Författare Ämne: "Ny" bildsten funnen  (läst 10325 gånger)

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
"Ny" bildsten funnen
« skrivet: oktober 17, 2007, 23:37 »
Per Widerström har hitta en bildsten på Stenkyrka kyrkogård på Gotland. Mer info på Aardvarchaeology:

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2007/10/new_picture_stone_found_at_ste.php

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2007, 20:54 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2007, 21:24 »
Kul! Men.. varför ska den ställas i kyrkan?
Finns det några särskilda skäl till att den ska stå i kyrkan och inte utomhus där den hittades?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2007, 00:02 »
Nja, varför inte. Stenen har ju säkerligen flyttats från Lillbjärsgravfältet en gång i tiden så varför inte ett par meter till under tak?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #4 skrivet: oktober 19, 2007, 07:58 »
Är stenen uppsatt inomhus lär eventuella imålningar hålla längre.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2007, 08:28 »
Som vanligt när det gäller nya arkeologiska fynd på Gotland rapporteras det flitigt i media.
Förutom Östnytt, har SR Gotland, Dagstidningarna och nättidningen Gotländska Nyheterna gjort inslag.

Tyvärr är de inblandade institutionerna som Länsstyrelse och Länsmuseum sämre på att snabbt rapportera om vad som hittats...

Var stenen skall placeras är inte beslutat, förmodligen är det bättre för den sköra kalkstenen att förvaras under tak så att den skyddas från nedbrytning av vädrets makter.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #6 skrivet: oktober 28, 2007, 17:58 »
Jo, naturligtvis ska den stå skyddad under tak.. jag menade mest varför den ska stå i kyrkan och inte få ett eget tak som Rökstenen? Den är ju inte kristen så varför vill de ha den i kyrkan? Så kostsamt kan det väl inte vara att snickra ihop ett eget litet skjul åt den? Ett tak med glasväggar bara så att den kan beskådas. Kyrkorna har ju inte för vana att stå öppna nu som de gjorde förr vilket gör att stenen inte kommer att kunna ses av så många och det är ju trots allt en minnessten vi talar om.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #7 skrivet: oktober 30, 2007, 20:19 »
Den är ju inte kristen så varför vill de ha den i kyrkan?

Kan en sten överhuvudtaget vara kristen?
Skämt och sido... Det är väll snarare tratition att kyrkorummen fylls även med ickekristen symblik och ickekristna motiv. Det är väll bra och ekumeniskt?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #8 skrivet: oktober 31, 2007, 11:12 »
Tycker Gandalf har en poäng där. Upplever inte kyrkorna lika tillgängliga som de var förr, tyvärr, de innehåller ju mycket intressant. Så man kanske ska tänka sig för i framtiden när man stoppar in nytillkomna grejer i dem, man utnyttjar dem ju i så fall som museer, men som sådana har de ju inte alltid några bestämda öppettider mm.

/Mats

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #9 skrivet: oktober 31, 2007, 13:22 »
En fördel med just kyrkorna är de finns tillgängliga och att de i de allra flesta fall är tillgängliga stora delar av året om än inte annat genom att ringa kyrkovaktmästaren (jag har aldrig blivit nekad att gå in en kyrka, dock kan det ta en stund om inte planerat resan i förväg), de är i de allra flesta fall beständiga och förhållandevis lätta att hitta.

Tyvärr är det inte så enkelt som att bara spika upp ett hus, man skall ha mark (som skall vara tillgänglig under en lång tid fram över), man skall ha byggnadslov, tillsyn av byggnaden etc. man måste bygga en stig upp till byggnaden, vissa restriktioner om markanvändning kring byggnaden, tjurar är t ex inte så bra, ev. kan det behövas el, handikappsanpassning av stig och byggnad etc. Det finns många regler som gör det förhållandevis svårt och dyrt att bygga upp små skyddstak/hus.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #10 skrivet: oktober 31, 2007, 18:12 »
Ja, det stämmer i och för sig, det är ofta omständigt och dyrt när det ska till en separat byggnad.
Men ringa kyrkovaktmästaren, ja, det har jag också gjort någon gång när jag verkligen färdats till en speciell kyrka för att få se något som jag hört talas om eller så. Men det är nog inget folk gör om man bara "råkar ha vägarna förbi". I alla fall inte folk utan nörd-status.

Ja, det är inget lätt problem det här, egentligen. Är det ett exceptionellt fynd kanske ett riktigt museum är rätta platsen, men det finns förstås problem med det också, utrymmena är ju begränsade.

/Mats

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #11 skrivet: november 03, 2007, 01:41 »
Tja, man får väl utgå ifrån att kyrkan äger marken de närmaste metrarna från byggnaden? Stenen hittades ju precis utanför väggen så det behövs nog inte så mycket handikappsanpassning och tjurar brukar väl inte stryka runt kyrkorna nuförtiden? Jag tycker att det där är att göra en höna av en fjäder. Det handlar om kultur och kulturminnesvård, hur svårt kan det vara? Om kyrkan nu ska envisas med att leka övervakare åt förkristna attiraljer så får de väl stå för denna skötsel i den påstådda ödmjukhetens namn. Det vore mäkta intressant om det hittades en Frejstatyett med en svullen fallos utanför en kyrka.. skulle de förvara den inomhus också ;D

Angående att kontakta kyrkvaktmästaren för öppning av lokalen så vill jag påpeka att de flesta hedningar inte är medlemmar i kyrkan och kyrkan har ingen som helst skyldighet att öppna för en ickemedlem. Jag har velat se kyrkor många gånger eftersom jag uppskattar arkitekturen men eftersom jag inte 'ser kristen ut' så har jag nekats inträde. Vad har du för tips åt mig om jag vill se mitt fädernearv som står undangömt i en kyrka jag inte har tillgång till?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #12 skrivet: november 03, 2007, 13:04 »
Detta ligger kanske lite utanför ämnet men aktualiserar frågan om hur svårt det är att tillgängliggöra vårt kulturarv när det gäller kyrkor. Det här med att ringa till en kyrka har nämligen blivit svårare de senaste åren. Och då menar jag att hitta telefonnumret. Ta t.ex. den berömda Bollerup kyrka på Österlen med sitt rundtorn och fantastiska målningar. Slår man ”Bollerup kyrka” på Eniro ger detta ingen träff. Slår man bara ”Bollerup” kommer man till Bollerups lantbruksinstitut. Slår man ”Svenska kyrkan Bollerup” känns man inte vid att ha en sådan historisk klenod.
I ren desperation skriver man kanske bara ”Svenska kyrkan”. Då får man 421 hänvisningar.
Lägger man till ”Skåne” i sökorden ges dock bara tre alternativ – alla nästan lika meningslösa. Du hamnar på ”Svenska kyrkan Lunds stift”, en text som inlagts på Eniro. Massa text, inget brukbart mer än den förtroendegivande texten ”Letar du efter din församling? Klicka på vår logotyp”. En klick på logon och du hamnar på Lunds stifta hemsida. En liten oansenlig knapp ”Församlingar” leder till en Skånekarta och du chansar på Skurup-Ystad-området vilket ju är helt fel trots att Bollerup borde ligga i området. Kartan Tomellilla ger dock bingo och du får upp en stor karta över Österlens kontrakt. Här står Bollerup som nr 4 i lilla Smedstorp församling men mer information ges inte. Telefonnummer? Existerar inte. Backar man nu tillbaka gäller det att hitta Smedstorp i Svensk kyrkans lista. Tro sedan inte att det under Smedstorp anges vilka kyrkor som tillhör församlingen. Ånej, du ska minsann veta Svenska kyrkans interna organisation för att kunna hitta telefonnumret till rätt kyrka.

En tröst är att man alltid bemöts på ett vänligt sätt när man väl hittar fram. Men vägen dit! Skärpning Svenska kyrkan!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #13 skrivet: november 03, 2007, 16:24 »
Angående att kontakta kyrkvaktmästaren för öppning av lokalen så vill jag påpeka att de flesta hedningar inte är medlemmar i kyrkan och kyrkan har ingen som helst skyldighet att öppna för en ickemedlem.

Jag ser inte heller speciellt "kristen" ut (hur ser en sån ut egentligen) men de gånger jag velat komma in i kyrkor så har det aldrig varit något som helst problem (dessutom under icke-turistsässong). Särskillt i Stenkyrka kyrka var de extra trevliga. Jag har inte heller blivit tillfråga om jag är medlem i Svenska kyrkan. Var står det skrivet att de endast är skyldiga att öppna för medlemmar? Jag undrar vem det är som gör en höna av en fjäder? ;)

Däremot håller jag med om att det kan vara svårt att hitta telefonnummer ibland men i regel så finns det personal i församlingshemmet så det är bara att gå och knacka på men det är ju inte alltid man vill åka på vinst och förlust.

Det är ganska vanligt med bildstenar i vapenhus på Gotland, att ha dem utomhus skadar stenens yta (även om den står under tak) och leder till ökade kostnader för underhåll, både av stenen och taket. Dessutom så vet vi inte riktigt vad konservering av bild- och runstenar gör med dem på sikt. Visst bör kulturarvet vara så tillgängligt som möjligt men man måste ta både ekonomiska och bevarandeaspekten med i beräkningen. I annat fall kan man ju lika gärna argumentera för att allt som förvaras i museernas arkiv inte heller är tillgängliga eftersom man måste boka tid för att titta på dem.

/Johan

: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #14 skrivet: november 03, 2007, 17:38 »
Kulturminneslagen säger att man måste söka tillstånd från länsstyrelsen om man ska uppföra en byggnad på t ex en kyrkogård. Känner nån till ett exempel där man gett tillstånd och satt upp ett tak över en runsten/bildsten på en kyrkogård/kyrkotomt? I annat fall finns det exmepel där man ställt upp stenen under tak strax utanför kyrkogården, t ex Rökstenen och Sparlösastenen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #15 skrivet: november 03, 2007, 17:45 »
Däremot håller jag med om att det kan vara svårt att hitta telefonnummer ibland men i regel så finns det personal i församlingshemmet så det är bara att gå och knacka på men det är ju inte alltid man vill åka på vinst och förlust.

Jag kan tipsa om www.svenskakyrkan.se  där man kan klicka sig fram på en karta (under fliken kontakt/hitta din kyrka)  eller söka på län, kommun och församlig (under kontakt/sök din församling). Hade själv ett ärende i tjänsten till en kyrka nyligen och blev förvånad över hur bra sökfunktion de hade.

/Micke 

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #16 skrivet: november 03, 2007, 18:03 »
Citat från: Micke
Jag kan tipsa om www.svenskakyrkan.se  där man kan klicka sig fram på en karta (under fliken kontakt/hitta din kyrka)  eller söka på län, kommun och församlig (under kontakt/sök din församling). Hade själv ett ärende i tjänsten till en kyrka nyligen och blev förvånad över hur bra sökfunktion de hade.

Problem uppstår när man spontant vill besöka en kyrka men det kommer att lösa sig när trådlöst internet blir mer utbrett. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #17 skrivet: november 03, 2007, 18:11 »
Jag ser inte heller speciellt "kristen" ut (hur ser en sån ut egentligen)

För mer information om detta: se gruppen "The Kristet utseende".
Själv ser jag otroligt kristen ut, även om jag inte är det. Det har med all säkerhet med min frikyrkobakgrund att göra. Barndomen sätter sina spår...

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #18 skrivet: november 03, 2007, 20:50 »
Var står det skrivet att de endast är skyldiga att öppna för medlemmar?

Det står ingenstans och det var inte heller vad jag sa. Jag sa att det inte har skyldighet att öppna för en ickemedlem, det är skilnad. Allt beror på den person man råkar få tag i för tillfället.

Jag märker nu att det inte alltid lönar sig att skriva vad man tänker så jag försöker mig på en tafatt förklaring. Att inte se kristen ut är hur jag definierar sådana som kyrkvaktmästare, präster m.m. kan iaktta en viss skepsis till. Här i Norrköping har det tidvis förekommit en hel del meningslös aktivitet som vältning av gravstenar, vandalisering av kyrkor, uppspikade djur på kyrkportar, stöld av kyrkogårdsdekorationer etc. Detta beror på att det finns en ganska stor samling 'satanister' här som ibland vill ha uppmärksamhet. När en sån som jag då knallar in i en kyrka och vill ha den öppnad av vilken anledning det nu kan vara så ser personalen en storväxt, långhårig, skäggig, svartklädd person med ett enligt vissa hotfullt utseende. Ni kanske kan göra kopplingen själva? Det här kanske bara är lokalt men det har hänt ett flertal gånger att jag blivit förhörd av poliser när jag varit på mina släktingars gravar och tänt ljus för dem eftersom någon 'vän av ordning' har reagerat på mitt utseende, det har säkert också med att göra att jag helst besöker kyrkogårdar nattetid. Jag har också blivit nekad inträde i en av stans största och finaste kyrkor (S:t Matteus Kyrka) på grund av mitt yttre. Det handlar inte om att se kristen ut, det handlar om att inte göra det och jag hoppas att jag nu klargjort vad jag menar.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: "Ny" bildsten funnen
« Svar #19 skrivet: november 03, 2007, 21:42 »
Jo, de har faktiskt en skyldighet att öppna även för ickemedlemmar. Enligt vår Kulturminneslag tillhör kulturarvet alla (detta inkluderar många av Svenska kyrkans kyrkor som regleras av §4) vilket borde innebära att de inte kan vägra någon tillträde. Sen kan det ju faktiskt vara så att de inte har tid just då etc men de har mig veterligen inga paragrafer i ryggen som ger dem rätt att inte öppna. Detta hindrar dem ju inte att göra det p g a fördommar osv vilket självklart är beklagligt men det har inget med Svenska kyrkan som religiös organisation att göra.

Åter till ämnet nu.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :