Författare Ämne: Modern asotro och vikingatiden  (läst 20653 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #20 skrivet: oktober 17, 2007, 16:21 »
Om man jämför Norden under vikingatiden med vissa andra delar av världen (t ex Kina) så var väl välstånd, teknisk utvecklingsnivå, samhällets organisationsgrad och en del annat inte så mycket att skryta med.
Hur bra man anser ett samhälle vara beror väl i viss mån på vad man jämför med.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sunniva Saksvik

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #21 skrivet: oktober 17, 2007, 18:36 »
Det er vel ikke så mye et spørsmål om å vurdere graden av utvikling på en satt skala, men mer hvordvidt vikingetiden har blitt nedvurdert eller oppskattet i forhold til hvordan den egentlig var.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #22 skrivet: oktober 17, 2007, 21:22 »
Citat från: Tacitus Germania kap 11-12
Om mindre viktiga ärenden besluta hövdingarna; om viktigare alla (hela folket), dock så, att även sådana saker, vilkas avgörande ligger hos folket i dess helhet, på förhand behandlas1 hos hövdingarna. Såvitt ej något oförutsett och oväntat inträffar, sammankomma de (germanerna) på bestämda tider, vid ny- eller fullmåne, ty de anse, att förebuden då äro lyckosammast för börjande av företag. .. Från deras självständighetsanda härleder sig det felet, att de ej sammankomma på en gång och som på befallning (punktligt), utan både två och tre dagar förnötas genom de sammanträdandes söl. När hopen finner för gott, sätta de sig ned beväpnade. Tystnad påbjudes genom prästerna, vilka vid detta tillfälle också hava rätt att använda tvångsåtgärder. Därpå lyssnar man till konungen eller någon av hövdingarna alltefter vars och ens ålder, ädla börd, krigiska ära eller vältalighet, mera på grund av vikten av deras råd än på grund av någon deras makt att befalla. Om ett förslag misshagar, avvisa de (tingsmännen) det genom ogillande sorl; behagar det åter, slå de tillsammans lansarna. Det hedersammaste sättet att uttrycka bifall är att prisa genom vapengny.
Inför folkförsamlingen får man även anklaga och anhängiggöra processer i livssaker.
Jag tycker det vikingatida tinget verkar snarlikt det som Tacitus beskriver hos germanstammarna, och inte är unikt för Norden.
« Senast ändrad: oktober 18, 2007, 07:39 av Gorm »

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #23 skrivet: oktober 18, 2007, 09:03 »
Det er vel ikke så mye et spørsmål om å vurdere graden av utvikling på en satt skala, men mer hvordvidt vikingetiden har blitt nedvurdert eller oppskattet i forhold til hvordan den egentlig var.

Vad gäller det så verkar det som om vikingatiden är starkt romantiserad i senare tider.
I verkligheten var nog ett samhälle med en myckenhet av brutalt våld, slaveri, plundring och otrygghet inte så romantiskt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #24 skrivet: oktober 18, 2007, 10:20 »
Vad gäller det så verkar det som om vikingatiden är starkt romantiserad i senare tider.
I verkligheten var nog ett samhälle med en myckenhet av brutalt våld, slaveri, plundring och otrygghet inte så romantiskt.

Man kan ju också ställa sig frågan om hur mycket av samhället som verkligen bestod av våld, plundring och slaveri. Gemene man i norden var nog snarare bonde, eller än vanligare dräng, och levde troligtvis ett rällativt stillsamt liv. Varför det finns ett överskott av historier om "vikingar" är nog på grund av att det, liksom nu, var "A-människor" som hade behov av att hävda sig, ville se sig om, etc.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #25 skrivet: oktober 18, 2007, 13:00 »
Bönderna levde nog ett ganska stillsamt liv, då och då interfolierat av perioder av våld och krig. Förövrigt var nog deras tillvaro rejält oromantisk.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #26 skrivet: oktober 18, 2007, 14:09 »
Jag tycker nog inte att man kan jämföra nordisk järnålder med kinas utveckling under samma tid eftersom kina är en långt äldre kultur. Jämför hellre med kina när den kulturen var lika gammal.

Vikingatiden är starkt romantiserad, det håller nog de flesta med om men å andra sidan.. vilken epok är inte starkt romantiserad? Jag tycker mig se att det finns två läger i den här frågan. Den ena överromantiserar och den andra påstår motsatsen. Jag ser nog hellre något däremellan som mer troligt. Jag tror inte att vikingatiden var mer våldsam än någon annan tidsepok, däremot skulle jag vilja se dagens värld som den mest våldsamma någonsin, tätt följd av medeltiden. Det fanns säkert hjältar som utförde stordåd och stora män och kvinnor som levde ärorikt och hederligt som sagorna berättar och det fanns säkerligen bovar och banditer som mördade och misshandlade och stod för dåtidens bottenskikt. Vad är då annorlunda från dagens värld? De hade ett annat sätt att tänka, de hade andra sociala normer, de hade andra straff och andra moraliska värderingar. Kort sagt var det ett helt annat samhälle som knappt går att jämföra med dagens. Dåtidens våldsyttringar kan verka brutala och primitiva men vad är då dagens löpsedlar bevis på? Det enda jag saknar från dåtiden är stordåden och hjältarna. Jag är övertygad om att de fanns även om de kanske inte var så storslagna som diktningen framhäver men jag ser inga liknande drag i dagens samhälle.

Romantiseringen är missvisande men det är också påståenden om att vikingatiden skulle vara mer våldsam. Vanligt folk levde nog sina stilla liv med dagligt slit för dagligt bröd då som nu. Maktens män och kvinnor var säkert mer handgripligt brutala förr men är det värre än att en regering försämrar levernet för en hel befolkning i en handvändning som nutidens regering gör? De ser inte ens personerna de förstör för, det är skilnaden mellan nu och då och i det fallet föredrar jag dåtiden då man i alla fall fick se vem det var som tog brödfödan ifrån en och man fick en chans att försvara hem och härd vilket man inte har idag.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Sunniva Saksvik

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #27 skrivet: oktober 18, 2007, 17:27 »
Og om heltene ikke fantes, så fantes i alle fall idealet om heltene, og æresbegrepene som fulgte med. Jeg savner slike æresbegreper i dagens krigføring.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #28 skrivet: oktober 19, 2007, 10:39 »
Mitt ursprungliga inlägg var en kritik av den romantiserade version av vikingatiden som inte finns belagt i källorna.
Min personliga uppfattning av vikingatiden är splittrad. Tidsperioden har många positiva sidor,  några av dem är hög kvalitet på konsthantverk och båtbyggeoch navigation, samt
dramatiskas handels och upptäcktsresor.
Speciellt vill jag peka på arabiska källor som ofta förbisetts. Se exempelvis ne 50 arabiska källor som Seipell plockat fram, sammanlagt 140 sidor, som inte finjns på svenska eller engelska:       

"Titel Rerum Normannicarum fontes arabici / e libris quum typis expressis tum manu scriptis collegit, et sumptibus universitatis Osloensis edidit Alexander Seippel 
Ort/förlag/år Osloae : Brøgger, 1896-1928  "
Annan författare Seippel, Alexander 

De flesta finns i fransk översättning hod Dozy.
Men vikingatiden hade många svagheter, som att inte använda skrivkonsten i samma utsträckning som övriga Europa.
Min huvudtes är att allt inte försämrades med kristendommens införarne i Danmark 963.
Som alltid vid utveckling, en del blev bättre, en del sämre.
Vad beträffar kvinnans ställning tror jag den var bättre i Norden en ett flertal andra ländet typ Grekland eller Spanien, inte bara under vikingatiden utan också före och efter.
Så sent som på 1500-talet hittade jag en rapport från en dansk änka som skickats på diplomatisk mujppdrag till Lübeck från danske kungen. Dedt hade nog inte varit möjligt på 1u800-talet. Vad beträffar våldet på Island kan sagorna  inte varit representativa.
De har snarare samlats för att vara spännande berättelser.
Givetvis fanns både hjälter och skurkar på vikingatiden. Fast troligen fanns även folk som den egna sidan såg som hjälter och fienden so m snattsvarta skurkar.
Fast jag skulle nog säga att 800-talets England och Frankrike var en våldsam nepok, av vikingar, sarasees, upprorare och segimtrogna.
Här hemma tog kungar och hövdingar blodig hämnd på vikingatiden. Jämfört med Europa på första hälten av 1900-talet eller i dagens mellersta östern var dock det skandinaviska våldet på hemmaplan rätt blygsamt.


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Modern asotro och vikingatiden
« Svar #29 skrivet: oktober 24, 2007, 21:39 »
Inläggen om läskunnighet under vikingatid (och senare) är flyttade hit: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1835.0.html

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :