Omröstning

Vid vilket lärosäte läser/läste du arkeologi?

Göterborgs universitet
Högskolan i Kalmar
Högskolan på Gotland
Lunds universitet
Stockholms universitet
Södertörns högskola
Umeå universitet
Uppsala universitet
Övrigt
Har inte läst arkeologi

Författare Ämne: Vart läser du?  (läst 22272 gånger)

Utloggad Lolino

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Vart läser du?
« Svar #20 skrivet: mars 31, 2014, 11:58 »
Och här kommer jag och är ett undantag  ;D Andra året på min Bachelor i arkeologi på Leiden Universiteit, bor även permanent här i Nederländerna.

Hej förresten, första gången jag skriver på forumet :P

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vart läser du?
« Svar #21 skrivet: mars 31, 2014, 16:24 »
Välkommen!

Är föreläsningarna på engelska eller holländska? Själv läste jag i Stockholm, men har även deltagit i fältkurser på Gotland.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Lolino

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Vart läser du?
« Svar #22 skrivet: april 04, 2014, 21:39 »
Välkommen!

Är föreläsningarna på engelska eller holländska? Själv läste jag i Stockholm, men har även deltagit i fältkurser på Gotland.

Dom är  till större delen helt på holländska (eller nederländska om man ska vara petig), så blev så illa tvungen att lära mig språket innan jag ens kunde söka, vilket jag lyckades med på rekordtid genom kommunal holländska för invandrare-aktiga lektioner. Är väldigt likt svenska i många fall, så var inte så svårt, och hjälper ju att båda är germanska i grunden. Inte lika svårt som franska alltså, dock så har deras meningar en annan struktur vilket är hemskt förvirrande ibland.
Dock så blir fler och fler ämnen på engelska nu, och dom jobbar på att hela programmet ska bli på engelska, från första året. Man tycker dom kunde gjort det innan så jag hade sluppit strula!

Utloggad vallulv

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
    • Canisia
SV: Vart läser du?
« Svar #23 skrivet: maj 14, 2014, 19:26 »
Pluggade min kandidat på Högskolan på Gotland och håller på med min master vid Linnéuniversitetet, men eftersom det blev flest år på ön så kryssade jag i det.
Sophie Vallulv
http://www.canisia.se
- Där hund och arkeologi möts -