Författare Ämne: Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl  (läst 4185 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl
« skrivet: augusti 30, 2007, 09:06 »
Ska nu snart ut med hustru och arkeologhund(ar) på den årliga husbilsresan, som alltid i historiens spår. Lite tips på pågående arkeologiska undersökningar eller liknande hade varit intressant.

Färden går: Skåne-Blekinge-Öland-Småland-Västergötland-Dalsland-Systerkyrkorna i Gran, Norge-Västkusten. Systerkyrkorna i Gran 7 mil norr om Oslo är två fantastiska stenkyrkor från 1100-talet, belägna 20 meter från varandra. Har för länge sedan för norske Riksantikvaren arbetat med kyrkorna och skrivit en akademiskt torr utredning om deras spännande byggnadskronologi. Vill nu skriva om den lite mer populärvetenskapligt med rikt bildmaterial, därav resan. Men som sagt, när man ändå färdas i det fantastiska svenska kulturlandskapet kan man samla intryck, bilder och filmmaterial från alla platser och tidsepoker. Tacksam för tips och hur man hittar dit.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2007, 09:57 »
Öland... Ta dig till Kyrkan i Köpingsvik, leta på en vaktmästare och be att få se runstensflis-samlingen uppe i tornet. Man blir grymt impad
/S
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2007, 09:30 »
Tack för tipset. Finns det inte stenmaterial också bevarat i en tillbyggnad till kyrkan?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2007, 09:55 »
Delar av v. 36 & 37 gräver jag järnåldersdösar i Anderstorp i SV jönköpings län.
Något som lockar?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Herulhövdingen

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2007, 20:43 »
Jag har så smått påbörjat en utgrävning på en järnålderboplats i Hjortsberga socken, ca en mil NO om Ronneby. Strax intill utförde vi på Blekinge museum en slutundersökning under hösten 2004. Dateringarna låg då mellan Kristi födelse och vendeltid. Det mest spektakulära fyndet utgjordes av ett knappt decimeterhögt bronshuvud med tydliga keltiska kopplingar. Ett ledningsschakt har nu dragits genom en tidigare okänd del av boplatsområdet, och ett lovande anläggningsbestånd har uppenbarat sig. Hoppas få gå igång med slutundersökningen någon gång nästa vecka, och håller då sannolikt på intensivt under ett par veckor.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2007, 22:44 »
Järnåldersdösar låter spännande. Var för några år sedan och plåtade sådana i Bedjarör vilket väl ligger lite söder om din utgrävningsplats. Hjortsberga är en fantastisk socken med det stora gravfältet invid kyrkan och förbannelserunstenen i Björketorp i socknen strax intill. Kunde vara kul att se en boplatsutgrävning i socknen. Ni kan väl skicka ett mail till mig med era tel nummer. Ges det tid kommer jag gärna förbi.

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl
« Svar #6 skrivet: augusti 31, 2007, 23:43 »
Om du planerar att ta vägen upp mot Västergötland och passerar Jönköping är du hjärtligt välkommen in på kv. Diplomaten - 3300 m2 1600-1700-tal under utgrävning. I allt tolv gårdar med olika hantverksmiljöer & spännade fynd! Mer info finns på vår hemsida - www.jkpglm.se (sök under "arkeologi"). Hoppas du har tid till en paus i den långa färden upp till Norge? Håller f.ö. med - Systerkyrkorna på Gran är mycket speciella!


"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Tips på arkeologisk verksamhet efterfrågasl
« Svar #7 skrivet: september 01, 2007, 00:09 »
Om jag inte mistar mig kommer Smålands museum att gräva på Kronobergs enda fornborg, kolla deras hemsida.

Gällande Småland finns det annars gott om tips på sevärda fornlämningar på min blogg Testimony of the spade

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!