Författare Ämne: Modern asotro och vikingatiden  (läst 20649 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Modern asotro och vikingatiden
« skrivet: oktober 11, 2007, 16:34 »
 >:(Broschyren "Hur man blir asatroende idag" skriver:
Citera
Exempel på de områden där vikingatiden stod mycket högt i förhållande till sin omvärld, var demokrati, kvinnans ställning, rättsäkerhet, religionsfrihet, personlig frihet
Vikingatiden var visst ett ganska utvecklat samhälle när araber och västeuropeer för första gången började skildra dem på 700-800-talet.
demokrati i modern mening där kungar och hövdingar inte styrde
Jag har gått igenom de skriftliga källorna.Men jag reagerar på ordvalet hos de moderna asatroende.
Från de källor vi har från 700-1000-talen kan vi inte styra ett sådant uttalande.
Vi hade ting, men knappat demokrati. Parlament fanns ju även i de flesta andra europeiska länder.Maktmissbruk och mord från kungar och hövdingar är belagda i källorna. Blodshämd förekom.Ordet "rättssäkerhet" tycks mig malplacerat.
Kvinnorna hade en friare ställning blant annat för att kroppar och sex ´för klvinnor inte var kontrollerat som i exempelvis Grekland och andra medelhavsländer. Men det skall inte blandas ihop med modern jämställdhet.
Personligen anser jag att man varken skall romantisera eller nedvärdera vikingatiden, utan erkänna att vår kunskap är mycket begränsad.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2007, 12:51 »
Jag håller med dig. Vikingatiden hålls ideligen fram som exempel på idealförhållanden. En gång var den förebild för nationalistiska strömningar, nu för jämställdhet och personlig frihet, allt i tidens anda.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2007, 11:41 »
Visst finns det de som alltid vill hålla fram samhällena här i norr under vikingatiden som nåt slags idealsamhälle, men man skall alltid tänka på att jämföra samhället med samtida samhällen, inte nutidens.

Demokrati:
Demokrati enligt vårt sätt att se på den har inte funnits innan modern tid, i det antika Grekland fanns protodemokrati i form av först timokrati (de rika styr) och senare demokrati (alla *fria* män). Skall man klaga på ordvalet demokrati, så får man se till varifrån ordet kommer.
Däremot fanns det, som du säger liknande statsskick i Europa, bland annat Witenagemot i (nutida) England och råd i (nutida) Spanien. Skillnaden mellan dessa var emellertid att tingen i norden var till för alla *fria* män, liksom demokratin i grekland, Witenagemot var till för några få (Witans), medan råden i Spanien inte var till för gemene man innan 1118 (alltså efter vikingatiden).

Jämlikhet:
Den arabiska poeten al-Gazal skrev att den danske drottningen berättade att: "Svartsjuka var okänt i deras land, att kvinnor stannade hos sina män av deras egen fria vilja och lämnade dem närhelst de skulle vilja."
I de isländska sagorna berättas dessutom oftare att kvinnor begär "skilsmässa" än män.
De isländska Grágás, tillåter skilsmässa på tre grunder:
1. Om de gav varanda "stora sår".
2. Om de var för fattiga för att försörja varann.
3. Om mannen försökte föra kvinnan utomlands mot hennes vilja.
Faktum är att under en ganska lång tide efter norden kristnades, så hade kvinnan i norden större rätt att begära skilsmässa än i resten av Europa.
Läser man om Sigrid Storråda, så får man dessutom inblick i vilka rättigheter en änka hade.

