Författare Ämne: RuneStenar  (läst 4712 gånger)

Utloggad Rune Sten

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
RuneStenar
« skrivet: oktober 25, 2006, 13:02 »
En runesten er en gravsten eller en anden mindesten med runeindskrift. Der findes over tusinde runesten, på trods af at de fleste runesten i Danmark er forvitrede eller blevet brugt til andre formål i de sidste 900 år efter man begyndte at lave stenbygninger, og der er ikke lavet nye runesten i de sidste 700 år.
Desvære er sproget på runestenene ikke særligt godt kendt, og det er derfor også svært at læse og forstå hvad der står på stenene. Særligt fordi man ofte har brugt et poetisk sprog som ellers ikke er bevaret.

Diskutera :)
« Senast ändrad: september 25, 2007, 07:37 av Gorm »

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
RuneStenar
« Svar #1 skrivet: november 29, 2006, 10:06 »
Ja runstenar är spännande, i Sverige restes mest stenar under övergången från Vikingatro till Kristendom, man ser hur bilderna blir mer och mer kristna även om skriften förblir runskrift. Sen så finns det en hel del mystiska stenar, men den mest mystiska är nog stenen med "rapakalja" på! Tyvärr så hittade jag inte sida med bild på utan detta är den närmste jag kom i att hitta!

http://www.mikaelkvist.se/mer_djup/svanasenmysteriet.htm

Utloggad Lina

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
RuneStenar
« Svar #2 skrivet: november 30, 2006, 10:00 »
Svanåsen-stenen verkade häftig. Om det skulle vara så att den är gjord sån för att inte mista sin mystik och kraft, så verkar den ju vara ett mästerverk!  :)
 Finns det mycket spår av övande och testande huggning och ristning?

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
RuneStenar
« Svar #3 skrivet: november 30, 2006, 10:14 »
Nej den verkar vara den enda stenen däromkring om jag minns rätt, så irriterande att jag inte hittar de andra länkarna om stenen. Men om min minne är inte helt fel så har man inte funnit liknande däromring, och inte något "övnings plats" och stenen verkar vara gjord av en proffs på den tiden och det rimmar illa eftersom proffs som kunde göra runstenar, kunde oxå skriva/läsa. Men här är det "rapakalja" påhittade bokstäver men proffsigt gjord... Fanns en bild oxå tidigare... Stenen finns på en hembyggdsgård eller museum eller dyl där någonstans. De hade bild på den, men hittade inte den heller!!!  :evil:  :roll:

Har sökt med massa olika ord i www.leta.se och förstår mig inte på http://www.raa.se att hur man letar där..  :oops:

Utloggad Lina

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
RuneStenar
« Svar #4 skrivet: november 30, 2006, 11:20 »
Men finns det överhuvudtaget (inte bara när det gäller just den stenen) fynd som verkar vara övningsobjekt? Som man inte direkt kan se att de restulterat i en specifik runsten, utan är ren övning?

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
RuneStenar
« Svar #5 skrivet: november 30, 2006, 11:43 »
Jag har svårt att tänka mig att man inte funnit sådant, om det finns en yrkeskunnighet så finns det även en övningstid och även skräphögar där saker har blivit fel för både lärlig och mästare, däremot så kankse det är mer ointresant att informera för allmänheten om övningsplatser med misslyckade runstenar. Det finns olika stenbrott dokumenterde och lätta för allmänheten att hitta, men vilka flisor osv är inte lika mycket skrivet om, mer än yxor som inte blivit rätt och så från tidigare år så som stenåldern, och det enbart pga allmänhetens intresse är större. Dvs allmänheten styr intresset för vad är av världe att berätta om mer utförligt.

//Warja

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
RuneStenar
« Svar #6 skrivet: december 04, 2006, 08:53 »
Det finns en i Täby Kyrka, Örebro Län. En sten med snygga runor som inte kan sättas ihop till ord. För att tolka den behöver runraden utökas, om man säger så...

Troligen någon som ville ha en runsten, men inte riktigt fattade det där hur det fungerade, något som talar för sen tid.

Saknar bild på den...
"Runsten, skiffrad gnejs, 2,6m hög, ca 1,5 m bred, minst 0,35 m tjock vid toppen. Runhöjd 11-13 cm. Ristningen vetter mot Ö. Stenen ligger inmurad i sakrestians Ö vägg och ligger kantställd på marken vid grunden med fotändan i S. Enligt Närkes runinskrifter är ristningen djup och tydlig, men huggningstekniken är annorlunda än i ristningar från vikingatiden och ristningen saknar språklig innebörd. Den består av 47 tecken och 5 skiljetecken. "

Sven BF Janssons förslag till läsning:

þiuksti + ?fþu + bikRi + u?sþt + u?bos / uþmtkhbulmfsk x þuRkbkfk

Finns förresten att beskåda på http://www.runstenar.tk/
Gå till Närke och sedan Täby.
Qui tacet, consentit

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: RuneStenar
« Svar #7 skrivet: september 24, 2007, 23:36 »
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100