Författare Ämne: Udda och mindre kända platser.  (läst 4123 gånger)

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Udda och mindre kända platser.
« skrivet: juli 18, 2007, 15:42 »
Efter att ha varit och tittat på den så kallade Klangstenen på Gotland, skulle jag nu bli väldigt glad för lite tips på andra små guldkorn som gömmer sig runt om i vårt land.
Naturligtvis är det så att det döljer sig små sevärdheter med vidhängande sägner i nästan varje liten by, och det svåra är ju att hitta dem.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Udda och mindre kända platser.
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2007, 17:17 »
Rörande guldkorn (både kända och mindre kända) i Småland och annorstädes så visar jag visar upp en del på min blog.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Udda och mindre kända platser.
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2007, 21:33 »
Tack Magnus!
Du har ju en massa intressanta saker att tipsa om, och här kommer lite återbetalning från mig.
Kanske har du redan varit där, men här är i vilket fall ett spännande och trevligt ställe att åka till. Runsa i Upplands Väsby, där det finns en fornborg, skeppssättning, gravfält samt en varggrop. Åker själv dit en hel del då det är ett fantastiskt ställe att promenera med hundarna.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Udda och mindre kända platser.
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2007, 09:05 »
Runsa är trevligt, det var ett par år sedan jag var där, kanske dags att ta en tur igen vid tillfälle ;D

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Udda och mindre kända platser.
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2007, 16:13 »
Inte så jättelångt ifrån Runsa (Ed 2:1) ligger fornborgen Gåseborg (Järfälla 62:1) som ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag grävt där och skrivit CD-uppsats i laborativ arkeologi om platsen. Här finns inget gravfällt men innanför murarna återfinns husterasser. Under grävningen påträffade vi djurben (slaktavfall?) samt rester efter bronsgjuteri vilket visar att man troligtvis bott i borgen, åtminstone periodvis.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Udda och mindre kända platser.
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2007, 22:51 »
Gåseborg låter som ett ställe för mig. Har inte hört talas om detta tidigare och ser fram mot att få titta närmare på den borgen.
Minns en annan borg vars namn och plats jag glömt som imponerade på mig. Den ligger i utkanten av Knivsta åt Rimbo-hållet till har jag för mig. Fanns även en senare byggd borg någonstans i närheten som var under renovering då jag tittade förbi.

Utloggad hex

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Udda och mindre kända platser.
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2007, 02:08 »
Mitt tipps: Kontakta hembyggdsföreningarna i det aktuella området som du vill besöka. Dom vet ofta mycket om lokala myter och platser som är väldigt spännande att besöka.