Författare Ämne: Forntider 2 öppnar på SHM  (läst 28260 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #60 skrivet: januari 16, 2008, 20:49 »
Utställningsproduktion har faktiskt beröringspunkter med webbutveckling. Jag säger inte att det är samma sak men i båda fallen vänder man sig till en eller flera målgrupper. Inom webbutveckling så är man generellt mån om att blanda in användare från målgrupperna redan på ett tidigt stadium så att man kan fånga upp deras önskemål och idéer. Hur gör man inom utställningsproduktion på SHM, i vilken mån frågar man de som ska besöka utställningen hur de vill ha den? Har nån uttryckligen sagt att arkeologisk typologi stör upplevelsen eller att den är onödig?

Och visst, om bara nån betalar mig så kan jag skriva oändliga mängder kompletterande information med hur mycket exkluderande, arkeologiskt fikonspråk som helst!

En student/forskarhandledning skulle inte exkludera någon eftersom den skulle ha ett tydligt målgruppsfokus. Särskillt mycket bör det inte heller kosta eftersom skyltarna redan är skrivna och den kompleternade informationen i mångt och mycket finns i föremålsdatabasen. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Necross

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #61 skrivet: januari 17, 2008, 10:12 »
Slutligen kan jag bara konstatera att jag inte delar din samhällssyn. Om nu ideal som nyfikenhet och bildning är på väg ut, tycker du då att det är något bra som man ska låta ske? Tycker du att man som människa gör bäst i att bra "följa med strömmen"? Själv inbillade jag mig att jag kunde vara med och påverka strömmen, men jag har väl läst för mycket Bamse antar jag.

Jag erkänner att jag är ganska kluven till detta. Jag är osäker på om fler facktermer i Forntider-utställningen uppmuntrar till nyfikenhet och bildning. Jag har helt andra idéer om hur man skulle uppnå detta, men det blir lite väl off-topic.

Angående genus: Det står "En del forskare talar om två kvinnliga genus under bronsåldern. De faktorer som avgör genus kan vara kopplade till sociala aktiviteter.", alltså inget om "modern forskning". Men jag håller med, här har inte textförfattaren tänkt sig för särskilt mycket. En random Svensson på stan vet inte mycket om genusbegreppet, så det borde förklaras eller inte användas.

Utloggad Necross

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #62 skrivet: januari 17, 2008, 10:17 »
Naturligtvis är typologi bra för att datera! Men jag fattar fortfarande inte varför de termerna behövs i en utställning på Historiska museet, givet vad det skulle kräva i produktionen, hur mycket det skulle distrahera, ta utrymme, vara omöjligt att översätta för turister etc.

Utloggad Necross

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #63 skrivet: januari 17, 2008, 10:23 »
Utställningsproduktion har faktiskt beröringspunkter med webbutveckling. Jag säger inte att det är samma sak men i båda fallen vänder man sig till en eller flera målgrupper. Inom webbutveckling så är man generellt mån om att blanda in användare från målgrupperna redan på ett tidigt stadium så att man kan fånga upp deras önskemål och idéer. Hur gör man inom utställningsproduktion på SHM, i vilken mån frågar man de som ska besöka utställningen hur de vill ha den? Har nån uttryckligen sagt att arkeologisk typologi stör upplevelsen eller att den är onödig?


Det gjordes fokusgruppsundersökningar inför just Forntider 2, och diverse mer eller mindre vettiga enkäter görs ständigt om utställningarna. Jag antar att man lärt sig saker från dessa.


En student/forskarhandledning skulle inte exkludera någon eftersom den skulle ha ett tydligt målgruppsfokus. Särskillt mycket bör det inte heller kosta eftersom skyltarna redan är skrivna och den kompleternade informationen i mångt och mycket finns i föremålsdatabasen. :)


Jag har aldrig hört talas om något önskemål, än mindre resurser, till att göra en sån handledning. Vore så klart jättetrevligt, men show me the money!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #64 skrivet: januari 17, 2008, 14:20 »
Jag är osäker på om fler facktermer i Forntider-utställningen uppmuntrar till nyfikenhet och bildning.

Nej, tror inte jag heller. Men kanske skulle vara ett stöd för den som ändå håller på att försöka bilda sig inom området.
/Mats

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #65 skrivet: januari 17, 2008, 15:27 »
En liten kompromiss i en utställning skulle kunna vara att ge digitala fördjupningar till innehållet i montrarna via en mobiltelefon eller en handdator och trådlös överföring. Det skulle kunna vara en sorts dynamisk utställningskatalog som de som önskar kan använda för att få mer fakta om föremålen (direkt ur museets databaser) och kanske även möjlighet att se utställningen ur ett annat perspektiv och i en annan ordning eller med ett speciellt tema ("jag vill bara se stenålder från Västergötland, tack"). Här skulle både sakord, typer och material kunna presenteras tillsamman med andra spännande uppgifter om föremålen och deras fyndplatser.

Henrik Summanen byggde en prototyp för detta (för Forntider 1) när han arbetade på Historiska museet. Data hämtades då direkt från föremålshanteringssystemet MIS/SiS via en flash-applikation. Tyvärr var inte museet helt intresserade så arbetet lades mer eller mindre ner utan att egentligen utvärderas.

Den som vill se utställningarnas föremål och nörda till det med lite typer och arkeologiska termer kan också hitta dem på nätet ner till monternivå: http://mis.historiska.se/mis/sok/sok.asp?qtype=utst&sm=0_4

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #66 skrivet: januari 17, 2008, 16:55 »
Den som vill se utställningarnas föremål och nörda till det med lite typer och arkeologiska termer kan också hitta dem på nätet ner till monternivå: http://mis.historiska.se/mis/sok/sok.asp?qtype=utst&sm=0_4

Ja, snyggt att man kan söka och kolla montrarna i SiS. Kan säga också att det är precis orden inom parentes för varje föremål som jag efterlyste, dvs. "Typ" i kolumnen "Sakord(Typ)". Skulle räcka gott. Inte nördigt i överkant, tycker jag, skulle inte ta så stor plats heller.
/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #67 skrivet: januari 17, 2008, 17:07 »
En random Svensson på stan vet inte mycket om genusbegreppet, så det borde förklaras eller inte användas.

Ok, då är vi ense om det. Det var ju bra att det inte stod "modern forskning", då var det ändå inte så illa som jag mindes det.

Slutligen kan jag också säga något om vad jag personligen tyckte om utställningen. Jag tyckte den var bra, gäller att komma ihåg att 1:a och 2:a faktiskt hänger ihop. Personligen kan jag inte säga att jag saknar typskyltarna (även om jag egentligen borde lära mig dessa typer som mina kolleger rablar hela tiden ("Fagervik II", va @£€?! är det?)), jag nöjde mig med snyggt belysta föremål som presenterades med en enkel tolkning och fyndplats. Jag gillade också Arkeoteket, men jag vet inte om detta egentligen var kopplat till själva utställningen. På det hela taget är jag altså possitiv till utställningen, att jag inte förstår motståndet mot typologin som sådan är egentligen en annan fråga.

Utloggad Necross

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #68 skrivet: januari 17, 2008, 21:38 »
En liten kompromiss i en utställning skulle kunna vara att ge digitala fördjupningar till innehållet i montrarna via en mobiltelefon eller en handdator och trådlös överföring. Det skulle kunna vara en sorts dynamisk utställningskatalog som de som önskar kan använda för att få mer fakta om föremålen (direkt ur museets databaser) och kanske även möjlighet att se utställningen ur ett annat perspektiv och i en annan ordning eller med ett speciellt tema ("jag vill bara se stenålder från Västergötland, tack"). Här skulle både sakord, typer och material kunna presenteras tillsamman med andra spännande uppgifter om föremålen och deras fyndplatser.

Henrik Summanen byggde en prototyp för detta (för Forntider 1) när han arbetade på Historiska museet. Data hämtades då direkt från föremålshanteringssystemet MIS/SiS via en flash-applikation. Tyvärr var inte museet helt intresserade så arbetet lades mer eller mindre ner utan att egentligen utvärderas.

Jag älskade (och älskar fortfarande) den där idén. Trist att en bjässe som SHM inte vill gå i fronten vad gäller den där utvecklingen.