Författare Ämne: Forntider 2 öppnar på SHM  (läst 28075 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Forntider 2 öppnar på SHM
« skrivet: november 07, 2007, 11:47 »
Den 8 november 2007 öppnar andra delen av Historiska museets basutställning om forntiden.

http://www.historiska.se/misc/gemensam/kalender/Ny-utstallning-pa-Historiska/

Skriv gärna här vad du tycker om nya utställningen när du besökt den.

/Johan
« Senast ändrad: november 07, 2007, 15:21 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #1 skrivet: november 07, 2007, 21:41 »
Mjo, med sisså här 1,5 timma i ryggen så tycker jag nog att det var över förväntan. Nu arbetar jag iofs i huset (med annat) - men det har mest medfört att jag sett slitet, inte resultatet. Skall kika igen om några dagar, men i grunden är jag som sagt glatt överaskad!

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #2 skrivet: november 10, 2007, 12:03 »
Jag är också positiv och ska göra ett nytt besök när det är lite mindre folk. Favoriterna än så länge är lådan med stenyxor som man får peta på och vendelhjälmen som går att se både frammifrån och bakifrån.

Sen tyckte åtminstone jag att det var lite kul när konferenciern på vernisagen frågade hur många som läst på SFI (Svenska för invadrare) som hon själv och det blir helt tyst följt av ett generat skratt. Här pratas det om månggkultur och hur man inte ska exkluera folk men man skickar inte inbjudningar till en enda person som är hitflyttad utifrån (vad det verkar). ;)

/Johan
« Senast ändrad: november 10, 2007, 16:07 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #3 skrivet: november 10, 2007, 17:32 »
Håller med Gormm. Jag var också särskilt förtjust i fadäsen med den monumentalt monokulturella inbjudna publiken.

http://arkland.wordpress.com/2007/11/09/dubbelt-sa-manga-forntider/

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #4 skrivet: november 12, 2007, 13:29 »
Ja och hur är det med de anställda på Historiska? Hur många av dem är första generationens invandrare (utom guiden ifråga)?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #5 skrivet: december 04, 2007, 10:12 »
I dagens DN recenseras Historiska museets nya utställningsdel. Skarp kritik utdelas och eftersom jag inte sett utställningen skall jag avhålla mig från att instämma i kritiken rakt av. På ett generellt plan verkar dock resonemanget hålla. Vad skall man ha museer till om de inte längre får lära ut något? Ställa frågor klarar ju alla av, oberoroende av kunskap...

/Micke

Utloggad Necross

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #6 skrivet: december 04, 2007, 13:35 »
I dagens DN recenseras Historiska museets nya utställningsdel. Skarp kritik utdelas och eftersom jag inte sett utställningen skall jag avhålla mig från att instämma i kritiken rakt av. På ett generellt plan verkar dock resonemanget hålla. Vad skall man ha museer till om de inte längre får lära ut något? Ställa frågor klarar ju alla av, oberoroende av kunskap...

/Micke

Det är ju en intressant diskussion. Dock är jag övertygad om att den som går igenom utställningen lär sig en hel del, både om forntiden och nutiden och sig själv. Att mangla ut nån sorts "sanning" tror jag museerna försöker komma bort från numera. Det får Lars Linder (recensenten) pyssla med själv.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #7 skrivet: december 04, 2007, 15:14 »
Lars Linders artikel kan läsas här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=721636

Även om jag tror att han (medvetet) överdriver för att driva en tes så tycker jag att han en poäng. Den Stora Berättelsen har fragmentiserats och ersatts av flera och som resultat har flera instutitioner valt att inte berätta någon av dem (som är Linders test) eller att krampaktigt försöka återberätta alla utan göra åtskiljan på dem (som RAÄ på Ale stenars skyltar).

När det gäller arkeologiska utställningar, som Historiskas,så är jag mycket tveksam till att betygsätta dem. Mitt perspektiv är den akademiskt skolade arkeologens och det är inte för mig som uställningen gjorts (jag kan själv sätta in föremålen i sitt sammanhang, en icke-arkeolog är mera utlämnad till det ramverk museet tillhandahåller).

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #8 skrivet: december 04, 2007, 16:56 »
Att mangla ut nån sorts "sanning" tror jag museerna försöker komma bort från numera. Det får Lars Linder (recensenten) pyssla med själv.
Det tror jag också att museerna försöker komma bort från. För att vara lite polemisk kan man ju säga att det är just det som är problemet.

Ett museum som inte kan (eller vill) lära ut något, utan bara ställa frågor, har liksom tappat sitt värde. Ställa frågor kan man ju som sagt var göra själv. Det är svårare för besökarna att svara på dem själv dock. Där hade museerna en gång en uppgift (också en tydligt efterfrågad sådan, tror jag) som man tappat bort i något slags självcentrerat navelskådande...

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #9 skrivet: december 04, 2007, 18:54 »
När det gäller arkeologiska utställningar, som Historiskas,så är jag mycket tveksam till att betygsätta dem. Mitt perspektiv är den akademiskt skolade arkeologens och det är inte för mig som uställningen gjorts (jag kan själv sätta in föremålen i sitt sammanhang, en icke-arkeolog är mera utlämnad till det ramverk museet tillhandahåller).

Så vem ska betygsätta museerna då? Den oskolade icke-arkeologen då enligt ditt resonemang. Men vänta, han/hon var ju just utlämnad till "ramverket". Kan han/hon förväntas veta hur en utställning förhåller sig till vad som skulle kunna ha berättats (istället)? I värsta fall kanske den personen bara kan rescensera det som en upplevelse bland andra. Och det kanske är just vad museerna törs sträva efter idag, själva upplevelsen, nu när det blivit så svårt att få berätta en historia och hävda att den är ganska sann.

/Mats

Utloggad bornfalk

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #10 skrivet: december 04, 2007, 19:50 »
Ställa frågor kan man ju som sagt var göra själv.

Men är inte det lite vad allt handlar om?

Jag tycker att det känns både uppfriskande och nödvändigt att museer tänker i andra banor. Att återberätta den "Stora berättelsen" känns ju väldigt femtio år sedan och ser man till museernas besöksantal på senare år fungerar det bevisligen inte. Delvis kan jag hålla med om att det är just till museet man ska kunna gå till om man har frågor, men jag tror samtidigt att det för besökarna är mer givande och framförallt roligare att lockas att tänka själv istället för att bli serverade en sanning packad och klar. Museernas framtida roll kanske borde vara en plattform för fortsatt nyfikenhet..?
You dig?

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #11 skrivet: december 04, 2007, 20:28 »
Som museimänniska skulle jag aldrig göra en utställning utan att besökaren också skulle få möjlighet att deltaga med sitt kunnande. Den tiden är förbi när allt var serverat: utställningarna idag gynnar den aktive besökaren. Kort sagt: ett museibesök är inte längre en floursköljning av tillrättalagd historik.

Däremot ska en bra utställning väcka intresse, den ska göra intryck på besökaren. Annars kan man lika gärna låta bli. Som exempel vill jag som många gånger förut nämna Terrormuseet i Budapest. När man kliver in i musset hör man dramatisk klassisk musik, ungefär som filmmusik för krig. Belysningen är i typiskt, grått, gult eller blått: precis som i skräckfilmer - allt för att skapa effekt. Här och var finns videofilmer där enskilda personer talar om sin erfarenhet med Nazismen eller kommunismen, några kommentarer görs inte och det behövs inte heller. Besökaren följer utställningen genom att gå från rum till rum där kommunismens organisatörer hade sina tjänsterum eller att man får bevittna ett typiskt förhörsrum med enkel sliten träpall och cementväggar. Slutligen får vi bevittna fängelsehålorna där ljuset aldrig släcktes och där barn låstes in, och mitt i golvet fanns en ränna med fett för att de allra minsta inte skulle svälta ihjäl. Denna utställning ger mycket lite information, och det behövs inte eftersom den talar för sig självt. Varje gång när jag besökt denna utställning sitter jag utanför en parkbänk och studerar besökarnas reaktion. Första gången jag besökte utställningen sa min följeslagare att han måste ha en öl för att kunna smälta alla intrycken.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #12 skrivet: december 04, 2007, 20:37 »


Så vem ska betygsätta museerna då? Den oskolade icke-arkeologen då enligt ditt resonemang. Men vänta, han/hon var ju just utlämnad till "ramverket". Kan han/hon förväntas veta hur en utställning förhåller sig till vad som skulle kunna ha berättats (istället)?



Nej, jag tycker inte att arkeologiska utställningar skall betygsättas eller recenseras enbart av andra arkeologer. I alla fall inte arkeologer som saknar utbildning och erfarenhet av pedagogoik och museologi, vilket är fallet för mig och, tror jag, för de flesta av mina kollegor. Precis som de flesta andra arkeologer har jag guidat besökare i fält, men det är inte samma sak som att skapa utställningar.

En utställning ska vara en kombination av lärande och upplevelse (där upplevelsen i bästa fall är en väg till lärandet). På såpass grundläggande utställningar som Forntider 1 och Forntider 2 lär sig ingen arkeolog värd namnet något nytt om Sveriges förhistoria som helhet (om detaljer ja, som enskilda föremål och fyndplatser men inte om helheten). Därför så kan inte jag svara på frågan om utställningen åstadkommer lärande  - det är något som behöver besvaras av de som utställningen är riktad till och som inte kommer in i museet med en magisterexamen i arkeologi. Om utställningen når sitt pedagogiska syfte borde vara något som kan utvärderas i t.ex. kontrollgrupper. Dess upplevelsevärde kan betygsättas direkt efter ett besök av vem som helst - i det specifika fallet tycker jag att Forntider 1 är en god introduktion men alldeles för liten och att Forntider 2 skulle ha blivit bättre om den inte varit så explicit i att pracka på besökaren existentiella frågeställningar som ofta är banala. Föremålen och fynplatserna som presenteras gissar jag är intressanta för besökarna och idén att kombinera en kronologiskt upplagd uställningsdel med en tematisk tycker jag bär helt okej.

"Vad som skulle kunna ha berättats" är en så hypotetisk frågeställning att den enbart kan besvaras i meningslösa generaliteter. Ja, utställningen hade kunnat vara bättre, mer informativ, en större upplevelse. Men den kunde ju också varit sämre, mindre infomativ, en tråkig upplevelse. Vad som hade blivit resultatet av ett annat utställningsupplägg vet ingen.

Den sanna förhistorien eller historien finns inte. Inte ens den ganska sanna vad nu det är. För mig är sanning mera av ett filosofiskt begrepp än ett arkeologiskt eller historiskt. Däremot så tycker jag  att arkeologiska museer har en skyldighet att på ett populärt vis redovisa de senaste vetenskapliga teorierna, de teorier som tidigare har funnits men som förkastats och de hypoteser som inte ännu är fullt testade. En samling hypoteser som testas och inte kunnat falsifieras kan bilda en teori. Men en vetenskaplig teori och sanning är inte samma sak.


Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #13 skrivet: december 04, 2007, 21:35 »
Den sanna förhistorien eller historien finns inte. Inte ens den ganska sanna vad nu det är. För mig är sanning mera av ett filosofiskt begrepp än ett arkeologiskt eller historiskt. Däremot så tycker jag  att arkeologiska museer har en skyldighet att på ett populärt vis redovisa de senaste vetenskapliga teorierna, de teorier som tidigare har funnits men som förkastats och de hypoteser som inte ännu är fullt testade. En samling hypoteser som testas och inte kunnat falsifieras kan bilda en teori. Men en vetenskaplig teori och sanning är inte samma sak.

Det kan rent av vara så att de människor vi berättar om inte själva heller hade möjlighet att överblicka någon enhetlig sanning för sin tid. Alltså måste vi efterlevande konstruera hur vi än gör. Därför måste det tillåtas att skapa den sanning vi tror existerade. Sedan det här med teorier: de bara trasslar till det mer än att förklara det svåra på ett begripligt sätt.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #14 skrivet: december 04, 2007, 22:37 »
Givetvis ska man presentera den bästa kunskap som vetenskapen förfogar över. Vad gäller att teori skulle vara krångligare än sanning tycker jag precis tvärtom: det är när man påstår att något är sanning som man ställer till det för sig. Säg mig, var europeiska megalitgravars datering före C14-revolutionen sanning eller ditintills icke-falsifierad teoribildning?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #15 skrivet: december 05, 2007, 08:01 »
Jag tycker att det känns både uppfriskande och nödvändigt att museer tänker i andra banor. Att återberätta den "Stora berättelsen" känns ju väldigt femtio år sedan
Uppfriskande vet jag inte, jag tycker nog att det är det här relativistiska po-mo-köret som känns förlegat, so 80:s, alltså :).

och ser man till museernas besöksantal på senare år fungerar det bevisligen inte.
Vill man få upp besöksantalet så är nog inte hyper-relativism svaret utan fri entré...

Museernas framtida roll kanske borde vara en plattform för fortsatt nyfikenhet..?
Nä, nyfiken är man när man kommer till museet. Väl där vill man lära sig något.

Givetvis ska man presentera den bästa kunskap som vetenskapen förfogar över. Vad gäller att teori skulle vara krångligare än sanning tycker jag precis tvärtom: det är när man påstår att något är sanning som man ställer till det för sig. Säg mig, var europeiska megalitgravars datering före C14-revolutionen sanning eller ditintills icke-falsifierad teoribildning?
Just det!

/Micke

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #16 skrivet: december 05, 2007, 08:54 »
Har inte sett utställningen men jag var själv med som extern konsult i en annan av Historiska museets utställningar; ”Spelet om maya”. Jag var där i egenskap av ”mayaexpert”. Denna utställning hade en postkolonial inriktning med liknande problemformuleringar som den nya utställningen verkar ha. Jag kom in sent i utställningen då dess övergripande form redan var klar så jag hade lite möjlighet att påverka slutresultatet. Denna utställning gav visserligen en mängd olika perspektiv på hur man kan se på materiella lämningar men den officiella berättelsen som andra arkeologiintresserade kan ha funnit av värde försvann nästan helt och hållet. Det blev mer form än innehåll.

Det s.k. ”po-mo-köret” som antyds i inläggen är även för mig förlegat, åtminstone i den ”postprocessuella" arkeologins version (som ju mer förlitar sig på hermeneutik och fenomenologi än Derrida och Foucault). Men den stora kulturhistoriska berättelsen är ännu mer förlegad så skulle det vara bättre? Det vore väl på tiden att man försökte sig på tolkningar från andra perspektiv än de socialkonstruktionistiska och kulturhistoriska, utan att hamna i den onödiga dikotomin mellan ”processuell” och ”postprocessuell” arkeologi? Om det är något som är förlegat så är det just denna dikotomi...
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #17 skrivet: december 05, 2007, 09:25 »
Men den stora kulturhistoriska berättelsen är ännu mer förlegad så skulle det vara bättre? Det vore väl på tiden att man försökte sig på tolkningar från andra perspektiv än de socialkonstruktionistiska och kulturhistoriska, utan att hamna i den onödiga dikotomin mellan ”processuell” och ”postprocessuell” arkeologi? Om det är något som är förlegat så är det just denna dikotomi...

Jag instämmer! 1960-talet är ute, men det är 1980-talet också. Bara för att man inte gillar det ena, betyder det inte att man krampaktigt måste hålla fast vid det andra. Visst har det framförts värdefull kritik från post-processuellt håll, men man bidrog inte med särskillt mycket annat. Därför kan det vara värdefullt att lära sig av den kritiken och gå vidare till något nytt (där inte skapandet av ny kunskap är något föraktat).

Det talas nu om att kunskap inte längre skall vara målet, utan att det endast skall vara medlet. Komunikation skall nu vara målet. Jag vill dock med bestämdhet hävda att det finns ett egenvärde i kunskap, som inte finns i komunikation. Eftersom begränsade ekonomiska resurser ofrånkomligen kommer framtvinga en prioritering mellan de två (det ena kommer naturligtvis inte att helt utesluta det andra, men ändå) så tycker jag att det är bättre att satsa på kunskapssidan. Om man hårddrar det blir det tydligt varför. Tomt prat utan kunskap glädjer ingen, kunskap utan förmedling glädjer åtminstonne någon. Med en stor portion kunskap och en liten portion komunikation kommer man ganska långt, men med en liten portion kunskap och en stor portion prat kommer man ingenstans.

/Micke

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #18 skrivet: december 05, 2007, 11:02 »
Det talas nu om att kunskap inte längre skall vara målet, utan att det endast skall vara medlet. Komunikation skall nu vara målet.

De som vill göra kommunikation till ett mål har gått alldeles vilse. All kommunikation har ett syfte, som sedan bestämmer budskap, målgrupp, medium etc. När arkeologi (och vetenskap i allmänhet, och politik mm) populariseras, sker det alltför ofta i syfte att imponera på kollegerna i stället för att föra ut vetenskap till allmänheten. Det är då såna här grodor kommer till. Tyvärr ligger det fortfarande i tiden att nedvärdera kunskap och här verkar man ha slagit knut på sig själva för att nå dit. Att ingen absolut sanning finns i historieskrivningen är förvisso sant men ingen tror ju heller att det gör det, så knuten är helt onödig.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Forntider 2 öppnar på SHM
« Svar #19 skrivet: december 05, 2007, 11:08 »
Jag tycker definitivt att museer skall berätta. Vi är kunskapsinstitutioner som har massor att förmedla. Men vi behöver inte berättta det folk förväntar sig! Det finna massor med kul och samhällsrelevanta teman att berätta på. Vi hade en utställningstrilogi här i Jönköping för ett par år sedan som hette Sex, drugs and rock´n´roll...
Första delan var om Jönköping som rock/pop stad, historik, spelningar mm mm. Djävligt välbesökt, och av de unga målgrupperna som vi oftast missar annars.
Drogutställningen slog väl inte lika bra men var även den mycket relevant och välbesökt.
Sexutställnignen täcktes väl till och med in av riks-TV vill jag minnas, den blev det MYCKET lokalt rabalder kring i frikyrkliga Jönköping.

Så visst finns det massor av kul, kreativa, utmanande, tankvärda och provocerande berättelser att föra fram. Det gäller bara att ha budgeten och förmågan att ta till vara på alla bra och kreativa idéer som ryms bland de anställda på museerna. Vi måste våga berätta! Annars tror jag att vi förlorar trovärdighet.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/