Rättssäkerhet vet jag inte tillräckligt mycket om för att tala om, men som du avslutar ditt inlägg: "Personligen anser jag att man varken skall romantisera eller nedvärdera vikingatiden, utan erkänna att vår kunskap är mycket begränsad.", det håller jag fullständigt med om, men det skadar inte att använda oss av den kunskapen vi har. :)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2007, 15:29 »
Jag håller inte med Sindre angående vikingatida demokrati.Visst fanns det ting, men med begränsad makt. De isländska sagarno berättar om omröstningar under hot om våld från stormän, och om hur om man inte kom överens började göra upp med svärd.
Även Saxo och Snorre och de andra källorna förstärker mitt intryck av att mycket av den rejäla makten låg hos kungen och stormännen. Vi vet att blodig maktkamp förekom både i Norge och Danmark under 800 och 900-talen mellan olika kungasöner, och kungar med hårda nypor som Harald Hårråde gjorde att vikingar flydde till Island långt före kristnandet.
Visst, Norden var under vikingatiden inte sämre på "demokrati" än övriga länder,men heller iknappast "mycket högt i förhållande till sin omvärld"
Varken England eller Spanien utmärker sig för folkstyre, eftersom länderna långa tider styrdes av utländska erövrare.
Kvinnorna hade en fiare ställning än många andra länder i Norden, men det fanns paralleller till exempel hos nordkeltiska stammar.
Men kvinnorna var friare i Norden under en betydligt längre tidsperiod än vikingatiden.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2007, 18:41 »
Utgår man från runstenematerialet (som självklart inte behöver vara representativa för övriga Norden) så ser man att rent arvsmässigt var kvinnan underordnad mannen, hon kunde inte äga jord förrän mannen (och eventuella söner) inte fanns med i bilden längre och troligtvis inte rösta på tinget förrän då. Detta gäller främst runstensmaterialet i Mälardalslandskapen, detta är inte alls lika "ofta" (runstenar som omtalar kvinnligt arv är i minoritet) förekommande på de småländska runstenarna. Under sen vikingatid/tidig meldetid fanns det två sätt för en kvinna att bli framgångsrik om man ska generalisera, gifta sig rikt eller gå i kloster.

Gällande personlig frihet så ser jag snarare att möjligheterna att slå sig fram i världen och göra sig ett namn var intimt förknippat med vilken klass man tillhörde.

Jag tror att det ligger i människans natur att säga att det var "bättre förr". ::)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2007, 10:37 »
Ja, kvinnans ställning innan kristnandet upphöjs ju ibland i skyarna. Man får dock inte glömma bort "frillo"-systemet exempelvis, hur kul var det för hustrun egentligen? I den sexuella frihetens namn borde väl hon fått hålla sig med motsvarande älskare, inom hushållet, men det har man ju inte hört talas om.
/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2007, 14:06 »
Om man betänker asarna/vanernas kön så ser man iaf att kvinnans makt var tämligen stor hos dem. Att dyrkandet av kvinnan som gudinna även borde ha resulterat i ett visst mått av jämlikhet "i verkligheten" är antagligen en inte alltför våghalsig gissning.

Völvor, diser, asynjor osv... När Oden lär sig sejda kallas han omanlig - men det betyder inte att respekten och makten hos kvinnorna var lägre. Det var helt enkelt en ovanlig sysselsättning för en man.
Ibn-Fadlan nämner kvinnor som sexuellt frimodiga, minst lika mycket som männen.

Kortfattat så vet vi för lite, men nog tycker jag mig ana en ganska stark kvinnoroll under vikingatiden.

Glömde nästan: Oden och Freja delar ju på de fallna krigarna, något som man ofta bortsett ifrån, antagligen för att valhalla låter häftigare än Folkvang. En viking som gick till strid ansåg med största sannolikhet att dessa platser var "lika fina" att komma till i händelse av att han skulle råka dö.
Det är ju ett fint exempel på jämlikhet om man utgår från att asatron speglar hur det vikingatida samhället såg ut.

Sköldmön är även hon ett intressant fenomen i norröna skrifter.


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2007, 20:34 »
Visst, kvinnans roll inom det egna hushållet var säkert stark men det innebär inte att hon kunde göra vad som föll henne in. Jag tycker mig snarare se att det finns tydliga gränser för vad som ansågs normalt att göra som man respektive kvinna, möjligtvis hade kvinnan en större möjlighet att slå sig in på mannens domäner under vissa omständigheter (t ex i frånvaro av en man som kunde försvara familjen heder) än tvärt om (se diskussionerna kring Ergi-begreppet här på forumet). Detta innebär dock inte att den "personliga friheten" sträckte sig längre än vad som ansågs acceptabelt inom det egna könet eller klassen/ätten, den som överskred dessa gränser kunde anses som både konstig och farligt, särskillt när det gällde etablerade könsmönster.

/Johan

: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #8 skrivet: oktober 15, 2007, 22:08 »
Visst var säkerligen könsrollerna väldigt fasta under vikingatiden, - det var ju snudd på ett måste.

Sen vet jag inte om jag riktigt håller med om kvinnornas äganderätt, Hillersjöhällen påvisar att kvinnan hade en stark arvsrätt. Det finns väl även ett flertal stenar resta av kvinnor som tyder på att de alls inte "stod tysta i bakgrunden" - eget citat :)

Som tidigare sagts i denna tråd bör vikingatidens kvinnoroll bedömas utifrån samtiden, eller helst av allt - den kristna synen på hur kvinnan skall (skulle) vara med arvssynden och allt vad det innebar. I det perspektivet så är jag benägen att hävda att det var bättre förr.


Inte minst tycker jag att det är värdefullt att läsa Snorres texter och utifrån hur kvinnorna skildras där bilda sig en uppfattning - de var ofta väldigt självständiga, starka och styrde ofta männen.


Utloggad Sunniva Saksvik

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #9 skrivet: oktober 16, 2007, 00:03 »
Kan jeg bare få skyte inn at det ikke er ALLE moderne åsatroende som har et slikt romantisert bilde av fortiden? Noen av oss har et ganske pragmatisk syn på det faktum at vi er moderne hedninger som har omtrent like lite med den historiske norrøne tro som vårt demokrati har med den historiske norrøne statsforfatning. For eksempel.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #10 skrivet: oktober 16, 2007, 00:30 »
>:(Broschyren "Hur man blir asatroende idag" skriver:
Citera
Exempel på de områden där vikingatiden stod mycket högt i förhållande till sin omvärld, var demokrati, kvinnans ställning, rättsäkerhet, religionsfrihet, personlig frihet
För det första framgår det inte vad det är för en broschyr du citerar och vem som har gett ut den, av den anledningen tycker jag att du är helt ute och cyklar när du lägger din anklagelse i "de moderna asatroendes" munnar. Låt den som ansvarar för utgivningen svara för sig själv och blanda inte in oss andra i dina anklagelser om 'vår' kunskap.

För det andra förstår jag inte varför du gör jämförelser med moderna begrepp om jämlikhet och demokrati etc. Du citerar ju själv "i förhållande till sin omvärld". Bestrid det i sin rätta miljö istället för att blanda in moderna begrepp och tolkningar. Har någon någonsin påstått att de på vikingatiden använde sig av 1900-tals resonemang?


Vikingatiden var visst ett ganska utvecklat samhälle när araber och västeuropeer för första gången började skildra dem på 700-800-talet.
Ja, det skulle jag vilja påstå att den var. Jag har mången gång hört forskare och historiker framställa vikingatiden som en högkultur. Vad menar du själv att vikingatiden var?

Vi hade ting, men knappat demokrati. /../ Ordet "rättssäkerhet" tycks mig malplacerat.
Hur menar du att tinget fungerade om inte med omröstningar? Röster köptes då som nu så jag ser ingen större skilnad. Rättssäkerhet - vad menar du med det? Vi har Palme, Kennedy, Anna Lind osv.. är det rättssäkerhet? Maktmissbruk och mord är väl inget som hör forntiden till? Menar du att det inte existerar längre?

Kvinnorna hade en friare ställning blant annat för att kroppar och sex ´för klvinnor inte var kontrollerat som i exempelvis Grekland och andra medelhavsländer. Men det skall inte blandas ihop med modern jämställdhet.
Det har väl säkerställts så gott det går att det fanns kvinnor till salu i nordens forntid. Det betyder inte att de jobbade åt en halick eller att de var tvingade till detta och att de stod under mannens förtryck. Hur det var vet vi inte men eftersom vi inte vet så bör du också akta dig för att lägga värderingar i munnen på historien precis som alla andra. Det är väl för övrigt ingen som har blandat in modern jämställdhet i det du citerar? "i förhållande till sin omvärld" var den fras du citerade, vari läser du in modern jämställdhet i det?

