Arkeologi > Stenålder

Istidsmänniskor på Gotland

(1/14) > >>

Karlfredrik:
Vid Fotevikens EU-möte var det en som framlade en teori baserad på finska sägner och legender att istidsmänniskan kan ha överlevat på Gotland, som var isfritt, enligt honom,
och senare utvandrat till Finland.
Det fanns inte tid att föra en diskussion.
Vet någon om det finns arkeologiska belägg för mänsklig bosättning på Gotland under senaste istiden?
Jag känner till neandertahlfynden i Danmark från en långt tidigare period, så jag vet att Norden varit bebott före istiden. Men att några kanske överlevt på Gotland är en nyhet för mig.

tty:
Det finns inga sådana fynd. I och för sig skulle Gotland inte vara en helt olämplig plats att leta fossil från Mittweichsel eller Eem. Kustgrottor vända i isrörelseriktningen (also i detta fall mot S/SV) har visat sig kunna innehålla avlagringar från Mittweichsel (exempel finns från Norge och Kanada).
Neandertalare på Gtl är dock osannolikt såvitt ön inte hängde ihop med fastlandet. Neandertalarna var nämligen minst av allt några sjöfarare. De lyckades aldrig nå Korsika-Sardinien och t o m de Brittiska öarna var obebodda under den förra mellanistiden. Vad menas förresten med att Gtl var isfritt? Det kan i varje fall inte gälla under det senaste istidsmaximat, men däremot under den mellersta delen av den senaste istiden för sådär 30000 år sedan.

För övrigt är det enligt min åsikt rent nonsens att basera teorier om istida förhållanden på "sägner och legender" med tanke på tidsavståndet (>10000 år). Själv känner jag inte till något fall där det klart kan beläggas att en muntlig tradition har levt kvar mer än ca 1000 år. Det skulle vara intressant om någon kan komma på något motexempel.

Åsa M L:
Jag vill inte verka otrevlig, men det var den mest vansinnigt löskokta "teori" jag har hört uttrykas denna sida år 1900. Allt i det arkeologiska materialet talar sitt tydliga språk, om en inflyttning till Finland från Baltikumregionen och Ryssland - från syd resp öst med andra ord. Allt i det sydsvenska materialet pekar på samhörighet med områden i dagens nordtyskland och Polen, som dessutom var förbundna landvägen med Bornholm under denna tid.

Att basera en teori på sägner, som endast med extremt god vilja och total förvanskning kan sägas handla om istidsmänniskor, som är 10.000 år yngre och inte ha någon som helst koll på det arkeologiska materialet är pinsamt. Vet inte vem gubben är, men han behöver en snabbkurs i grundläggande vetenskaplighet.

Förlåt, gillar inte att låta så rabiat, men det gör mig rent ut sagt förbannad att folk tror att de kan säga vad som helst om förhistorien, utan några krav på vetenskaplig stringens. Sen måste arkeologer lägga ned tid på att motbevisa något som är lika troligt som von Dänikens teser om utomjordingar. Det som gör mig extra förbannad är att detta inte är en helt oskyldig "rolig hypotes". Det är en del i en lång och infekterad debatt om huruvida delar av Finland är "svenskt" och finnarna är mer sentida invandrare. En debatt som i sig är så felaktigt uppspaltad att jag definitivt inte ska gå in på det här.

Faktum är att de äldsta fynden från Gotland är från sent mesolitikum, flera tusen år efter det att fastlandet Sverige bosattes - för att inte tala om Finland.

Piankhy:
He, he.
Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves. Det finns ju även sådana som tror att dinosaurier och stenåldersmänniskor levde sida vid sida.
Men vem vet, kanske neandertalarna i finska Vargrottan hade en koloni på Gotland. :D

Karlfredrik:
Naturligtvis tror jag inte själv på något samband istid- sägner, därtill är tidsavståndet för långt. Jag bara refererade min sagesman.
Däremot kände jag inte till hur det förhöll sig med de äldsta stenåldersfynden på Gottland
Sägnerna skulle jag anta hänför sig till långt senare tid. Utvandring från Gotland till Finland i mindre skala under järnåldern är inte uteslutet, även om finska språket uppenbarligen kommer österifrån

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion