Författare Ämne: Runstensfragment i Stäringe  (läst 7104 gånger)

Utloggad Staff

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Runstenar och runor
Runstensfragment i Stäringe
« skrivet: augusti 27, 2007, 22:39 »
Jag har under mina runstensjakter stött på diverse oväntade stenar, som jag först i efterhand har identifierat. Det brukar gå bra vi littareturen eller Rundatabasen, men jag har en bild på ett okänt fragment som jag inte hittar omnämnt någonstans.

Någon som vet något? Se bilden. Det står följande:

...itr : uilaltum : ka ...

Jag lovar att lägga ut det som sägs och låter vettigt på min hemsida: www.svenskarunstenar.net

Staff
Jag är annars faren med Ingvar ...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2007, 08:07 »
Det borde vara Årdala 52:3 du åsyftar, se  http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10039200520003  Den heter "Sö ATA6058/54" i samnordisk runtextdatabas.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Staff

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Runstenar och runor
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2007, 10:54 »
Tack Johan (Gorm) för dina upplysningar! Du är en ny idol!

Jag inser att jag har stora brister i mina informationskanaler. Jag har inte ens tänkt tanken på att använda Riksantikvarieämbetets sökmotor för att hitta det som behöver hittas.  :-\ Men nu har det öppnat sig nya möjligheter!

Familjen och jag var för övrigt hos några släktingar i Nyköpingstrakten i helgen, och på hemvägen måste vi så klart stanna vid några ställen där jag inte har stannat förut. Givetvis handlar det om att ta kort på runstenar till hemsidan. Vid ett par av stenarna irrade vi omkring en smula (som vanligt) på grund av att de platsangivelser jag har är typ hundra år gamla. Jag plågar inte resten av familjen alltför mycket, utan hittar jag inte stenen, så får jag ta den vid ett annat tillfälle helt enkelt. Med kartparametrar och kartbilder från nätet blir det onekligen något lättare framledes! Dessa parametrar har ju funnits ett tag i den samnordiska runtextdatabasen, men jag har inte utnyttjat den fullt ut.

Jag har inte bredband hemma, och alla som har modem vet att man inte gärna använder kartsökning och liknande på nätet om man inte har MYCKET god tid till förfogande. Mina blygsamma sida borde givetvis länkas till det RAÄ har att erbjuda om respektive sten. Ska ta itu med det när jag har flyttat över allt material från den gamla sidan på www.runstenar.tk

Jag känner att det är läge att ta tjänstledigt en vecka eller två för att sitta vid datorn, och därefter ytterligare en vecka eller två för att åka på fler runutflykter!

Synnerligen trevlig sida!
 :lol:
En påse solglitter och fyra oöppnade lådor barnaskratt till alla som läser detta!

Staffan

PS. Jag är förvisso svensklärare, men även solen har sina fläckar. Jag är fullt kapabel att skriva "via litteraturen", men i hastigheten smyger sig ett och annat tangentfeltryck in i texten!
Jag är annars faren med Ingvar ...

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2007, 17:53 »
Hej Staffan och andra runstensletare!
Uppgifter om koordinater i Samnordisk runtextdatabas är bitvis bristfälliga. Koordinaterna från Sörmland kommer till stor del från databasen Mälsten från arkeologen i Uppsala med sina ofta 50 meter fel, eller mer, på koordinatangivelserna. Men hav tröst. I nästa version av databasen kommer koordinaterna istället från FMIS (om runristningen finns med där). Likaså kommer det med länkar till FMIS. Just nu finns det länkar till FMIS för 2804 runinskrifter.
När nästa version av runtextdatabasen kommer är ännu för tidigt att säga. Nästa nummer av Nytt om runer ska enligt uppgift komma under hösten och en månad därefter bör databasen kunna publiceras - med en mängd uppdateringar och nya inskrifter.
/Jan

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2008, 16:51 »
Jag har haft stor nytta av FMIS vid runstensletandet genom dels möjligheten att enkelt få fram kartbilder hos Eniro eller Hitta för varje runristning, dels möjligheten att få fram en hel grupp ristningar i Google Earth. En enkel arbetsgång inför en "runstensutflykt" kan vara som följer:

* Först söker jag på lämpligt område och lämningstypen runristningar.
* När jag får upp träfflistan följer jag länken "Visa i Google Earth".
* Nu har jag alla de aktuella ristningarna snyggt presenterade framför mig och kan räkna ut en lämplig färdväg mellan dem. Symbolerna är klickbara så det är bara att "öppna" dem en efter en så får jag upp dem i webläsaren.
* För varje ristning öppnar jag en kartbild hos Eniro eller Hitta och med hjälp av den kan jag enkelt plotta in ristningen på min vägkarta. Jag kan sedan byta från kartbild till flygfoto i lämplig skala att skriva ut (såvida inte ristningen verkar vara extremt enkel att hitta, t.ex. strax intill en vägkorsning).
* På samma papper som flygfotot skriver jag sedan för hand ett par vägledande detaljer som jag hittar i FMIS, t.ex. om det rör sig om ett fragment, en hel sten eller en häll, ungefär hur stor stenen/fragmentet är, vilket väderstreck ristningen är vänd mot, "15 m V om N knuten på uthus", o.s.v.

