Författare Ämne: Vattenlinje  (läst 6862 gånger)

Utloggad knaphövde

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Vattenlinje
« skrivet: oktober 05, 2007, 22:39 »
Vet någon hur högt vattenlinjen runt mälaren låg vid forntid? Ännu mer tacksam för ev kartlinjer
över norra delen av mälaren

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Vattenlinje
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2007, 10:24 »
Det beror väldigt mycket vilken tid vi talar om... När isen drog sig tillbaka under tidigmesolitikum var hela Mellansverige mer eller mindre under vatten. Under vikingatiden var vattennivån ca 5 meter över dagens (mycket grovt). Det skulle underlätta om du berättade exakt vilken period under forntiden du är intresserad av.

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vattenlinje
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2007, 12:38 »
Har studerat strandlinjeförskjutningen en del, för Brommas räkning, ja, värdena är ju förstås likartade för Stockholm, men kan skilja lite om man börjar komma iväg långt norrut/söderut/västerut förstås. Olika forskare har haft lite olika värden på strandlinjeförskjutningen, åtminstone när man kommer längre tillbaka i tiden. För de senare årtusendena kom jag fram till nedanstående värden, genom att ta de kurvor som verkade mest vederhäftiga och relativt nygjorda. Har lutat mig mest mot docent Jan Risberg på naturgeografen på Stockholms Universitet, samt Lars-Erik Åse. (De har studerat delvis olika tidsperioder, med viss överlappning.) Följande siffror jobbade jag efter:
2000 f.Kr.: 22 m över nuvarande starndlinje
1000 f.Kr: 15 m
År 1: 8 m
1000 e.Kr.: 4 m

Har lite data för andra/mellanliggande perioder också. Någon speciell period som du är intresserad av?
Betr. 1000 e.Kr. har Ambrosiani kommit fram till 5 m utifrån Birka-bryggor, där råder viss tveksamhet, men geovetarna verkar överens om 4 m. Man vet att landhöjningen nu är 4mm/år vilket stöder 4-metershypotesen, men det var en transgression under 900-talet som gjorde att 5-metersnivån, som antagligen gällde år 800, hölls kvar längre "än normalt" (vilket bl.a. fördröjde Mälarens avsnörning), havsnivån sjönk sen desto snabbare runt år 1000.

Finns lite strandförskjutningskartor att se här och var tror jag, bl.a. i boken "Forntid i ny dager" av Peter Bratt, 1998.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vattenlinje
« Svar #3 skrivet: oktober 06, 2007, 16:10 »
Kulturgeografen vid Stockholms uni har lagt ut en kml-fil som går att läsa i Google earth med landhöjningen i Mälardalen (7,5-30 m). Jag vet dock inte hur korrekt den är.

http://130.237.186.204/googleearth/
http://130.237.186.204/GoogleEarth/raise/maelardalen_landhoejning.kml

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad knaphövde

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Vattenlinje
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2007, 19:45 »
Tackar för utförliga svar!
Mats: Man kan alltså säga att landhöjningen ligger på ca 4 mm i snitt varje år?
Området jag var mest intresserad av var västra mälaren (västerås mfl) , dock inget att lägga ner för mycket tid på, vill bara få ett hum hur det såg ut under vissa tidsperioder.
Gorm: tackar för filen! Ska genast försöka få den att fungera. Spännande!
Tackar o bockar ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vattenlinje
« Svar #5 skrivet: oktober 08, 2007, 22:20 »
Mats: Man kan alltså säga att landhöjningen ligger på ca 4 mm i snitt varje år?
För de tvåtusen senaste åren, och för Stockholm, ja. För Västerås gäller något lite mer, kanske 4,3 mm per år enl. vad jag kan se på karta i "Berg och Jord" (Sveriges Nationalatlas). Ju längre tillbaka i tiden man kommer, desto högre blir den siffran, högst alldeles efter isavsmältningen. Det är ju jordskorpan som fjädrar tillbaka efter isens tryck, men tillbakafjädringen klingar av mer och mer om man kan uttrycka sig så simpelt.
Egentligen är det mer komplicerat, eftersom havsnivån i världshaven också ändrat sin nivå under årtusendens lopp. Ovanstående siffror är ju själva jordskorpans höjning (kallas isostatisk höjning). Den verkliga strandlinjeförskjutningen är ju summa-resultatet av den isostatiska höjningen och världshavens nivåförändringar. Under de senaste tvåtusen åren har dock världshavens nivåer inte ändrats så mycket, därför blir strandlinjeförskjutningen i stort sett samma som jordskorpans höjning. (Mindre undantag finns också här, som den nämnda havsnivåhöjningen, transgressionen, under vikingatid, beroende på ett mildare klimat då).

Så ska du längre tillbaka i tiden (bronsålder och tidigare) så måste du nog titta på en strandförskjutningskurva dvs. där man ritat upp strandförskjutningen (angivet i meter över dagens havsnivå) under de senaste 10000 åren, typ. Kruxet är bara att en sådan kurva är i viss mån lokal för en region. Ovanstående bok innehåller en del sådana kurvor (samt en massa annat intressant!).

/Mats