Författare Ämne: Dödsstraff i Sverige  (läst 20695 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Dödsstraff i Sverige
« skrivet: november 17, 2004, 02:58 »
Jag råkade snubbla över en liten skrift om bland annat dödstraff i Sverige och insåg att fan vi har detnog ändå ganska bra.

Karl IX, som ansågs vara en gudfruktig kung, beslöt den 20 december 1608 att man i högmåls brott och andra grova saker skulle döma efter Guds lag (Ett tillägg till Kristoffers landslag). De brotts om härledes belades med dödsstraff var:

1. Svordom, memed och annan gudsförsmörjelse
2. Olydnad, missfirmelse och misshandel mot förälde
3. Dråp
4. Sedlighetsbrott tex: mökränkning, våldtäckt, hor, blodskam och sodomi
5. Ocker
6. Falskt vinnesbörd


Däremot

Dödstraffet avskaffas i Sverige 1921 i den allmänna strafflagen och 1972 avskaffas även dödsstraffet under krig.

/ En för natten något morbid Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Kotten

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Dödsstraff i Sverige
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2005, 14:30 »
dödsstraff för svordomar? läskigt, tur att det inte är så nu...

Utloggad Anstai

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Dödsstraff i Sverige
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2006, 22:19 »
Dock användes det inte i praktiken långt innan 1921, min mormors farmors mor dömdes i början av 1800-talet (kan ha varit 1821, men jag minns inte säkert) till dödsstraff, men det omvandlades till fängelse.

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Dödsstraff i Sverige
« Svar #3 skrivet: mars 26, 2006, 14:08 »
Läste för ett tag sedan om att några avrättningar som skett i Sverige under 1600-talet misstänks ha varit sk. ”Suicdalmål”. Där den dömde antagligen hade begått brottet med ambitionen att använda staten som redskap för att ta livet av sig.  Då den som begick självmord i traditionell mening inte kunde få syndernas förlåtelse, och därmed var dömd i den bemärkelsen att få tillbringa livet efter detta på ett varmare ställe. Tydligen så gavs den dödsdömde i samband med sin avrättning syndernas förlåtelse utav en biträdande präst.

Någon som vet mera om dessa rättegångar ???


Ett kanske inte helt jämförbart exempel men dock, är den kontroversiella avrättningen av Gary Gilmor i USA 1977. Vid den tidpunkten hade det inte utförts några avrättningar i USA på 10 år. Så länge den dödsdömda fången bara överklagade sin dom.  Gary Gilmore hade under sin tid i fängelset tidigare gjort upprepade självmords försök.  När han sedan slutade att överklaga sin dom tvingade han medvetet fram sin egen avrättning.  Vilket även kom att öppna dörren för samt spela dödsstraff förespråkarna i händerna.
 :(

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Dödsstraff i Sverige
« Svar #4 skrivet: mars 26, 2006, 14:16 »
Om jag inte missminner mig så var 1910 den sista gången en dödsdom expiderades i Sverige.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Dödsstraff i Sverige
« Svar #5 skrivet: mars 26, 2006, 14:26 »
Vid den sista avrättningen var det första gången som man använde sig av giljotin, den finns i dag att beskåda på polismuseet i Stockholm.

http://www.fib.se/fib_699.html

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
Dödsstraff i Sverige
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2006, 14:52 »
Citat från: "Ethelred"
Läste för ett tag sedan om att några avrättningar som skett i Sverige under 1600-talet misstänks ha varit sk. ”Suicdalmål”. Där den dömde antagligen hade begått brottet med ambitionen att använda staten som redskap för att ta livet av sig.  Då den som begick självmord i traditionell mening inte kunde få syndernas förlåtelse, och därmed var dömd i den bemärkelsen att få tillbringa livet efter detta på ett varmare ställe. Tydligen så gavs den dödsdömde i samband med sin avrättning syndernas förlåtelse utav en biträdande präst.


Ja att begå brott för att få dödsstraff blev så pass vanligt under slutet 1600-talet och början på 1700-talet att man faktiskt slutade döma till dödsdstraff för visa brott där man antog att gärningsmannen eller kvinnan begått brottet enbart för att få dö. Man började istället döma till kroppsstraff och fängelse.

Ett av de vanligaste brotten av detta slag var barnamord. En livstrött man eller kvinna mördade ett barn i sin närhet (ofta gannens eller hyresvärdens) och erkände sedan brottet. Anledningen till att man i första hand valde barn verkar vara att barn ansågs som oskyldiga och därmed skulle få en direktbiljett till paradiset.

Majoriteten av personer som begick den här typen av brott verkar vara unga människor som lämnat sina hembygder och själva flyttat in till staden för att hitta jobb. Många gick säkert från en gemenskap inom bygden till ett anonymt och ensamt liv i staden.

Jag har läst en mycket bra artikel om det när jag läste etnologi i Stockholm, men kan inte hitta artikeln här hemma just nu. Det finns en annan artikel här: Vägen till himlen går över schavotten - En folklig föreställning och dess vedersakare. av Martin Bergman,  som är skriven vid Teologiska i Lund.

Ett mycket intressant ämne :)

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Dödsstraff i Sverige
« Svar #7 skrivet: mars 26, 2006, 15:54 »
Tack...för svaret.

Borttagen kommentar*

 :roll:


*Då det inkommit klagomål på kommentaren och då den inte tillförde något till diskussionen så är den borttagen. /Camilla - administratör

Utloggad hex

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Dödsstraff i Sverige
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2007, 02:02 »
Om jag inte missminner mig så var 1910 den sista gången en dödsdom expiderades i Sverige.

/Reuterdahl
Dödsdomar kan dömas av vilka "domare" som helst. Även i dagstider.. Läs boken"Att dömas till döden" avJonny Ambrius.
Tillägg: Dödstraffet försvann någon gång på 70-talet i krigstid i Svergie

Utloggad RIXER KÄRKI

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
  • Ordförande
    • SUOMI.NU
Diskriminering av Suomer och Saamer
« Svar #9 skrivet: oktober 18, 2012, 02:31 »
Sveriges drottning Kristina utlyste på 1600-talet samma dödsstraff i Sverige som senare massmördaren Carl Gustav Mannerheim 1917 i Finland på alla Finländare.
Finländarna (Suomerna, Saamerna) får dödas utan straff varhelst man stöter på dem.
Förutom att man inte fick något straff fick man enligt Kristinas dekret beslagta den dödades egendom.
JA RIXER KÄRK

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Dödsstraff i Sverige
« Svar #10 skrivet: oktober 18, 2012, 11:59 »
Mannerheim är en hjälte! Kallar du Anticimex för mördare också?
Hell thir regin donaraz!