade aningslösa typer som inte förstår sig på odling. De har dels gjort medvetna val att inte övergå till den formen av ekonomi, dels genom politiskt och ekonomiskt tryck förhindrats att bruka jord och äga boskap.

Håller helt med, du slår in en öppen dörr här vad mig anbelangar. Ligger ingen värdering i att jag kallat dessa samhällen för "ålderdomliga", avsåg mest folkgrupper som av en eller annan orsak just inte lever (i alla fall inte till helt nyligen) enligt vår västerländska, "moderna" ekonomi.
/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #9 skrivet: november 14, 2007, 07:37 »
Kul, med så många svar! Bero som ställde frågan till mig verkar mycket nöjd med tipsen h*n fått genom att läsa denna diskussion.

(Nu menar jag inte att döda diskussionen med att framföra detta tack, flera svar mottages tacksamt!)

/Micke

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #10 skrivet: november 14, 2007, 07:50 »
Det är naturligtvis inte möjligt att avgöra huruvida forntida samhällen varit matriarkala eller patriarkala. Mig veterligen finns det inga trovärdiga uppgifter om matriarkat ens i etnografiska källor men vi ska dock inte förvillas av etnografins tyranni. Bara för att matriarkala samhällen inte finns inom etnografin innebär ju inte att de inte kan ha funnits någonstans under stenåldern. Som redan påpekats i inläggen är felet snarare att folk blandar samman matrilinjäritet och matrilokalitet med matriarkat.

I och med att släktskapssystem kan ändras snabbt i vissa områden så är inte ens studier av matrilokalitet/matrilinjäritet och patrilokalitet/patrilinjäritet något som kan appliceras på längre tidsperioder och regioner. På grund av egendomstvister på ön Pukapuka (Cooköarna) bestämde sig befolkningen vid ett möte att helt ändra släktskapssystemet och sedan återvände man till det äldre systemet några år senare. Detta vore helt omöjligt att spåra i ett arkeologiskt material från denna ö, åtminstone efter några sekler. Troligtvis skedde inte sådana snabba förändringar i större neolitiska samhällen, men man bör nog inte se samhällen ur de vanliga statiska modeller arkeologer för det mesta arbetar med. Sedan David Schneiders kritik av släktskapsstudier inom antropologi för mer än 20 år sedan är detta studieområde mer eller mindre utdött. Men p.g.a. arkeologins otroligt sega eftersläpning frodas sådana studier fortfarande, särskilt inom ”mitt eget” geografiska forskningsområde (mayaområdet). Där kivas forskare om huruvida maya hade en patrilinjär organisation eller följde Levi-Strauss ”husmodell”.

Gravgåvor lär nog inte heller kunna användas för att analysera huruvida en begravd kvinna var en matriark. Vi kan aldrig veta om gåvorna speglar den dödes status och identitet eller om de speglar de efterlevandes status. Gravgåvor kan även läggas ned för att dölja något, med andra ord; de kan vara negationer av något snarare än bekräftelser av något.

Gimbutas tolkade ju gärna kvinnoavbildningar som ett tecken på matriarkat. Liknande idéer, eller åtminstone kvinnors starkare ställning, har förts fram bland ledande mayaforskare. De har utgått från figuriner och menar att med tiden blev samhället allt mer patriarkalt (och krigiskt). Här utgår man från en generell orthogenetisk evolutionstanke utan empiriskt stöd. Vad de dock inte kan förklara är den starka förekomsten av kvinnor i monumental konst vid vissa platser under senare tider (t.ex. i städerna Yaxchilán, Piedras Negras, Palenque, Calakmul och Naranjo) då kvinnor enligt denna förenklade modell knappt borde synas överhuvudtaget. Dessa samhällen var synnerligen krigiska och kvinnor var viktiga i alliansbyggandet. I de fall kvinnor varit regenter har deras framskjutna position varit p.g.a. deras släktskap med en kunglig fader, omkommen make eller att de har varit förmyndare till en alltför ung prins.

Således både syns och har vissa kvinnor starka positioner även i patriarkala samhällen.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #11 skrivet: november 14, 2007, 09:59 »
...förvillas av etnografins tyranni.
He, he. Den där formuleringen gillade jag.  ;D
/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #12 skrivet: november 16, 2007, 11:13 »
Sen måste man skilja på teorier om de första hominidernas sociala struktur och vad som framträder runt 30.000 f Kr med fullt utvecklade människor.


Fullt utvecklade människor med "moderna" kulturella och teknologiska drag framträder nog snarare för ca 100 000 år sedan (bl a i det som idag är Sydafrika, Botswana och Kongo).
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #13 skrivet: november 16, 2007, 11:56 »
Den biologiskt sett moderna människan är runt 150-200.000 år, i Afrika.
Min halvdana meningsbyggnad syftade på de mer påtagliga bosättningslämningar vi har från de första människorna i Europa (40-30.000 år sedan) och problemet att utifrån de hyddorna och grottorna bilda oss en uppfattning om deras släktskapssystem.

Från mer framskriden stenålder, neolitikum och mesolitikum, finns det åtminstone teoretiska förutsättningar för att undersöka detta med t ex strontiumanalys på tänder och ben. De analyserna kan visa i vilken mån vissa segment av befolkningen i en region (kvinnorna eller männen) levt de sista åren av sitt liv på en annan plats än där de föddes. En metod behäftad med enorma källkritiska problem, inte minst pga det lilla skelettmaterial som finns tillgängligt, men som ändå kan komma att ge enormt intressanta resultat och redan har gjort det (framförallt rörande Klockbägarkulturen).

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #14 skrivet: november 17, 2007, 14:30 »
Från mer framskriden stenålder, neolitikum och mesolitikum, finns det åtminstone teoretiska förutsättningar för att undersöka detta med t ex strontiumanalys på tänder och ben. De analyserna kan visa i vilken mån vissa segment av befolkningen i en region (kvinnorna eller männen) levt de sista åren av sitt liv på en annan plats än där de föddes. En metod behäftad med enorma källkritiska problem, inte minst pga det lilla skelettmaterial som finns tillgängligt, men som ändå kan komma att ge enormt intressanta resultat och redan har gjort det (framförallt rörande Klockbägarkulturen).
Ja, sådana analyser har ju bl a Karl Göran Sjögren i Göteborg sysslat med i sitt projekt "Undersökningar av samhälle och mobilitet under neolitikum med hjälp av isotoper i människoben". Där har han främst koncentrerat sig på ben från megalitgravar i Falbygden.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #15 skrivet: november 17, 2007, 16:01 »
Den biologiskt sett moderna människan är runt 150-200.000 år, i Afrika.

Kulturellt sett "moderna" människor uppträder på flera fyndplatser i Afrika från perioden runt 100 000 år sedan. "Moderna" drag i deras kultur är t ex konstnärliga ornament, smycken, avancerade stenspetsar, benföremål, tecken på religiös aktivitet, fiske m m. Sådana tecken kan man se på platser som Blombosgrottan i Sydafrika, Rhino Cave i Botswana och Semliki Valley i republiken Kongo. Tidigare trodde man att dessa teknologiska och kulturella drag uppstod i Europa för ca 30 000 -40 000 år sedan. Man kommer troligen att göra fler intressanta fynd som berättar om dessa folks organisation, släktskapssystem och annat. För än så länge är ju Afrika relativt lite arkeologiskt utforskat i jämförelse med Europa och mellanöstern.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #16 skrivet: september 12, 2014, 23:25 »
Bondestenåldern lär ha varit patrilokal - och utvecklat agnatiska ättelinjer:

Citera

Tracing the genetic origin of Europe's first farmers reveals insights into their social organization

Anna Szécsényi-Nagy et al.

Farming was established in Central Europe by the Linearbandkeramik culture (LBK), a well-investigated archaeological horizon, which emerged in the Carpathian Basin, in today's Hungary. However, the genetic background of the LBK genesis has not been revealed yet.

Here we present 9 Y chromosomal and 84 mitochondrial DNA profiles from Mesolithic, Neolithic Starčevo and LBK sites (7th/6th millennium BC) from the Carpathian Basin and south-eastern Europe. We detect genetic continuity of both maternal and paternal elements during the initial spread of agriculture

...

Our results also reveal contrasting patterns for male and female genetic diversity in the European Neolithic, suggesting patrilineal descent system and patrilocal residential rules among the early farmers.


http://biorxiv.org/content/early/2014/09/03/008664
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #17 skrivet: september 13, 2014, 09:55 »
Hänger inte idéerna om matriarkat samman med tankar om att det var bättre förr, d v s innan civilisationen förstörde den naturliga människan. Tidiga marxistiska arkeologer ansåg väl ibland att de kunde skönja ett tidigt klasslöst samhälle.
Det troligaste är väl att vi mansgrisar brett ut oss i alla tider.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #18 skrivet: september 13, 2014, 10:43 »
"Vem var jag då i början?" (t ex i mesolitikum) är det första fråga som jag måste ställa till mig själv, tycker jag. Jo; i mitt fall då vore jag jägare i nordiska skogar. Innan jag går ut för att jaga, frågar jag en schaman (man eller kvinna?) var nånstans omkring finns djur, som Skogens Moder ämnade för mig att nerlägga idag.

Senare, i början av neolitikum, när det blir glesare med skogarna, Skogens Moder kanske blir också splittrat i många separata naturandar. Då får vi olika råar med vilka vi måste leva i samklang - en skogsrä, en sjörå, etc. Det vore också bra att ta några av dem till äkta maka. Därifrån kommer t ex så många sägner om gifte med sjöjungfruar, som funnit vägen till populära litteraturen.

Det är imho symtomatiskt att så många kulturer i världen tillskriver ursprungliga ägandet av Naturen till kvinnliga andar. Men egentligen det är ganska enkelt. Naturen föder så som en kvinna gör. Vi skulle kanske bara visa dem lokala naturandarna hur ska det gå till. Därifrån kommer väl olika traditioner av "vårorgier" i folkliga kulturen, som förekommer mellan vårdagsjämningen och Midsommaren.

Är det verkligen så enkelt!? Jo; kanske det, men bara för dem som hade intima kontakter med naturandar under årens vegetationscykler. OK. Krigare hade sina valkyrior att leva med, även under många inkarnationer (se isländska sagor) och schamaner hade  kontakt med olika kvinnliga andar, från vilka de lärde sig sina konster. - Även Oden var tvungen att gå denna vägen. Så, summa summarum, - i mitt tycke det var i början av neolithikum som matriarkatet kunde ha bästa chanser att existera, för att förvalta arvet efter Skogens Moder.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Matriarkat under Stenålder?
« Svar #19 skrivet: september 13, 2014, 13:18 »
PS Det där med att visa för naturandar hur man gör för att fortplanta sig själv eller de "underordnade" existenser, har jag fått från franska litteraturen. Var det från LeGoff? - Kanske det. Men nåt annat i denna saken är viktigare,  tror jag. Om vi måste lära naturandar varje vår på nytt "hur man gör", då kanske de dör varje höst utan att behålla något minne av förra vegetationscykel? Så första steget på våren skulle kanske vara att kalla nya naturandar till liv. Kännedom om ritualer som leder till denna "resurrection" kunde vara källan till "visa kvinnors" regerandet i tidiga samhällen.
Det skulle jag kalla äkta "matriarkatet". Så mycket från en mesolitisk jägare. Tack för tålamodet.