Författare Ämne: Frusen mammutunge funnen  (läst 5703 gånger)

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Frusen mammutunge funnen
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2007, 21:52 »
Ovanligt men inte unikt. Ett liknande (men inte riktigt lika välbevarat) fynd gjordes i Berelekh i nordöstra Sibirien 1977.

Påståendet i Sydsvenskan att mammuten dog ut för 10000 år sedan är f ö inte korrekt. Den levde kva på St Paul Island till för 8000 år sedan och på Wrangels land ända tills inuiterna hittade dit för knappt 4000 år sedan.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Frusen mammutunge funnen
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2007, 13:58 »
...Den levde kva på St Paul Island till för 8000 år sedan och på Wrangels land ända tills inuiterna hittade dit för knappt 4000 år sedan.

De senare populationerna var väll dvärgvarianter?

Anknytande fråga: Jag har hört påståendet att det lär finnas inslag i stoffet från inuitlegender/sägner/sagor som tolkats som rester av återberättade mammutjakter. Otroligt fascinerande påstående oavsett om det stämmer eller inte. Är det någon som vet om detta är beskrivet i någon vederhäftig källa?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Frusen mammutunge funnen
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2007, 20:57 »
Ja, det var småvuxna former, dock bara måttligt. Det var inte fråga om "ponnyelefanter" som en del arter på medelhavsöar. För övrigt så är den västafrikanska regnskogsformen av den afrikanska elefanten också "förkrympt" (väger bara drygt hälften av en "savannelefant").

För övrigt har jag inte riktigt hängt med när det gäller St Paul Island. Det yngsta kända fyndet där är nu 5700 rcy BP.

 Jag har inte hört talas om de inuitlegender du nämner, men just inuiterna är ju kända för att bevara muntliga traditioner extremt bra. I mitten av 1800-talet kunde sålunda inuiterna på Baffins land berätta i detalj om Frobishers expeditioner dit på 1580-talet. Tack vare att det fanns skriftliga källör kunde det visas att även små detaljer i berättelserna var korrekta. I några fall kunde t o m oklarheter och luckor i de skriftliga källorna klaras ut med hjälp av inuiternas berättelser.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Frusen mammutunge funnen
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2007, 09:44 »
För övrigt har jag inte riktigt hängt med när det gäller St Paul Island. Det yngsta kända fyndet där är nu 5700 rcy BP.

Här var ett begrepp jag inte känner till, vad betyder "rcy"?

/Micke

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Frusen mammutunge funnen
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2007, 11:47 »
Här var ett begrepp jag inte känner till, vad betyder "rcy"?
/Micke

rcy = radiocarbon years

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiocarbon_dating
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Frusen mammutunge funnen
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2007, 20:10 »
rcy = radiocarbon years
Tack för det, man lär sig något nytt vare dag!

/Micke

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Frusen mammutunge funnen
« Svar #7 skrivet: september 28, 2007, 00:56 »
Hade varit kul om Mamutar hade funnits idag.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100