På det stora hela har det fungerat väldigt bra för mig (och hustrun som kör bilen), men här är ett par av fallgroparna jag har fallit i hittills:

* Det gäller att inte läsa uppgifterna i FMIS alltför slarvigt, en del av träffarna rör "uppgift om" eller "tidigare läge" och de ristningarna hittar man inte i första taget. ;) Vidare gäller det att läsa de handskrivna uppgifterna istället för att lita på den "digitaliserade" texten som emellanåt luras lite.
* Det gäller att veta när man ska sluta leta, vid minst ett tillfälle har jag förgäves sökt en sten som flyttats utan att det noterats i FMIS.
* Ifall ristningen finns i en större fornlämningsområde, t.ex. ett gravfält, gäller det att hålla koll på vad koordinaterna egentligen visar. Jag tillbringade en timme i tilltagande regn med att försöka hitta en ristning som befann sig hundra meter därifrån för att pluppen på flygbilden istället visade gravfältets mittpunkt.  :D
* Även om flygbilderna är förhållandevis nya så är det inte säkert att de är helt korrekta, gamla byggnader kan försvinna spårlöst och nya tillkommer lika snabbt. I närheten av militära hemligheter kan bilderna även vara förvanskade med flit.

...och där blev inlägget för långt. Fortsättning följer.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2008, 16:52 »
Sedan är det även så att det finns ett par felkällor att ta hänsyn till vad gäller själva kartorna/flygbilderna:
* I FMIS anges koordinaterna i det svenska RT 90-systemet, när träffarna visas i Google Earth har de konverterats till det amerikanska WGS 84. Denna konvertering ger inte riktigt samma resultat som när värdena omvandlas för hand med den här tjänsten hos Lantmäteriet.
* Det finns helt säkert folk här på forumet som kan ge svar på det här, men visst kan man misstänka att åtminstone en del koordinater togs fram under den tid det fanns en störning i GPS-signalerna och därför inte är så exakta som de skulle kunna vara?
* Det finns en viss missvisning i Eniros och Hittas kartor och flygbilder, eller snarare i det underlag de köper från Lantmäteriet, och det gör att koordinater ibland hamnar en aning fel.

Sammantaget har jag inte drabbats av att de småfelen har summerats till några jättestora fel, men det är ändå tillräckligt för att en sten på vägens vänstra sida ska hamna på den högra, att en sten söder om en kyrka ska hamna norr om, o.s.v. Jag är helt medveten om att det egentligen är dagens I-landsproblem ;) men det kan ändå vara bra att känna till.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2008, 19:41 »
* Det finns helt säkert folk här på forumet som kan ge svar på det här, men visst kan man misstänka att åtminstone en del koordinater togs fram under den tid det fanns en störning i GPS-signalerna och därför inte är så exakta som de skulle kunna vara?

Värre än så, tror jag. Många av koordinatuppgifterna är väl inlagda utifrån tidigare manuella inprickningar på kartor. I många fall säkert innan GPS:en uppfanns alltså. Eller hur, någon på RAÄ?

/Mats

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #7 skrivet: april 10, 2008, 11:20 »
* Det finns helt säkert folk här på forumet som kan ge svar på det här, men visst kan man misstänka att åtminstone en del koordinater togs fram under den tid det fanns en störning i GPS-signalerna och därför inte är så exakta som de skulle kunna vara?

Värre än så, tror jag. Många av koordinatuppgifterna är väl inlagda utifrån tidigare manuella inprickningar på kartor. I många fall säkert innan GPS:en uppfanns alltså. Eller hur, någon på RAÄ?

/Mats


Det skulle kunna förklara en del av mina irrfärder ute i spenaten.  :)

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #8 skrivet: april 10, 2008, 12:01 »


Värre än så, tror jag. Många av koordinatuppgifterna är väl inlagda utifrån tidigare manuella inprickningar på kartor. I många fall säkert innan GPS:en uppfanns alltså. Eller hur, någon på RAÄ?

/Mats


Jag jobbar inte på RAÄ längre så jag borde kanske inte svara, men ja det är så att den stora majoriteteten av objekt är inmätta "old school" - karta, kompass och penna. Ibland när man varit i områden utan landskapselement att orientera sig efter, t.ex. granskogsplanetringar, så har man också stegat. Felmarginalen beror också på vad man haft för kartunderlag - 1mm felinprickning i en 1:20 000 karta kan ju slå ganska mycket.

I Fornsök så visas vilken mätmetod som använts hoppas jag?  Det är i alla fall registrerat för alla objekt. Samt vad den har för felmarginal. Schablonmässigt har plusminus 10 meter satts på manuellt inmätta objekt men jag vet att en del efterkontroller med DGPS har indikerat att den schablonen kanske borde ändras till plusminus 20m.

Det ska också framgå i FMIS om ett objekt har markerats som osäker position (positioneringsfelmarginalen kan då vara större än plusminus 10m) eller om den har osäker utbredning (dvs den är svår att avgränsa utan ingrepp i fornlämningen- gäller t.ex. för väldigt många boplatser).

Sedan ska man betänka att om man använder Google Earth som bakgrund så har deras satellit/ortofotbakgrund en egen felmarginal som kan vara ganska stor då deras data dels inte är superaxakt koordinatsatt (gäller speciellt satellitdatat), dels kommer från kommersiella vägdata optimerade för skalor kring 1:50 000 -1:250 000.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Runstensfragment i Stäringe
« Svar #9 skrivet: april 10, 2008, 16:34 »
Ja, man får inte glömma bort att även om FMIS är förhållandevis nytt så bygger ju de allra flesta uppgifter på en fornminnesinventering som åtminstone har 50 år på nacken. Man får väl ha förståelse för att man inte kan vandra och mäta igenom alla Sveriges fornlämningar en gång till för varje ny kart-teknologi (typ GPS) som uppfinns.  :P

/Mats