Personligen anser jag att man varken skall romantisera eller nedvärdera vikingatiden, utan erkänna att vår kunskap är mycket begränsad.
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag kan dock ana ett visst mått av nedvärdering i din syn på nämnda epok för att inte tala om din uppenbarligen nedvärderande syn på moderna asatroende. Du kanske skulle träffa några och prata lite med olika grupper innan du dömer oss alla efter en hittills annonym broschyr?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #11 skrivet: oktober 16, 2007, 08:12 »
Sen vet jag inte om jag riktigt håller med om kvinnornas äganderätt, Hillersjöhällen påvisar att kvinnan hade en stark arvsrätt. Det finns väl även ett flertal stenar resta av kvinnor som tyder på att de alls inte "stod tysta i bakgrunden" - eget citat :)

Läser du denna runsten så ser du med all tydlighet att att Gerlög inte ärdvde nåt förrän alla manliga släktingar (plus en dotter) var ute ur bilden. Samma sak med mig veterligen alla andra stenar som omtalar kvinnlig arvsrätt. Läs mer på Stockholms läns museums hemsida. Det är en både intressant och tragisk berättelse.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #12 skrivet: oktober 16, 2007, 12:19 »

Vi hade ting, men knappat demokrati. /../ Ordet "rättssäkerhet" tycks mig malplacerat.
Hur menar du att tinget fungerade om inte med omröstningar? Röster köptes då som nu så jag ser ingen större skilnad. Rättssäkerhet - vad menar du med det? Vi har Palme, Kennedy, Anna Lind osv.. är det rättssäkerhet? Maktmissbruk och mord är väl inget som hör forntiden till? Menar du att det inte existerar längre?

Om man jämför rättssäkerheten i dagens nordiska länder med rättssäkerheten under vikingatiden så får man ju trots allt hoppas att den är bättre idag. Skam vore ju annars.
Sen vad Anna Lind och Palme har med det resonemanget att göra kan man ju fråga sig.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #13 skrivet: oktober 16, 2007, 12:31 »
Att dyrkandet av kvinnan som gudinna även borde ha resulterat i ett visst mått av jämlikhet "i verkligheten" är antagligen en inte alltför våghalsig gissning.

Antiken Grekland kan ju knappast sägas vara något könsjämlikt samhälle. Trots det hade man ett flertal gudinnor och andra kvinnliga väsen som man dyrkade.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #14 skrivet: oktober 17, 2007, 01:28 »
För det första framgår det inte vad det är för en broschyr du citerar och vem som har gett ut den, av den anledningen tycker jag att du är helt ute och cyklar när du lägger din anklagelse i "de moderna asatroendes" munnar. Låt den som ansvarar för utgivningen svara för sig själv och blanda inte in oss andra i dina anklagelser om 'vår' kunskap.

Tack Gandalf för att du som vanligt säger rätt saker istället för som jag, kasta mig in i diskussionen utan att se mig om.
Som flera har sagt nu, så har Asatroende idag lika stor variation i sin tro och syn på världen, som de flesta andra utövare av olika religioner. Huruvida vi anser att det "var bättre förr" eller inte är helt personligt, och inte tecken på någon speciell tro.

http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/CD/jlarsson/jlarsson.pdf (läs hela)
Angående kvinnors roll i vikingatidens samhälle. Intressant och djupgående.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #15 skrivet: oktober 17, 2007, 09:51 »
Huruvida vi anser att det "var bättre förr" eller inte är helt personligt, och inte tecken på någon speciell tro.

