Författare Ämne: Vill veta mer om Militär Anläggning  (läst 6203 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Vill veta mer om Militär Anläggning
« skrivet: augusti 10, 2007, 11:37 »
Hej,

Första gången jag använde Fornminnessök och slumpsökte på nejden omkring mig fick jag träff på en "Militär Anläggning övrigt". Bredvid mig satt en kamrat som var uppvuxen alldeles i närheten. Han skrattade gott och utropade något sånt hade han aldrig sett därikring. Som gammal inföding och jägare hade han spenderat mycke tid i området. Det fortsatte i samma stil, så fort jag nämnde anläggningen möttes jag av utskrattning och flin. Jag fick höra att det var ett gammal sandtag etc etc. Äldre personer som bor i närheten visste om gropar men inte att de skulle vara av militära. Anläggningarna är verkligen avsides placerade och man kan verkligen ifrågasätta vad som var värt att försvara därute, iofs kunnat används för övningar.

Igår besökte jag platsen tillsammans med den skrattande kamraten och både häpnade!! Fanns 4 anläggningarna men det var den största som var mest imponerande. Inom ett område av ca 50x30 meter var ett virrvarr av diken och gångar grävda. I en mark som bara är sten, upp till 3 meter djupa diken med 1 meter höga stenhögar. Noterade att anläggningen ligger en platå med högre berg omkring, lite underligt läge om man ska försvara sig mot den lede fi. Ligger ochså långt ifrån vägar och bebyggelse.

Militären är visserligen duktiga på hålla saker hemliga men jag förundras över att ingen omkring har vetat om anläggningen. Jobbet att gräva ut dikena måste vart mäkta arbetskrävande, varje spadtag har mötts av ett kling i en sten. Finns vissa delar som är kallmurade så förmodligen har mycket rasat ner. Både jag och kamraten svindlade med tanken att det kunde vara något annat än med militär anknytning, de mindre anläggningarna kunde med lite fantasi uppfattas som fångstgropar.

Jag har mejlat länsmuseet och försökt få mer information men har inte fått svar.
Är det någon som kan ge mig tips vart jag kan leta vidare?? Finns det försvarsarkiv som man får söka i?? Anläggninen är tidsstämplad till Nyare tid i RAAs fornminnessök. Vad innebär nyare tid???

RAÄ-nummer: Säbrå 272:1

http://zoomzky.diinoweb.com/files/overdal.jpg
http://zoomzky.diinoweb.com/files/staplat.jpg

Mvh,
/Micke
 

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vill veta mer om Militär Anläggning
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2007, 12:35 »
I Fornsök är "historisk tid" satt till 1520-idag.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vill veta mer om Militär Anläggning
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2007, 15:18 »
Krigsarkivet har ju en del gamla kartor som man kan kika på.

http://www.statensarkiv.se/default.asp?id=2227&refid=1132

Man kanske kan ha i åtanke att det inte behöver ha varit en "skarp" anläggning, kan ju ha varit ett övningsområde under någon period, borde väl i så fall ha hört till någon garnison i närheten.

/Mats

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Vill veta mer om Militär Anläggning
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2007, 18:45 »
Hej

Det har gjorts en arkeologisk utredning gällande området, vilket betyder att det borde finns någon slags rapport. Utredningen gjordes 2003 av Riksantikvarieämbetet UV Mitt. På inventeringsbladet hänvisas till ett diarenummer: Dnr 321-544-2004, vilket sannolikt är länsstyrelsens eller RAÄ's diarie nummer. Rapporten borde finns hos någon av dessa eller möjligen A.T.A. I denna typ av rapporten brukar det finnas med en bakgrund, och en presentation av lämningen, testa och ring till Kulturmiljöavdelningen på din länsstyrelse så kan de säkert hjälpa dig eller kontakta A.T.A.

