Författare Ämne: Handyxor och handkilar  (läst 5179 gånger)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Handyxor och handkilar
« skrivet: oktober 19, 2007, 20:27 »
Jag har lärt mig något nytt idag:

*Chopper = ett stenverktyg som tillverkas genom att en egg skapas när avslag slås från en sida (unifacial teknik).
*Chopping tool = ett stenverktyg som tillverkas genom att en egg skapas när avslag slås från två sidor (bifacial teknik)
*Handaxe = ett stenverktyg som tillverkas genom att en egg skapas när avslag slås från två sidor, runt hela eggens omkrets (bifacial teknik).

Här har jag gått och trott att handkil och handyxa är två fullt utbytbara synonymer :-[, men om engelskans handaxe heter handkil (eller handyxa) på svenska, vad heter då Chopper och Chopping tool?

/Micke, generad paleolitikum-novis
« Senast ändrad: oktober 20, 2007, 11:17 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Handyxor och handkilar
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2007, 12:34 »
Ok, nu har jag luskat lite. Så här verkar de svenska begreppen relatera till de engelska:

*Handyxa=Handaxe, chopper & chopping tool
*Handkil=Cleaver

Detta vill säga att det svenska begreppet "handyxa" beskriver alla de ovanstående engelska typerna av stenverktyg som skapas genom att avslag slås från en kärna oberoende av om unifacial eller bifacial teknik används och också oberoende av hur många avslagen är.

Begreppet handkil skapades ursprungligen för att beskriva det som heter cleaver på engelska (ett stort, tjockt avslag vars distala ände retuscherats till en egg). Dock har denna användning blivit mindre konsekvent och begreppet handkil används i dag ofta som synonym till handyxa (t.ex. av Burenhult i "Arkeologi i norden del 1" och i "Sten- och bronsålderns ABC), även om detta ursprungligen torde vara felaktigt.

Så ligger det till, i alla fall om mina informationer är korrekta  :).

/Micke

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Handyxor och handkilar
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2007, 14:27 »
*Chopper = ett stenverktyg som tillverkas genom att en egg skapas när avslag slås från en sida (unifacial teknik).

Jag som trodde Chopper var en ful ombyggd mc....

Nä, nu fortsätter jag att skriva på min nästa bok om småländsk järnålder istället.  ;D
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Handyxor och handkilar
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2007, 19:29 »
Jag har då alltid uppfattad det så att "handkil" i svenskan framförallt används för Acheuléens och MTA-Mousteriens typiska "handaxes", och inte för vad som kallas "cleavers" på engelska. "Cleavers" brukar vara betydligt rundare till formen med en flat sida och nästan ensidig retuschering.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Handyxor och handkilar
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2007, 18:40 »
Det här fyndet i Harplinge som det skrevs om för två år sedan (och rapporterats här i forumet), kallades för "handkil" i pressen, vilket väl stämmer med tty:s definition. Det är väl ingen "cleaver" om jag förstått det rätt?

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=62068
(artikeln verkar finnas kvar)

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Handyxor och handkilar
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2007, 19:58 »
Mats: Som jag sade så används dessa begrepp tämligen slarvigt idag, inte minst i dagspressen skulle jag tro :-). Det det rapporterades om i Harplinge var en "hand ax" med engeskt vokabulär, om jag minns rätt.   

Tty: Intressant, skulle du kunna ge mig ett eget förslag på hur de olika engelska begreppen Chopper, chopping tool, hand ax, och cleaver skall översättas?

I denna artikel från engelska Wikipedia finns bilder på de olika typerna av verktyg vi pratar om, för den som är intresserad.

/Micke