Författare Ämne: Var grävde ni på utbildningen?  (läst 8909 gånger)

Utloggad feferoni

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
Var grävde ni på utbildningen?
« skrivet: september 08, 2007, 14:43 »
Hej tänkte det vore kul att höra var folk har grävt under sin utbildning! Berätta gärna hur länge ni grävde och hur det funkade också!  :)

Själv har jag nu grävt i Uppåkra 3 ggr i sammanlagt ca 5 1/2 vecka, och det är verkligen en perfekt plats att lära sig på,eftersom det är en sån stor boplats och den är bara utgrävd till ca 5 %. Har också varit vid Hovdala slott (inte slottet utan på en backe strax intill) i ca 4 veckor för en medeltidsgrävning, också jättekul!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #1 skrivet: september 09, 2007, 12:34 »
På b-kursen grävde jag en grav på Lovö, formen skvallrade bronsåldergrav men den visade sig vara från 800-tal istället. På C- och D-nivån grävde jag i Tuna i Alsike för att bl a se om vi kunde hitta boplatser som hörde till båtgravfälten. Eftersom det var första två gångerna som Stockholms uni gräve på platsen så blev resultatet ganska magert, senare semariegrävningar har givit betydligt mer. Dessutom gräve jag i fornborgen Gåseborg (i Järfälla socken) för min CD-uppsats vilket gav rester efter mettallgjuteri och boplatsavfall i form av stora mängder djurben. Jag är inte säker på hur många veckor det blev sammanlagt men det borde vara 15-20 veckor.
« Senast ändrad: september 09, 2007, 12:50 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #2 skrivet: september 09, 2007, 14:18 »
På A-kursen grävde jag liksom Gorm på Lovö och där grävde jag också på D-kursen. I bägge fallen gravar från vendel- vikingatid. Därefter medverkade jag på seminariegrävingar i samband med att jag läste osteoarkeologi, på A och D nivå. Då medverkade vi dels på Lovö och dels vid AFLs (Arkeologiska forskningslaboratoriet) grävningar i Tuna Alsike. Ytterligare en semenariegrävning ingick i en sommarkurs jag tog på Gotland, medeltids arkeologi i praktiken, där vi grävde två veckor lite söder om Visby på en gård vid namn Suderby. In alles knappt 20 veckor.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #3 skrivet: september 11, 2007, 09:59 »
 :D Själv grävde jag tre gånger på ön Paros, Grekland, på antikens kultur och samhällsliv,D 80p
Först var det ett område från 700 e kr, sedan en mykensk borg från 1200 f Kr, och sista gången ett gravfält från 300 f Kr- 1 e Kr.
Det sista var mest spännande, fast helt på italienska eftersom det finansierades av Rom-universitetet. här hittade vi guldörhängen med ädla stenar, krukor i mängder och mycket annat.

Utloggad Daniel85

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2007, 12:41 »
på b-kursen grävde jag i ajvide eksta sockn gotland =D stort stenålder gravfält/boplats/rituel plats, till c-kursen allskog på östra gotland, ett bronsålders röse från tredje perioden
D.S

Utloggad Gunnlög den Grymma

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2007, 21:16 »
Ytterby, strax norr om Göteborg. Boplatslämningar från järnåldern om jag inte minns fel, men materialet var lite svårtytt. Tyvärr gräver vi bara en vecka i B-kursen vid GU. Platsen har i alla fall använts för kursgrävningar under ett år.

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #6 skrivet: oktober 18, 2007, 09:07 »
Under utbildningen grävde jag i Sigtuna (vikingalagren) och nån järnåldershistoria på Lovö (under d-kursen). Året innan grävde vi liksom Gorm en "Bronsåldersgrav" på Lovö (som jag hela tiden hävdade var en vikingagrav - vilket det också visade sig vara när vi hittade fvt:a gravar under den :)

Tänk att stenåldersarkeologer alltid hittar stenålder - även på vikingagravfält. Det måste inlärt. Liksom att bronsåldersarkeologer alltid hittar bronsålder.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #7 skrivet: oktober 18, 2007, 09:56 »
När jag började läsa i Uppsala gick A-kursen på våren, så vi seminariegrävde redan på den nivån. Vi hade tre alternativ - Gamla Uppsala, Böda på Öland....och stenålder på en exploateringsgrävning i Västerås med dagspendling 2 timmar t o r varje dag. Naturligtvis blev det alternativ 3!  ;)
Det var en av de bästa upplevelserna i mitt liv, en fantastiskt varm och fin försommar, grävning i ljus sand med keramik och slagen sten och en bra insyn i exploateringsmetodik runtomkring. Nere på åkern hittades ett av de bäst bevarade (och utgrävda) stridsyxehusen i Sverige, på höjden kom kremeringar från tidigneolitikum, på granngrävningen ett dödshus med kremeringar tillhörande gropkeramisk kultur.

Av en märklig slump skriver jag just nu avhandling om förhållandet stridsyxekultur-gropkeramisk kultur i mellansvereige, delvis utifrån ritualer kring skelettering och kremering och byggandet av dödshus...  ;D

På osteologin seminariegrävde vi gropkeramiska skelettgravar på Ajvide. En sensommar där det fortfarande gick att bada i havet i september! Vi bodde alla tillsammans i en liten stugby 150 m från stranden.

Nackdelen med briljanta seminariegrävningar är att de är svåra att överträffa...

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #8 skrivet: oktober 18, 2007, 10:44 »
Nackdelen med briljanta seminariegrävningar är att de är svåra att överträffa...

Jag tror inte att man skall analysera seminariegrävnignarna allt för djupt i efterhand. De gör sig nog bäst som ljusa minnen......

Själv grävde jag lite olika neolitiska boplatser i Lyse i Bohuslän på B-kursen. C-grävning ställdes in och vi for till Lettland på exkursion istället.

Sedan vart jag (som dr-and) lärare på en bunt B- och D-kurser, såväl i Vittene som i Röstorp, båda i Västergötland.

På sätt och vis är nog det gågna året det år jag lärt mig absolut mest..... Detta trots att jag arbetat som i fält sedan 1996. I år har jag snurrat runt i hela Jönköpings län och grävt gravar, totalt ca 80 st på ca 35 olika fornlämningar. Det är väl min livsranson kan man tänka sig  ;)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad katarinaw

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
    • Knitting with Katarina
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #9 skrivet: november 08, 2007, 15:05 »
På B-kursen (Sthlms uni) grävde jag gravar på Lovö med Bosse (våren 1996). Tyvärr (av flera skäl) läste jag D-kursen i Göteborg och då hade institutionen inga seminariegrävningar, utan studenterna skulle bli utplacerade på befintliga grävningar (UV etc) i området. Vi var ca 20-30 pers på D-kursen och det var tydligen för många för att vi skulle kunna bli placerade, så det blev inget grävning då för min del. Mycket trist. :'(

Mellan B- och C-kursen var jag med på Burenhults Carrowmore-utgrävningar i Sligo, så jag fick ju i alla fall lite mer till livs ;) än bara seminariegrävningen på B-kursen.

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Var grävde ni på utbildningen?
« Svar #10 skrivet: december 24, 2007, 17:24 »
Jag har grävt på Lovö med Bosse två gånger: förra året, A61 på RAÄ28, i år i en vendeltida grav som hette A30, på samma gravfält - där vi hittade svärdshjaltfragment!

Grävde även en tidigmedeltida husgrund i en trädgård väster om Västergarn Kyrka på Gotland i somras med HGO (egentligen letade vi efter den medeltida kyrkogårdens begränsning). Rapporten bör komma ut strax efter nyår.

Nästa år kommer vi D-kursare i Stockholm troligtvis gräva ut en platåhusterrass någonstans i Bromma. Tyvärr går Bosse i pension nästa år och institutionen har ännu inte hittat någon som vill vara ansvarig för Lovöprojektet i framtiden.