Att du inte fått svar än beror säkert på att det dels fortfarande är semesterperiod och dels att många är ute och arbetar på fältet under sommaren.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Vill veta mer om Militär Anläggning
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2007, 21:08 »
Det verkar ju vara hyfsat välbyggt och omfattande. Kanske det byggdes för att förstärka försvaret av något viktigt militärt objekt i närheten. Rimligtvis under andra världskriget. Den arkeologiska utredningen är ju utförd för Ådalsbanan. Kanske det fanns någon föregångare till järnvägen? Har du någon bild av skyttegraven?

/Urban

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Vill veta mer om Militär Anläggning
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2007, 12:58 »
Hej

Det har gjorts en arkeologisk utredning gällande området, vilket betyder att det borde finns någon slags rapport. Utredningen gjordes 2003 av Riksantikvarieämbetet UV Mitt. På inventeringsbladet hänvisas till ett diarenummer: Dnr 321-544-2004, vilket sannolikt är länsstyrelsens eller RAÄ's diarie nummer. Rapporten borde finns hos någon av dessa eller möjligen A.T.A. I denna typ av rapporten brukar det finnas med en bakgrund, och en presentation av lämningen, testa och ring till Kulturmiljöavdelningen på din länsstyrelse så kan de säkert hjälpa dig eller kontakta A.T.A.

Att du inte fått svar än beror säkert på att det dels fortfarande är semesterperiod och dels att många är ute och arbetar på fältet under sommaren.

Magnus Reuterdahl

Hej Magnus!

Tack för tipset!! Du hade rätt om att rapporten fanns på länsstyrelsen och jag skulle få en kopia. Fick oxå veta att anläggningen inte är klassad som fornminne.
/Micke

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Vill veta mer om Militär Anläggning
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2007, 13:18 »
Det verkar ju vara hyfsat välbyggt och omfattande. Kanske det byggdes för att förstärka försvaret av något viktigt militärt objekt i närheten. Rimligtvis under andra världskriget. Den arkeologiska utredningen är ju utförd för Ådalsbanan. Kanske det fanns någon föregångare till järnvägen? Har du någon bild av skyttegraven?

/Urban

Hej Urban

Placeringen är verkligen avsides en bra bit in i inlandet i skogen. Det flesta försvarsanläggningar i trakten ligger vid strandkanten och är kustnära. Har studerat äldre kartor men det går inte att hitta något värt att försvara. Känns mer och mer som en övningsanläggning. Har även lekt med tanken att den kan vara från "Finska kriget" 1808-1809 men där får vidareforskningen påvisa desamma  :) Ska kontakta försvaret om kanske få lite mer information.

Mer bilder på G , blir en tur dit denna vecka!

/Micke

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Vill veta mer om Militär Anläggning
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2007, 11:47 »
Det verkar ju vara hyfsat välbyggt och omfattande. Kanske det byggdes för att förstärka försvaret av något viktigt militärt objekt i närheten. Rimligtvis under andra världskriget. Den arkeologiska utredningen är ju utförd för Ådalsbanan. Kanske det fanns någon föregångare till järnvägen? Har du någon bild av skyttegraven?

/Urban

Besökte stället igår igen, är svårt att ta bilder som blir bra, allt försvinner i grönskan.
bild på ett utanförliggande skyttevärn
http://zoomzky.diinoweb.com/files/skyttev%E4rn.jpg

Knatade runt i de yttre dikena med spårning påslaget i GPS'n
http://zoomzky.diinoweb.com/files/nokiatrack.jpg

Översiktsbild på alla 4 lämningarna
http://zoomzky.diinoweb.com/files/oversikt.jpg

Finns 3 mindre anläggningar i norr, med värnen riktade norrut. Det som finns norröver av intresse skulle möjligtvis kunna vara E4:an . Väntar på utdrag ur fortifikationsregister men håller redan nu med Mats att det är nog en övningsanläggning.

Filmade lite med....blev en STOR filmsnutt på 119 MB!! Men den visar mer rättvist hur anläggningen ser ut.
http://zoomzky.diinoweb.com/files/overdal.mp4



/Micke
« Senast ändrad: augusti 14, 2007, 12:27 av Micke »