Det här tror jag är lite av en förenkling. Mitt intryck är att ett romantiserande av forntiden är något som är överrepresenterat hos de som idag kallar sig för asatroende om man jämför med övriga samhället, och jag tror inte att det är en slump. Istället tror jag att det har att göra med nyhedendomens rötter i 1800-talets romantiska rörelse, och sålunda har just en djup och bred ideologisk/religiös botten och inte alls bara handlar om en personlig inställning. (Som alltid refererar jag till Huttons studie av detta fenomen i "Triumph of the Moon"). Sedan är det självklart att detta är generaliserande och naturligtvis inte alls gäller alla.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #16 skrivet: oktober 17, 2007, 10:11 »
Om man jämför rättssäkerheten i dagens nordiska länder med rättssäkerheten under vikingatiden så får man ju trots allt hoppas att den är bättre idag.
Jag är inte så säker på det. Jag tror, och jag betonar att detta är en personlig uppfattning, att dagens ledare står under sämre beskydd än forna tiders. Mycket har förändrats, vi har en helt annan teknik/teknologi idag och vapenmakten är totalt annorlunda. Idag kan du ha ihjäl en person under bevakning utan att någon hinner hindra det med långdistansvapen, tidsinställda och fjärrstyrda mekanismer osv. Livvakter och skottsäkra västar hjälper föga där. Forna tiders ledare hade oftast kämpat sig till den makt de hade och visat sin styrka på slagfältet eller som vältalande retoriker på tinget istället för att bli diffust invalda som rikets ledare via ett parti. Det är ett nästan historiskt faktum att de ledare som satts till makten utan folkets stöd har klarat sig sämst emedan de som visat sig värdiga har suttit längre med hot endast från konkurrenter om makten. Detta gäller än idag även om det idag handlar mer om politiskt undanträngande ur maktens korridorer än om personvåld. Vi har idag som folk blivit mer förslappade också och tar inga direkta initiativ när det gäller utbyte av ledarskap vilket gör att maktens herrar och damer sitter tryggare på sin plats än förr då de troligtvis fick bevisa sin makt mer konkret än vad som sker idag då allt är så invecklat att vanligt folk inte begriper vad som händer förrän det redan har hänt.

Media har förvisso gjort sitt till tryggheten. Idag måste inte ledarna visa sig publikt för att synas utan framträder med större framgång via mediakanaler vilket i sin tur leder till ökad säkerhet men detta går inte att jämföra med forna tiders eriksgator och liknande. Skulle vi återgå till vikingatida eller medeltida sätt att visa sig för pöbeln så skulle det saknas fler ledare än det gör idag på grund av säkerhetsbrister. Saken är väl den att forna tiders ledare hade verklig makt emedan dagens ledare har den sortens makt som bara utbildade förstår och folket lägger sig inte i mer än en gång vart fjärde år och även där börjar intresset tryta på många punkter nu när det har börjat handla mer om blockval än personval. Vad jag försöker komma fram till är att säkerheten inte har förbättrats nämnvärt utan interaktiviteten från den stora massan har snarare svalnat och därför upplevs säkerheten som större. Palme och Anna är exempel på att detta är en illusion om någon verkligen vill interagera.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #17 skrivet: oktober 17, 2007, 12:22 »
Broschyren "Hur man blir asatroende idag" skriver:
Citat
Citera
Exempel på de områden där vikingatiden stod mycket högt i förhållande till sin omvärld, var demokrati, kvinnans ställning, rättsäkerhet, religionsfrihet, personlig frihet
Citat Gandalf 071016:
Citera
För det första framgår det inte vad det är för en broschyr du citerar och vem som har gett ut den, av den anledningen tycker jag att du är helt ute och cyklar när du lägger din anklagelse i "de moderna asatroendes" munnar. Låt den som ansvarar
. Broschyren "Hur man blir en asatroende" skickades till Fotevikens museum. Min kritik riktar sig givetvis till den förening som skickat broschyren. Givetvis "anklagar" jag inte asatroende som inte är med i föreningen eller delar broschyrens uppfattning.
Jag vill understryka att jag inte "dömt ut" moderna asatroende, deras tro är inte mitt fackområde.
Vad jag reagerar mot är tron på"en svunnen guldålder" på vikingatiden som man ibland kan träffa på, som inte beläggs av skriftliga källor.
Jag "nedvärderar" helle inte vikingatiden. På vissa områden var de mycket avancerade, som sjöfart, handel och upptäckter.
En av deras svagheter var att de var till stor del en muntlig civilisation, och de flesta texter som eventuellt fanns har förstörts. I stora drag är vi hänvisade till texter som skrivits av utlänningar, eller berättelser som skrivits ner några hundra år senare enligt muntlig tradition.
Tyvärr har nordiska asatroende inte skrivit något utom runstenar och några få övriga inskrifter.
Exemplet Litauen visar hur ett hednisk kungarike kunde överleva långt in på 1300-talet.
Man kan spekulera om asatron i Norden hade överlevt längre om frankerna inte tvingat de hedniska sachsarna i Holstein till underkastelse.
"Demokrati" är naturligtvis svårt att debatera just därför att källorna är så sena, utom "Vita Anscari" och några till. Personligen skulle jag jämföra vikingarna med keltera och deras folkförsamlingar, där vi visst hade omröstningar men att en stor del av makten låg hos kungar och hövdingar. Somliga forskare, som skotten McIver, menar att det fortfarande är be besuttna som i praktiken styr demokratierna.
I korthet skall jag sammanfatta min ståndpunkt: bristen på samtida källor gör att vi måste uttala oss om vikingatiden med stor försiktighet.Att vikingatidens Norden skulle vara så mycket bättre än alla andra länder och epoker betviuvlar jag dock.
 Ett stort problem är också att de källor vi har är långt ifrån opartiska.
Ett exempel är den sachsiske grev Kollos besök i Danmark 846, såsom den återges av munkarna i Sain Germain des Près. Här beskrivs hur Ragnar Lodbrog lägger fram sina troféer framför danske kungen och han skryter om att han tvingat frankerna till tribut. Hur kan man avgöra om det finns någon sanning i berättelsen, utom det faktum att Kollo enligt andra källor verkligen besökt sig i Danmark?

