Författare Ämne: Norska runor  (läst 5180 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Norska runor
« skrivet: september 21, 2007, 13:52 »
Behöver hjälp med några norska runstenar. Håller på med en genomgång av de s.k. Systerkyrkorna på Gran i Hadeland, 7 mil norr om Oslo. På kyrkogården finns en runsten vilken man i äldre litteratur menat vara från mitten eller slutet av 1000-talet. Från Dynnagården nära kyrkorna kommer också den berömda "Dynnastenen", en av Norges största bild- och runstenar vilken menas vara från 1000-talets mitt.

Jag har en känsla av att stenarna kan vara något lite äldre. Var hittar jag modernare beskrivningar över norska runstenar? Finns de på Internet? De norska runstenarna ingår väl inte i den svensk-danska rundatabasen?


Dynnastenen i avgjutning på Hadelands Folkemuseum. Foto: Sven Rosborn

Granstenen invid Systerkyrkorna. Foto: Sven Rosborn
« Senast ändrad: september 21, 2007, 14:01 av Gorm »

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Norska runor
« Svar #1 skrivet: september 21, 2007, 16:36 »
Jodå Sven - båda finns med. Stenen vid Granavollen, Gran k:a ("Synir Aunar...") har signum N 63 medan Dynna-stenen ("Gunnvôr gerði brú...") har signum N 68.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Norska runor
« Svar #2 skrivet: september 21, 2007, 18:01 »
Tack Ny Björn
Vet inte varför jag bommat Norge i databasen. Blev mycket glad att Dynna nu dateras 1025-1050. 1025 svarar bättre till min uppfattning om den tidiga kristendomens införande på Hadeland. Har dock lite svårt att acceptera att runstenen på Gran kyrkogård skulle vara så sent som upp mot 1100. Tyvärr får man inte förklaring varför man satt dateringen så långt fram. Liksom i Danmark måste denna centralbygd i Norge kristnats tidigt (kristna gravar från slutet av 900-talet finns vid Clemenskyrkan i Oslo) och runstenarna borde därför ligga under första hälften av 1000-talet.