Författare Ämne: Eskilstunakista i Ekeby, Närke?  (läst 4070 gånger)

Utloggad Staff

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Runstenar och runor
Eskilstunakista i Ekeby, Närke?
« skrivet: oktober 09, 2007, 13:56 »
Jag bläddrade som hastigast i en bok om forntid och järnålder i Närke häromdagen, men vid tillfället kunde jag inte titta närmare på innehållet då jag hade ansvar för en informationsmonter där det olyckligtvis, just då, kom informationssökande gäster. När jag senare fick tid till förkovran och skulle skärskåda boken fanns den inte kvar där jag förväntade mig, och det var inte kul!

Det jag ville kolla upp var en uppgift om att man hittat en så kallad eskilstunakista i Ekeby kyrka (Närke). Jag är inte säker på om den hade runor, men på den skiss som fanns i anslutning till texten när jag bläddrade syntes en tydlig lockhäll med lika tydliga runor. Det kan ha rört sig om en förklarande bild helt enkelt, men är det någon som vet något om detta fynd från 1994 så kan ni väl reagera?

Jag försökte leta på FMIS, men hittade inget vad jag kunde upptäcka. Det är dock ingen garanti för att det inte finns något, eftersom jag kan ha valt fel sökparametrar ...

Väntar med spänning på någon form av svar ;)
Jag är annars faren med Ingvar ...

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Eskilstunakista i Ekeby, Närke?
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2007, 19:22 »
På Jan Owes trevliga förteckning över runinskrifter finns åtminstone ett kort
omnämnade av hällen i Ekeby (sid 23)...

http://hemsidor.torget.se/users/j/jaow/runologi.html

Mvh
/ Johan

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Eskilstunakista i Ekeby, Närke?
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2007, 00:27 »
Stenen har i min förteckning och i Samnordisk runtextdatabas signumet "Nä NOR1995;18". Nytt om runer anger att kalkstensfragmentet hittades våren 1994 och att det "sannolikt utgör resterna av en gavelhäll i en s.k. Eskilstunakista. På den ena sidan finns rester av ett ringkors, och rester av ett liknande kors finns på motstående sida av fragmentet. Inga spår av runor finns på fragmentet." Lite mer information finns att läsa i en rapport på ATA (Dnr 412-4351-1995). Bl.a. anges där att "Inga sådana kistor är tidigare kända från Närke men korsen på Ekebyfragmentet uppvisar stora likheter med flera av de korsornerade kistfragment som påträffats i Hovs kyrka i Östergötland.".
/Jan

Utloggad Staff

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Runstenar och runor
SV: Eskilstunakista i Ekeby, Närke?
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2007, 09:46 »
"sannolikt utgör resterna av en gavelhäll i en s.k. Eskilstunakista. På den ena sidan finns rester av ett ringkors, och rester av ett liknande kors finns på motstående sida av fragmentet. Inga spår av runor finns på fragmentet."


Tackar för informationen! Jag visste att jag lättare skulle få ett svar här, än om jag hade grävt vidare själv!

Staff
Jag är annars faren med Ingvar ...