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #18 skrivet: oktober 17, 2007, 13:03 »
Ja, det råder väl inget tvivel om att våra nordiska förfäder var ett skrytsamt folk som inte drog sig för att skarva lite extra i sin framhävelse ::)

Jag tror nog att asatron hade levt längre om inte kungamakterna hade sett så många fördelar med ett religionsskifte men det är ju bara spekulation. Det var väl svårt att överleva i ett alltmer kristet europa som inte ville ha med hedningar att skaffa kan jag tro.

En guldålder var det ju på sätt och vis, vi har mycket att tacka vikingatiden för. Jag tror dock att den mest generella uppfattningen hos asatroende är att det var bättre på många sätt på den tiden men att de inte skulle vilja ha den tiden tillbaka på grund av att det var så mycket som var sämre. Jag tror också att romantiseringen beror mycket på att de nordiska länderna, med Sverige i spetsen, inte verkar vilja erkänna den tiden med allt som därtill hör. Det verkar ibland som att norden skäms för sin historia vilket jag absolut inte förstår. Om vikingatiden skulle få lite mer erkännande så kanske romantiseringen skulle avta något? Det finns exempelvis en hel del personligheter som skulle kunna föräras med statyer eller minnesmärken runt om i landet för att lyfta fram den egna historien. Tittar man på minnesvårder runt om i landet så hittar man mest kungar från sen medeltid och framåt och man kan få känslan av att landet inte fanns innan det blev kristnat. (på sätt och vis också sant men ändå). Långt ifrån alla asatroende lever dock i det förgångna och de som gör det får väl tala för sig själva, jag är dock övertygad om att det är det teologiska som frodas idag snarare än romantiserade bilder av obesegrade hjältar med skinande skepp och rustningar. De flesta asatroende jag talat med är däremot ganska belästa i historien och har en ganska sund uppfattning om hur det egentligen såg ut.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #19 skrivet: oktober 17, 2007, 16:11 »
Om man jämför rättssäkerheten i dagens nordiska länder med rättssäkerheten under vikingatiden så får man ju trots allt hoppas att den är bättre idag.
Jag är inte så säker på det. Jag tror, och jag betonar att detta är en personlig uppfattning, att dagens ledare står under sämre beskydd än forna tiders.

Det var inte riktigt det jag menade med rättssäkerhet. Vad jag menade är att alla skall vara lika inför lagen och i det juridiska systemet.

En definition på rättssäkerhet från Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttss%C3%A4kerhet
Ju äldre desto bättre.