Författare Ämne: Nomineringar till Sveriges mest vanvårdade fornlämningar  (läst 2656 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Nomineringar till Sveriges mest vanvårdade fornlämningar
« skrivet: september 01, 2007, 17:57 »
Här kan vi spy lite galla har jag tänkt mig. Alla har ju sett att många, för att inte säga de flesta, av Sveriges fornlämningar är ganska igenväxta och försummade, inte så konstigt i och för sig, med tanke på den stora mängden lämningar vi har i vårt land. Men ibland ser man ju exempel som man blir lite bestört över, att de inte vårdas bättre utan får växa igen till oigenkännlighet. Har ni någon sådan vanvårdad fornlämning som ni tycker sticker speciellt i ögonen, så fram med dem här på denna svarta lista!  >:D
Och motivera nomineringen!

Jag kan börja: Nederjärva gravfält (ibland möjligen kallat Mellanjärva) vid Ulriksdal i Solna. Var där idag vilket gav inspiration till denna tråd. Min motivering: Ett stort, vackert och intressant höggravfält med inslag av äldre järnålder också, som ligger inom Nationalstadsparkens område (!). Gravfältet ligger på en öppen, solig och fin södervänd hylla på Stockholmsåsen, omgiven av bokskog tillhörande Ulriksdals Slottspark. Under 90-talet var det ljust och fint, framrensat och uppskyltat. Nu är det så igenslyat att man har svårt att se några högar överhuvudtaget. Parkvägar leder genom området, människor på promenad går där ständigt. Nästan Solnas enda riktiga fornminne vad jag vet, så det borde man kunna sköta! Det ligger dessutom inom Nationalstadsparkens område.
Min huvudsakliga motivering till nomineringen är att det är ett sån't praktexempel på försämring, på försummade ambitioner.

/Mats