Författare Ämne: Kopior stulna!  (läst 4335 gånger)

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
Kopior stulna!
« skrivet: september 18, 2007, 08:57 »
Har för mig från mina studier i runkunskap att dessa underbara guldhorn kallades för Gjallarhornen på svenska. Danskarna verkar uppenbarligen ( i varje fall journalisterna), kalla dem för guldhornen från Jelling.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=693566

http://politiken.dk/kultur/article382152.ece

http://jp.dk/indland/krimi/article1092023.ece

/Bulten

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kopior stulna!
« Svar #1 skrivet: september 18, 2007, 10:40 »
Hornen skall väl rätteligen heta Gallehushornen efter byn Gallehus  på södra Jylland (Sønderjylland) 5 kilometer norr om gränsen till Tyskland där de hittades 1639 respektive 1734. De nu stulna kopiorna gjordes 1979.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Kopior stulna!
« Svar #2 skrivet: september 18, 2007, 16:05 »
Nix, det är kopiorna från 1860-talet som stals. 1979 års horn gjordes efter "Malmöhornen". Hur jag var med och fann dessa finns beskrivit på följande sätt i min bok "Den skånska historien. Forntiden":

"Det hela hände på 1970-talet. Cajsa Lund, känd musikarkeolog, höll på att inventera de svenska museernas magasin på jakt efter forntida musikinstrument. Hon och jag befann oss djupt nere i Malmö museums magasin och plötsligt hade vi dragit fram en dammig trälåda. Här låg de två guldhornen!

Riksantikvarien Glob hade länge önskat att få göra en ny kopia av Danmarks forntida stoltheter och då göra dem vridna så som han menade att originalen sett ut. Researrangören Spies stod bakom kalaset; han bekostat två set, helt i guld. För första gången skulle alltså kopiorna bli lika originalet, bli ”krummede” som dansken säger.

Men så var det ju det här med Malmöhornen. Stolta bar Cajsa Lund och jag upp dem på Malmö museums konservering och så ringde vi Nationalmuseet i Köpenhamn. Det blev ingen större reaktion när vi meddelade att vi hade hittat några guldhornskopior utan vi blev länge kopplade fram och tillbaka till olika tjänstemän. Till slut fick vi tala med inspektör Vedbeck:
”Vi har funnit några guldhornskopior i vårt museimagasin här i Malmö.”
”Jaså!”
”Dom är krummede.”
”Vad säger ni. Det är omöjligt”
”Nej, de är krummede och det står Jydesen instämplat vid mynningen.”

Effekten var intressant. Jag hörde hur stolen sköts tillbaka och jag tror den trevlige inspektören reste sig i givakt när han med hög och myndig röst sa:

”På danska statens vägnar ber jag att få tacka för denna upplysning. Jag kommer i morgon!”

En smått fantastisk historia rullades nu upp. Glob hade före andra världskriget varit vän med gjutaren Jydesen. Jydesen hade länge ansett att guldhornskopiorna var felaktigt rekonstruerade; att de skulle vara vridna. Utan någons vetskap hade han också tillverkat ett set vridna horn. Direkt efter kriget ville Köpenhamn tacka Malmö stad för flyktinghjälpen. Man inköpte hornen och överlämnade dessa som gåva. Gåvan förpassades emellertid direkt ner i ett magasin och där blev de liggande tills Cajsa hittade dom.  Malmös guldhorn kom på den stora utställningen i Köpenhamn tillsammans med de nygjorda i äkta guld och riksantikvarie Glob bjöd oss på stort kroggille."

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Kopior stulna!
« Svar #3 skrivet: september 19, 2007, 09:54 »
Piankhy! När du säger Gallehushornen så verkar det vara mer rätt. Minnet sviktar med åren (41 år) ;) .

Det är även väldigt kul att få lite bakomliggande hitoria som du Sven bjuder på, men det har visst varit ett snabbt polisarbete i Danmark!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=694228

/ Bulten

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kopior stulna!
« Svar #4 skrivet: september 20, 2007, 12:34 »
Nix, det är kopiorna från 1860-talet som stals. 1979 års horn gjordes efter "Malmöhornen". Hur jag var med och fann dessa finns beskrivit på följande sätt i min bok "Den skånska historien. Forntiden":

Tack för tillrättaläggandet. Det är i alla fall skönt att hornen är återfunna igen.

Så det finns alltså tre set med horn, dels kopiorna från 1860-talet, dels "Malmöhornen" och dels kopiorna från 1979?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Kopior stulna!
« Svar #5 skrivet: september 20, 2007, 13:06 »
Finns egentligen fyra. Man hade gjort en avgjutning av de riktiga hornen innan de stals men dessa sjönk i Medelhavet på väg till en utställning om jag minns det hela rätt.