Mitt ursprungliga inlägg var en kritik av den romantiserade version av vikingatiden som inte finns belagt i källorna.
Min personliga uppfattning av vikingatiden är splittrad. Tidsperioden har många positiva sidor, några av dem är hög kvalitet på konsthantverk och båtbyggeoch navigation, samt
dramatiskas handels och upptäcktsresor.
Speciellt vill jag peka på arabiska källor som ofta förbisetts. Se exempelvis ne 50 arabiska källor som Seipell plockat fram, sammanlagt 140 sidor, som inte finjns på svenska eller engelska:
.
"Titel Rerum Normannicarum fontes arabici / e libris quum typis expressis tum manu scriptis collegit, et sumptibus universitatis Osloensis edidit Alexander Seippel
Ort/förlag/år Osloae : Brøgger, 1896-1928 "
Annan författare Seippel, Alexander
De flesta finns i fransk översättning hod Dozy.
Men vikingatiden hade många svagheter, som att inte använda skrivkonsten i samma utsträckning som övriga Europa.
Min huvudtes är att allt inte försämrades med kristendommens införarne i Danmark 963.
Som alltid vid utveckling, en del blev bättre, en del sämre.
Vad beträffar kvinnans ställning tror jag den var bättre i Norden en ett flertal andra ländet typ Grekland eller Spanien, inte bara under vikingatiden utan också före och efter.
Så sent som på 1500-talet hittade jag en rapport från en dansk änka som skickats på diplomatisk mujppdrag till Lübeck från danske kungen. Dedt hade nog inte varit möjligt på 1u800-talet. Vad beträffar våldet på Island kan sagorna inte varit representativa.
De har snarare samlats för att vara spännande berättelser.
Givetvis fanns både hjälter och skurkar på vikingatiden. Fast troligen fanns även folk som den egna sidan såg som hjälter och fienden so m snattsvarta skurkar.
Fast jag skulle nog säga att 800-talets England och Frankrike var en våldsam nepok, av vikingar, sarasees, upprorare och segimtrogna.
Här hemma tog kungar och hövdingar blodig hämnd på vikingatiden. Jämfört med Europa på första hälten av 1900-talet eller i dagens mellersta östern var dock det skandinaviska våldet på hemmaplan rätt blygsamt.